Bevindingen na 1 jaar COSC / HAQ quartz

Inmiddels is de befaamde Precista PRS-18Q COSC van de inkoopactie bij Timefactors van vorig jaar (thnx @motormuis) en uitgegroeid tot een welbekend gezicht op het forum, een jaar in het bezit en in gebruik.

Bij binnenkomst liep hij spot on op de time.is atoomtijd en het afgelopen jaar is 2 keer de kroon beroerd om van zomer- naar wintertijd te wisselen en vice versa. Daarbij is mij opgevallen dat na de warme zomer het horloge iets minder dan een seconde is gaan achterlopen. En in het “koele” seizoen waarbij tevens iets minder polsuren zijn geboekt iets minder dan een seconde erbij. Er is dus nog steeds een thermo-factor in het spel ondanks de compensatie hiervoor.

Mijn exemplaar van het PreciDrive-aangedreven horloge valt hiermee toch ruim- maar dan ook ruimschoots binnen de 5 cq. 10 seconden afwijking per jaar die worden opgegeven als definitie voor High Accuracy Quartz.

De afwezigheid van een datumvenster (schijf draait en klikt wel mee onder de dial) maakt deze tot een ware Grab’n-go en inmiddels durf ik bijna blind op de accuratesse te vertrouwen. Een lichte drift van de secondenwijzer t.o.v. de markers neem ik maar voor lief gezien de prijsklasse (ca. 1/8e van bijv. GS). Ik ben nog steeds verbaasd dat het mogelijk was om voor dit bedrag een COSC-gecertificeerd horloge nieuw op de kop te kunnen tikken. Was, want het is inmiddels uitverkocht.

Het gebruiksgemak is ook plezierig en makkelijk gebleken: het is een uitstekende bandenswapper door de drilled lugs en buitengewoon prettig afleesbaar, mede door de niet de sterkste maar wel consistente lume en de prima pasvorm.

Dit alles heeft een behoorlijke ommezwaai teweeg gegbracht in mijn totale horloge-beleving. Ik merk dat ik steeds slechter tegen de inherente afwijking van mechanische horloges kan, die daardoor ook relatief weinig polstijd hebben gekregen het afgelopen jaar. Nu en dan een dagje of 2 “omdat ze zo mooi zijn” maar dan snel weer terug naar een quartz. Intussen heb ik het genoegen gehad om ook andere Britse servicehorloges te hebben gevonden waaronder een gewone G10, een heruitgave van de Precista-G10 en een model '83 duiker en ook deze lopen met +/- 2 á 3 s/m veel nauwkeuriger dan het gemiddelde quartz-uurwerk.

Was een Grand Seiko(-quartz) ooit een grail, dit is behoorlijk naar de achtergrond verdrongen. Deels omdat GS sinds vorig jaar is ontploft op het forum en deels omdat de behoefte is weggevallen. Vermoedelijk gaat het komende jaar een deel van de collectie in de verkoop. Nieuwe inzichten, evoluerende smaak…

26 likes

Leuk verhaal en graag gedaan! Het is en blijft een superleuk militair horloge met de juiste specs, prijs en accuratesse. Ik denk dat ik mij moet inhouden als hij in het blauwe deel komt, want ik schoof mijn exemplaar meteen door.

2 likes

COSC kwartshorloges zijn leuk inderdaad; ik heb er inmiddels twee.

2 likes

Ik snap goed wat je bedoelt: been there.
In mijn collectie hebben de Multiband G-Shocks en mijn Longines VHP ook de voorkeur gekregen in verband met het grab 'n go gehalte.
Tijd en datum hoeven nooit verzet te worden, bij de VHP slechts twee keer per jaar de urenwijzer een slingertje geven: minuten en seconden blijven gewoon gehandhaafd.

2 likes

Een perpetual calendar zou mooi zijn maar ik kan nog zonder. Die verstelling van de uren is een eigenschap die ze wat mij betreft standaard in mogen bouwen.
En om e.o.a. reden heb ik de voorkeur voor autonoom draaiende klokjes; stel je voor dat de zendmasten ermee ophouden, dan zijn je horloges mogelijk opeens erg inaccuraat.

Heb 'm nu ook een paar weken. Verleden jaar had ik tijdens de actie net een SKX gekocht.
Maar heb 'm altijd al leuk gevonden.
Echt een heerlijke grab and go :grin:

Uploaden…
En met die doorboorde lugs natuurlijk ook een geweldige bandenswapper :smiley:

7 likes

Leuk verhaal! Dank je wel voor het delen. :ok_hand:

De PRS-18Q staat bij mij op mijn bucketlijstje, ik heb alleen nog geen buckets… :wink: zou overigens mijn eerste horloge ooit zonder datum worden, dat is wel een gevoelsdingetje waar ik even overheen moet stappen denk ik.

3 likes

Herkenbaar.
Het is 1 GS en/of Rolex of 8 tot 10 andere prachtexemplaren van gelijkwaardige kwaliteit.
Voor mij is de keuze dan snel gemaakt, ook al omdat sparen niet mijn ding is… :grin:

2 likes

Ja, dat heb ik ook moeten doen. Juist op vakantie bijvoorbeeld wil je wel de datum weten om niet een dag te laat op het vliegveld te verschijnen (wel eens gebeurd namelijk :blush:)

Deze blijft dus als referentieklok in de doos op zo’n moment en gaat iets anders MET datum mee.

1 like

Ik heb ze het liefst zonder datum.
Quartz met datum gaat nog net, maar ook die 5 keer per jaar goed zetten is lastig.
Daarom sinds kort een quartz perpetual calendar (cal. 8F32) die ik vanavond voor het eerst in actie ga zien !

1 like

Zelfs zonder sync zijn t nog steeds quartz horloges en in de meeste gevallen minder afwijking dan n mechanisch horloge.

Overigens ook voor mij deels herkenbaar. Zo vind ik n smartwatch best handig.
Als er 1 komt die zelf voorzienend is kwa energie (solar, kinetic, thermos, etc), dan is er n grote kans dat dat mn daily wear zal worden.
Mn slaaphorloge blijft waarschijnlijk wel mechanisch. Even handmatig opwinden en dan gaat ie zeker mee tot de volgende nacht.

Alhoewel, de smartwatches hebben ook n slaap tracker.

2 likes

Ik betrap mezelf er telkens op dat ik de datum toch wel gebruik. Bijvoorbeeld als ik in de supermarkt rondloop, o.a. even de tht datum met de huidige datum vergelijken. Of in een gesprek, waar een afspraak uit gaat volgen “wat is het vandaag?”. Dat soort kleine dingetjes. Ik weet dat je daar tegenwoordig de telefoon voor moet gebruiken, maar die zit bij mij het merendeel van de dag in mijn broekzak … als ik niet aan het bellen ben. :wink:

:face_with_raised_eyebrow: … gast! Serieus? :rofl: :joy:

1 like

In alle gevallen…

Destijds ook de Precista via de inkoopactie verkregen en heb dezelfde ervaring wat betreft de nauwkeurigheid.
Maximale afwijking bij mij bij zomertijd/wintertijd aanpassing was 1seconde.
Ben er nog nog steeds happy mee.

2 likes

Heb je wel es n kermishorloge gehad? Die dingen waar je voor n gulden destijds 3 a 6 stuks uit de automaat kon laten schuiven. 20 v die horloges kon je dan omwisselen voor n knuffelbeer of voetbal ofzo.

Daar zitten belabberde quartz kristallen tussen kan ik je vertellen, die wel es meer kunnen afwijken dan n goed mechanisch uurwerkje.

Vandaar in de meeste gevallen.

Nee. Ik mag van mn ouders niet in het OV en ook niet naar de kermis.
Wel kan ik me goed herinneren dat ik twee maal bij een McDonalds restaurant gedineerd heb.

2 likes

Het is echt een super horloge idd, draag hem veelvuldig.

7 likes

Dank je wel, @Galf, voor dit draadje. Wat jij beschrijft, komt goeddeels overeen met mijn ervaringen. Wat een precisie heeft dit horloge, ongelooflijk! En waar ik eerst ontzettend anti-quartz was, is dat nu behoorlijk bijgedraaid.
@Motormuis: onbegrijpelijk, dat je eerst het initiatief neemt voor een gezamenlijke actie (waarvoor nog steeds mijn waardering en dank!), vervolgens je exemplaar te grabbel gooit en nu uitkijkt als spijtoptant naar opnieuw de aanschaf van exact dezelfde Precista. Of is dat nou exact dat ene virus, dat hier rond waart?

3 likes

Quartz. Altijd +1

2 likes

Tegen die tijd komen er wel setjes zodat je met je Raspberry Pi oid je eigen zendmastje in huis kunt halen.