Inmiddels is de befaamde Precista PRS-18Q COSC van de inkoopactie bij Timefactors van vorig jaar (thnx @motormuis) en uitgegroeid tot een welbekend gezicht op het forum, een jaar in het bezit en in gebruik.
Bij binnenkomst liep hij spot on op de time.is atoomtijd en het afgelopen jaar is 2 keer de kroon beroerd om van zomer- naar wintertijd te wisselen en vice versa. Daarbij is mij opgevallen dat na de warme zomer het horloge iets minder dan een seconde is gaan achterlopen. En in het “koele” seizoen waarbij tevens iets minder polsuren zijn geboekt iets minder dan een seconde erbij. Er is dus nog steeds een thermo-factor in het spel ondanks de compensatie hiervoor.
Mijn exemplaar van het PreciDrive-aangedreven horloge valt hiermee toch ruim- maar dan ook ruimschoots binnen de 5 cq. 10 seconden afwijking per jaar die worden opgegeven als definitie voor High Accuracy Quartz.
De afwezigheid van een datumvenster (schijf draait en klikt wel mee onder de dial) maakt deze tot een ware Grab’n-go en inmiddels durf ik bijna blind op de accuratesse te vertrouwen. Een lichte drift van de secondenwijzer t.o.v. de markers neem ik maar voor lief gezien de prijsklasse (ca. 1/8e van bijv. GS). Ik ben nog steeds verbaasd dat het mogelijk was om voor dit bedrag een COSC-gecertificeerd horloge nieuw op de kop te kunnen tikken. Was, want het is inmiddels uitverkocht.
Het gebruiksgemak is ook plezierig en makkelijk gebleken: het is een uitstekende bandenswapper door de drilled lugs en buitengewoon prettig afleesbaar, mede door de niet de sterkste maar wel consistente lume en de prima pasvorm.
Dit alles heeft een behoorlijke ommezwaai teweeg gegbracht in mijn totale horloge-beleving. Ik merk dat ik steeds slechter tegen de inherente afwijking van mechanische horloges kan, die daardoor ook relatief weinig polstijd hebben gekregen het afgelopen jaar. Nu en dan een dagje of 2 “omdat ze zo mooi zijn” maar dan snel weer terug naar een quartz. Intussen heb ik het genoegen gehad om ook andere Britse servicehorloges te hebben gevonden waaronder een gewone G10, een heruitgave van de Precista-G10 en een model '83 duiker en ook deze lopen met +/- 2 á 3 s/m veel nauwkeuriger dan het gemiddelde quartz-uurwerk.
Was een Grand Seiko(-quartz) ooit een grail, dit is behoorlijk naar de achtergrond verdrongen. Deels omdat GS sinds vorig jaar is ontploft op het forum en deels omdat de behoefte is weggevallen. Vermoedelijk gaat het komende jaar een deel van de collectie in de verkoop. Nieuwe inzichten, evoluerende smaak…