Afgelopen week heerlijk op vakantie geweest in eigen land. Mooi weer, veel sneeuw, maar dan vist mijn vriendin de bezel inlay van mijn Davosa uit het bubbelbad…
De inlay (aluminum) heeft gelijmd gezeten. Wat is jullie advies? Vast zetten met lijm? En zo ja welke heeft dan de voorkeur? Ik zou dat prima zelf kunnen doen of is het advies, wachten tot de horlogemakers weer open zijn en het laten doen?
Goede 2 componenten lijm voldoet. Wel goed ontvetten en let op dat de lijm niet tussen de lunette trekt en alles loeivast zit. Pas ook op voor de glaspakking
Een goede 2 componenten voldoet. indd goed ontvetten, dit is erg belangrijk. daarna 48uur aan de kant leggen met een stevige post elastiek strak eromheen zodat het goed aangedrukt wordt. Ps niet teveel lijm gebruiken zodat het aan de zijkanten niet zichtbaar wordt.
Top. Dank voor alle adviezen. Ik denk dat ik toch maar voor een lijm ga (met de hoop dat ik de bezel in de toekomst niet beschadig ) een mooi klusje voor in een weekend, even de tijd voor nemen.
Volgens mij zijn ze al benaderbaar (voor dit soort zaken), je kan er in ieder geval naar informeren. Of zij of jezelf het moet doen kan ik geen advies over geven.
Ik gebruik dit altijd. Nog nooit losgekomen. Met een cocktailprikker wat kleine puntjes aanbrengen, klein stukje verkeerd uitlijnen en dan op z’n plek schuiven zodat de lijm goed verspreidt. Is er nog nooit één losgekomen.
Ohja, ééntje dan. Maar dat kwam omdat ik deze niet had gebruikt
Is ook zeewaterbestendig.
Dan lijkt het me handiger om de hele bezel eerst los te maken van het horloge en dan de insert te lijmen, nahet hard worden de lijmresten weghalen en de bezel netjes terugplaatsen.
Veel minder kans dat er dan ongewenst lijm tussen draaiende delen komt.
Kan er wel af: lunette eraf en verwarmen ( goed heet ) met een föhn ( voor industrieel gebruik) en je kunt de oude inleg eraf drukken. Let op dat je de vingers niet verbrand
Succes. Even de bezel op een “klikje” zetten en dan de inlay erop plakken en uitlijnen. Zo weet je zeker dat ie op 12 uur staat uitgelijnd en niet net naast de 12 klikt straks.