Ik heb onlangs een vintage Junghans reiswekker geërfd, vermoedelijk uit de jaren '50 of '60. Het klokje heeft een messingkleurige behuizing en een witte wijzerplaat met zwarte cijfers. Onder de 12 staat het Junghans-logo met de ster. Nu vroeg ik me af: is het mogelijk dat dit model nog radiumverf bevat op de wijzers of cijfers?
Ik wil graag weten of er een manier is om dat veilig te controleren, en of iemand hier bekend is met dit type Junghans klokje. Alle tips of historische info zijn welkom!
Ik ga het niet met 100% zekerheid zeggen, daarvoor ga je zelf moeten (laten) meten met een Geigerteller, maar ik denk het niet. De styling is inderdaad jaren 60 en toen was radium al een serieuze uitzondering. Ik heb ook een Junghans wekker met gelijkaardige kleur lume…
… en dat is tritium. Radium verkleurt nogal herkenbaar, zo’n kleur groen in radium heb ik nog niet gezien.
Nu, zelfs in het zeer twijfelachtige geval dat het radium is moet je je er geen zorgen om maken. Er zit een dik glas voor, en je gaat er niet aan likken tenslotte.
Maar, zoals @LVA ook al aangeeft: “Soweit keine Beschädigung vorliegt, ist die von diesen Konsumgütern ausgehende radiologische Gefährdung eher gering. Da das Zifferblatt und die Zeiger im Gehäuse eingeschlossen sind, besteht keine Kontaminationsgefahr für Personen oder Gegenstände in der Umgebung. Radioaktive Stoffe in Uhren können andere Stoffe auch nicht aktivieren (d.h. diese radioaktiv machen).” (Bundesamt für Strahlenschutz)
Er staat Pm wat de afkorting van promethium is. Dit is dus 100% een klokje met Pm-147 verf wat geen kwaad kan.
Halveringstijd ca. 2,6 jaar. Straalt hoofdzakelijk laag energetische beta straling uit wat niet eens door 1mm dik plastic heen komt dus meten met een GM teller in een plastic kastje is onmogelijk.
Gezien de leeftijd van dit klokje is uiteraard vrijwel al het radioactieve Pm-147 reeds vervallen.
Dit apparaat detecteert gegarandeerd radiumverf, handig voor in de toekomst mocht je van plan zijn meer te gaan verzamelen. Voor het geld hoef je het niet te laten.
Bedankt voor jullie reacties. Even ter verduidelijking:
Ik verzamel zelf geen klokjes; dit Junghans reiswekkertje heb ik geërfd en eerlijk gezegd zat ik er niet echt op te wachten. Mijn zorgen begonnen pas toen ik hoorde dat er in klokjes van vóór circa 1960 mogelijk radium verwerkt kan zijn. Om die reden overweeg ik serieus om het klokje uit voorzorg gewoon weg te doen. Het stond al die tijd achterin een kast, totdat ik eraan dacht vanwege die mogelijke aanwezigheid van radium.