Beurtje van een Seiko 7T92

Onlangs kreeg ik een Seiko chrono voor een onderhoudsbeurt.
Het liep niet meer en ook de chrono werkte niet meer.
De tirreteveer was verschoven. Dus de rijd verstellen ging ook niet meer.

Foto sessie.

Dit is het klokje waar het om gaat.

Deksel er af.

Het uurwerk uit de kast en de wijzers verwijderd.

Het plaatje los waarachter zich het datum (links) en het snelverstel systeem voor de datum bevindt.

Omdraaien en een kijkje op de achterkant.

Weer een plaatje verwijderd, nu een kijkje op de vier spoelen

Het electrisch circuit er af.

Ook de connectie voor de batterij los. Dit is de laatste voor de allergrootste stap.

Een overzicht van alle onderdelen. Toch nog maar even nadenken. Laatste stap nemen of niet.

Uiteindelijk ook de platine verwijderd. Een hele serie aan tandwieltje en vier rotors.

Het geheel gereinigd en voorzien van Moebius 9000 olie.
Daarna het geheel weer in elkaar gezet. Alles werkt weer.
Nu wilde ik hier een filmpje plaatsen maar dat gaat niet rechtstreeks blijkbaar.

10 likes

Knap werk :+1:

Mooi verslag en prima herstelwerk. Ben benieuwd naar de foto’s van het uurwerk als het weer in elkaar zit.

Leuk om eens te kunnen zien hoe zo’n uurwerkje in elkaar zit😉

Mooi man !

Dank om te delen.

Niet zo edel als een automaat, maar het blijft een kunstwerk.

Leuk, maar wat was nou kapot/ verschoven?

Wat een techniek zit er in zo’n klokje, knap gedaan.

Men ziet hier in totaal 15 tandwielen waarvan 7 van metaal plus 4 rotors.

Bij de bovenste pijl de tiretteveer, waarvan de geïntegreerde bascule valt in het renurerad (onderste pijl).


Door een vorige eigenaar waren er al wat schroefjes losgenomen. In elk geval was het schroefje die één en ander rond de opwindstift stevig bij elkaar houdt, te los vastgezet. Daardoor was de bascule uit de renurerad geraakt. Die krijg je er niet weer in zonder alles uit elkaar te nemen.

Rechts op de foto zie je twee goudkleurige onderdelen t.b.v de drukkers (start en reset).
De tirette, het driehoekig onderdeel, de tiretteveer (met vier pootjes) en een hevel voor de hackfunktie.

1 like

Ik ken dit caliber.
Ik maak voor de demontage van de wieltjes een foto. De technische fiche van seiko is niet zo makkelijk om mee te werken, foto is praktischer. Deze gaat nog, er zijn er nog veel ingewikkelder.
Het nadeel van deze calibers is de kunststof grondplaat, waar soms eens een barstje kan in komen door bv een klop op de kroon. Dan moet het ganse werk vervangen worden.

Wat weer een heerlijk topic om te zien - lezen bedankt voor het delen . :thumbsup:

Dank je wel, nu snap ik m! N hele mooie serie. En hoezo Quartz niet mechanisch: ik heb 15 steens gezien met minder onderdelen…

Leuk om volgen Inca, interessant om de 7T92 eens uitgekleed te zien…
:+1:

Hier een link naar een filmpje over de bovenvermelde Seiko 7T92 na reparatie:

Met vriendelijke groet,
Inca

2 likes

Super horlogemakerij! :+1: