Onlangs kreeg ik een Seiko chrono voor een onderhoudsbeurt.
Het liep niet meer en ook de chrono werkte niet meer.
De tirreteveer was verschoven. Dus de rijd verstellen ging ook niet meer.
Het geheel gereinigd en voorzien van Moebius 9000 olie.
Daarna het geheel weer in elkaar gezet. Alles werkt weer.
Nu wilde ik hier een filmpje plaatsen maar dat gaat niet rechtstreeks blijkbaar.
Door een vorige eigenaar waren er al wat schroefjes losgenomen. In elk geval was het schroefje die één en ander rond de opwindstift stevig bij elkaar houdt, te los vastgezet. Daardoor was de bascule uit de renurerad geraakt. Die krijg je er niet weer in zonder alles uit elkaar te nemen.
Rechts op de foto zie je twee goudkleurige onderdelen t.b.v de drukkers (start en reset).
De tirette, het driehoekig onderdeel, de tiretteveer (met vier pootjes) en een hevel voor de hackfunktie.
Ik ken dit caliber.
Ik maak voor de demontage van de wieltjes een foto. De technische fiche van seiko is niet zo makkelijk om mee te werken, foto is praktischer. Deze gaat nog, er zijn er nog veel ingewikkelder.
Het nadeel van deze calibers is de kunststof grondplaat, waar soms eens een barstje kan in komen door bv een klop op de kroon. Dan moet het ganse werk vervangen worden.