Beste forumleden,
ik heb recentelijk deze plaat aangeschaft om een herdrukte plaat te vervangen, en vraag mij af of deze plaat radium bevat. Ik heb hier geen geigerteller, maar wil hem veilig kunnen bewaren tot ik hem er in kan laten zetten. Hij zit momenteel in een plastic zakje en afgesloten doosje, ik heb gekeken of hij nog licht gaf maar dat gebeurde niet (misschien door het zakje?)
Hoogstwaarschijnlijk. Compax plaat uit de jaren 50 toch? Geen kenner, maar degene die ik gezien heb over de jaren, hadden radium. Gezien de zwarte verkleuring zou mijn gok zijn dat het hier ook geld.
Zonder metertje blijft je gokken.
Goed afgesloten doosje lijkt me prima.
Ik denk dat deze plaat geen lume heeft of had. De cijfers zijn goudverf bij deze ref dacht ik?
Correct, het gaat om een compax uit de jaren 50! Niet echt een goed gedocumenteerde ref en ik kan er weinig over vinden. Dit lijkt mij de meest vergelijkbare in goede conditie, de wijzers bevatten duidelijk radium. Maar wat je zegt klopt helaas blijft gissen zonder geigerteller.
Nu je het zegt. Je zou dan verwachten dat er wat meer dikte in de markers te zien is en ik zou, gezien overige GP refs verwachten dat er dan nog lume dotjes op 3, 6 en 9 te zien zijn, net tussen de subdials en tachimeter.
Maargoed. Het blijft speculeren zonder metertje dus ik zou uitgaan van radium totdat je het kan meten. Geen paniek overigens, gewoon lekker in het zakje en doosje laten en niet aan gaan likken
Jammer wilde hem net gaan proeven
Hahaha. Eerst even een goede levensverzekering afsluiten
Koop gewoon een Geiger MĂĽller teller op AliExpress voor een paar tientjes, dan weet je het zeker.
Veel radiumverf geeft geen licht meer maar het mengsel is nog steeds radioactief!
(Radium-226 geeft zelf geen licht).
Deze is prima:
Heb je met een uv lamp erop geschenen?
De geiger is het enige dat echt zekerheid geeft.
Als je geen geiger hebt, beschijn de plaat met UV licht. Bij radium zal het oplichten en na verwijderen van de lichtbron vrijwel direct uitdoven.
zeker! maar heb hem in het zakje gehouden voor de zekerheid, zag hem niet oplichten.
Ja zat ik zelf ook al aan te denken, bedankt voor de link gelijk maar aangeschaft! ben benieuwd