Bezel smeermiddel?

Goedenavond iedereen!

Ik heb een Seiko sbdc029, maar de bezel loopt stroef. Ik heb hem al open gemaakt om te kijken of er vuil of iets anders tussen zit, maar er zit niks geks volgens mij. Dus ik wil hem eigenlijk gewoon een beetje smeren. Wat kan ik hiervoor het beste gebruiken? Iemand suggesties? Alvast bedankt!

1 like

Je kan zelf de bezel eraf halen en erop zetten? Dan de pakking er even uit, een lading uierzalf tussen je vingers en de pakking erdoor. Daarna zal die heerlijk draaien :sunglasses:

En als je de pakking eruit hebt, even een wattenstaafje met aceton of alcohol van de dame langs de binnenkant van de bezel heen zodat je het vuil eruit haalt.

Alcohol? :heart_eyes:

1 like

Laatst een oude Breitling-bezel schoongemaakt (ultrasoon en nagelborstel - extreem goor was-ie) en gesmeerd, ik gebruik een dun laagje Fomblin. Molykote DX kan ook prima en is veel goedkoper. Vooral niet teveel!

3 likes

Hartstikke bedankt voor de reacties, ik ga het proberen!

2 likes

Mensen hebben dat toch niet zomaar thuis Peter, zucht :expressionless:

Hahaha maar @DiederikvanZ, luister alsjeblieft naar Peter :sunglasses:

3 likes

Molykote DX heeft elke auto- en motorsleutelaar toch ook in huis…? :slight_smile:

3 likes

Haha ok ok, ik dacht meer aan het ultrasoonbadje

1 like

Owwww… Hoeft ook niet meteen een Elma te zijn, de Chinezen maken ze voor een paar tientjes. :+1:

Ah, meteen ff zoeken dan :sunglasses:

1 like

Ik gebruik altijd een tikje siliconenvet.

3 likes

Ik heb het een aantal keer met siliconenspray gedaan (met een wattenstaafje een beetje rondom aanstippen). Werkte prima en dat hield ongeveer een maand of 2. Toen 2 jaar terug overgestapt op siliconenvet (ook heel dun aanbrengen), dat spul bedoeld voor kast- en kroonpakkingen. Dat blijft wel een jaar zitten.

Natuurlijk eerst schoonmaken.
En verder heb ik de veertjes die de bezel laten klikken wat bijgebogen, maar dat moet je alleen doen als dat nodig is.

edit: je kunt toch gewoon Shogun zeggen? SHOGUN SHOGUN! Nou moest ik hem opzoeken :blush:

1 like

Een keer erop tuffen en alles loopt gesmeerd… toch?

5 likes

Verkeerde forum…? :smile:

5 likes

Eerst een klodder Dreft, draaien maar en daarna spoelen. Handel laten drogen en daarna WD40, slotspray, frituurolie o.i.d.

2 likes

Tot en met het spoelen (drogen, ook zeker) best een zinnige post Louis. :wink:

3 likes

Behalve dat je de bezel er eerst beter kan afhalen dan gaan lopen draaien, zeker bij een vintage ivm de waterdichtheid

Die Dreft moet er echt uit Peter…

Aangepast. :+1:

Hier de pics voor en na. Eerste pic even uitvergroten voor 30 jaar DNA-ophoping.

Glas gaat niet terug, komt nieuw in.

3 likes