Bezel verwijderaar Cousins

Ik zou denken dat ook al is het niet van een merk als horotec of bergeon dat tools op z’n minst even nagekeken worden bij Cousins. Ik heb vandaag deze bezel verwijderaar binnen gekregen met de bramen en roest op mesjes. Ik zit te denken deze er uit te polijsten wat denken jullie is dat mogelijk zonder de scherpte enorm aan te passen?


Heb evt sanding sticks in verschillende grits of een dremel met compound maar denk dat laatste grootste kans op ronding geeft.

1 like

Ik zelf zou ze los halen, en individueel langs diverse “grits” van mijn Spyderco Sharpmaker halen. Zelf even plaatjes zoeken want Jur wil geen zakmessen of aanverwant meer op het forum. :wink: Maar dan moet je die wel eerst hebben natuurlijk. Zou ze sowieso even nawerken. Maak ze ook weer niet te scherp, dan zijn de snijvlakken des te sneller afgebrokkeld. Kijk, Cousins’ eigen merk komt met zekerheid grotendeels uit de Far East. Beetje nawerken heb je eigenlijk altijd; ook met hun (zeer prettige en voordelige) huismerk titanium pincetten trouwens.

4 likes

Hoe zit het met de speling? Ik heb vorige week een Chinese variant linea recta teruggestuurd omdat er belachelijk veel speling op de slede zat - meerdere millimeters.

1 like

Ja ga denk ik de sticks eerst gebruiken en dan heel licht met dremel om de spiegelglans te krijgen als de sticks niet gewenste resultaat geven. Het is namelijk voor mijn Rolex projectje waar ik mee bezig ben, een mesje tussen de bezel leek me niet de juiste aanpak.

1 like

Zit hele lichte speling op fractie van mm dus daar in is die van mij dan wel weer prima, verwacht niet dat de horotec minder speling dan deze zal hebben eigenlijk.

Geen verkeerd iets om te hebben voor de keuken!

1 like

Wat Peter zegt :arrow_up:

Met een simpele wetsteen kom je er ook al.

3 likes

Dat zou je verwachten, maar denk dat het niet gebeurd. In mijn laatste bestelling zat een simpele thermometer: -30 celsius in mijn woonkamer. :cold_face: Neh. En de twee titanium nummer 6 pincetten waren verschillend. De 1 is veel dunner (en dus minder knijpen nodig) dan de ander. Verpakking zat ook 3 cm verschil tussen. :laughing:

2 likes

Jep, vooral geen kracht zetten en de steen het werk laten doen.

Evt als laatste stap 1 keer zacht korrel duizend voor een mooi egaal oppervlak.

Alles glad en scherp maar m’n bezel zei jammer joh ik zit vast geplakt. 4 deuken in de bezel aan de onderkant omdat hij geen krimp gaf :smiling_face_with_tear:

1 like

Ben toch hopelijk niet de enige die dit ooit is overkomen toch? :joy::joy:

1 like

Chinese troep!. Als je hem wilt gebruiken zul je de messen echt onderhanden moeten nemen. Ik heb toen ik bovenstaande nog had ook de hoek aangepast door een paar ringetjes aan de buitenkant van de messen te plaatsen tussen het lichaam en het mes. Daardoor wer de hoek waarmee hij de bezel “aanvalt” wat anders, beter. Toen kwam ik wel onder de bezels zonder grote schade en “werkte” hij min of meer.

Later die van Horotec aangewchaft, die bevalt mij prima, geen speling, nessen zijn al mooi afgewerkt, hoeft eigenlijk niets meer aan gedaan te worden.

1 like

Messen heb ik onder handen genomen en zijn best scherp, zijn ze scheermes scherp nee maar kan ik mezelf er aan snijden ja zeker. Probleem was echt de bezel die niet van z’n plaats kwam en de tool er dus niet onder kon komen zal morgen laten zien wat ik onder de bezel aantrof.

Ze moeten iets scheef naar beneden staan, dan lukt het wel.

1 like

Je hebt me nieuwsgierig gemaakt :star_struck:

1 like

@Rolex123 zou jij bij de horotec kunnen meten hoe ver de schroeven uit elkaar zitten? Mogelijk kan ik de messen van horotec er op zetten en ben ik er van af.


Dit zat onder de bezel en aan de bezel zelf ook.

En dit is de schade aan de witgouden bezel :smiling_face_with_tear:

2 likes

The soap continues, zit m’n foto’s the bekijken van voor dat de bezel er af ging en mogelijk zaten deze deuken al in de bezel

2 likes

Werkt zo lekker! Bijna gewichtloos. Wel zelf de tips nog wat bijwerken (smaller maken) met een Glardon-vijl en Scotchbrite. Krijg je een factory-finish mee als je je best doet. Kan nooit magnetisch zijn of worden, en je bekrast je onderdelen er veel minder makkelijk mee.

Door de zachtheid van het materiaal gaan ze slechts enkele tot een klein aantal jaren mee; maar het zijn echt de kosten niet.

2 likes

10 mm hart op hart van de schroeven.
Ik gebruik deze van Horotec denk ik een jaar of 8 regelmatig en hij blijft mooi.

2 likes

Zal morgen eens na meten kijken of ze 1 op 1 te vervangen zijn.