Ik denk dat mijn vraag hier meer is: Is dit een gerenommeerde handelaar? Mag ik daarvan uitgaan op Catawiki en mag ik er dus bij een dergelijk horloge vanuit gaan dat alles in originele staat verkeerd etc.
Ik verwacht 10 a 20% te besparen, als dat al gebeurt. Het gaat me meer om de betrouwbaarheid van Catawiki en een dergelijke dealer.
Dan is er inderdaad niks mis mee, maar ik verwacht niet dat hij in de buurt van de taxatie komt. Maar als het te weinig scheelt heb ik inderdaad liever nieuw
There is no sex in the champagne room. Horloges op catawiki komen veelal in de buurt van de opgeblazen schattingsprijzen (volgens mij door opbieders) en anders is er wel een reserveprijs.
Je betaalt ook flink veel meer dan de verkoper wil/de vraagprijs (kosten verkoper plus 9%). Als daar een goede service tegenover staat is dat te verantwoorden maar catawiki is dikke shit.
Dat is al een reden om het niet te doen. Met de mogelijke douaneperikelen heb je er nog één.
Er is een douane verdrag tussen Turkije en de EU, daarbij is de import en export van goederen vrij gesteld van import belasting. In dit geval moet de verkoper echter wel een ATR certificaat bij de Turkse douane aanvragen. Die extra moeite ontbreekt echter vaak bij de verkoper.
Maar je kan er allicht naar vragen.
Twee keer via CW een vintage horloge gekocht uit Turkije. Niks heel waardevols hoor, gewoon een eenvoudige Seikomatic en een Citizen, bij twee verschillende verkopers. Ik heb beide keren via de vervoerder gewoon BTW en invoerrechten moeten betalen. Kun je aan de voorkant gewoon uitrekenen.
EDIT: ik dacht dat het hele ATR gebeuren alleen voor bedrijfsmatige in- en export van toepassing is.
Is dat niet dezelfde? Als ik naar de foto waarop doos, boekjes etc wordt getoond is die precies hetzelfde als op catawiki. Ook achter de doos is alles gelijk
Buiten het wel of niet betalen van invoerrechten en btw hou er in godsnaam rekening mee dat CW ook nog een flinke duit BOVENOP het zakje doet. Dat kan soms een behoorlijke domper zijn voor velen (let op woordspeling soms en velen lol).
Ik heb met Catawiki iets mindere ervaring. Het is vooral opletten wat er niet in de tekst of niet op de foto staat. Zo stond er laatst een Speemaster day-date waar met goed kijken je erachter komt dat de dagletters niet zichtbaar zijn. Daar staat dan in de beschrijving niets over, behalve dat je goed naar de foto’s moet kijken. Ook kan je geen vragen stellen, dus dan is het ook heel goed de tekst lezen (als er niet staat dat hij uitstekend werkt, dan kan het dus zijn dat ie niet werkt - om maar eens iets te noemen).