Vandaag een Timex duikertje uit +/- 1979 gekocht op e-bay.
Het gaat mij alleen om de bezel.
Mijn eerste horloge, +/- 1979 was namelijk een timex duikertje, alleen is hier de plastic bezel ooit eens van gebroken. Bekend probleem, de meeste duikertjes van deze leeftijd worden ook aangeboden zonder bezel. De bezels zien er exact hetzelfde uit en ik wil deze dus overzetten. Plan: warm maken met een Fohn en voorzichtig een mesje eronder. Iemand een beter idee?
Op de bezel gaat de indeling van 0 t/m 60 niet met de klok mee, maar tegen de klok in.
Kan iemand mij hier iets meer over vertellen?
Jawel, dat maakt wel degelijk uit!
Tijdens je standaard sportduik adem je precies dezelfde lucht in als je op land doet. Maar onder water staat alles onder druk en is de concentratie daarmee ook hoger. In de omgevingslucht zit 21% zuurstof, 78% stikstof en 1% restgassen.
De stikstofopname tijdens een duik is bepalend voor je duiktijd. Hoe langer je duikt, hoe meer stikstof in je weefsels wordt opgenomen. Dit stikstof heeft tijd nodig om je lichaam weer te verlaten. Je mag immers ook niet te snel op stijgen.
Je bodemtijd is dus belangrijk om te bepalen hoeveel stikstof je hebt opgenomen.
De duikring stel je vlak voor het onderwater gaan in. Als je na de duik aan je opstijging begint kijk je op je horloge en stelt daarmee je duiktijd vast. En met deze informatie weet je dan ook hoeveel tijd er over heen moet gaan voordat je weer mag gaan duiken. Dit alles volgens de zogenaamde duiktabellen. Doordat de bezel alleen maar tegen de klok in kan draaien zal je, als deze per ongeluk toch verdraait tijdens de duik, altijd een langere duiktijd aangeven. Waardoor de tijd tussen een volgende duik alleen maar langer wordt. En daarmee zit je dan dus altijd aan de veilige kant.
Helder. Toch zijn er vele gerenommeerde (en zelf miltair âissuedâ) vintage duikhorloges met count-downbezels en/of bi-directioneel draaibare bezels geweest.