Bezel verwijderen| Mwc P656 titanium, PVD
± 20 - 27 juni , '24
Bezel verwijderen
Ik heb enige ervaring in het verwijderen van een bezel. Dat ging in een paar minuten en met weinig grote weerstand.
Deze MWC bezel verwijderen blijkt een taaie klus. En hoe moet dat volgens de regels der kunst. Ti biedt tov rvs hardnekkig tegenstand. Ti is dan ook naar mijn ervaring zeer sterk. Rvs biedt eveneens tegenstand maar als het op buigzaamheid aankomt is rvs zachter. En de constructie van het geheel van bezel en kast is , is ook bepalend.
Hoe is de bezel bevestigd, die vraag blijft hier vooralsnog onbeantwoord en maakt de opdracht er ook niet makkelijk op.
Gewoon, los uit de hand met wat dun stalen gereedschap, is er geen beweging in de bezel te krijgen. Met hulp van een kunststof schijf op het glas plakken en horloge op zn kop afsteunen op de werktafel, en van achter de kast op de uitstekende rand (± 1,3 mm) van de bezel slaan met een hamer en mbv een kastopener, een schroevendraaier steeds hardere klappen het klinkt als één massief stuk staal cq titanium. geen beweging. Het klinkt als mishandeling. Al had ik bij deze actie het ontstaan van speling verwacht tussen de bezel en de kast.
Dit vraagt bezinning. vandaag gaat het niet meer lukken. Morgen en overmorgen ook niet. het vraagt dus geduld. Want ik heb inmiddels op Bol gekeken en na speuren en meten een 2 benig poelietrekker(tje) besteld, die de klus hopenlijk gaat klaren. Het werk ligt dus tot dan toe stil.
Spanning of de poelietrekker zal passen. Eenmaal bezorgd, blijkt na paswerk dat de poelietrekker qua constructie de goede is, dat had ik ook bepaald met foto’s op Bol. 20 - 45 mm objecten moet hij aankunnen. Ik krijg beide haken aan weerszijden om de bezelrand. Maar daar ga je dan toch zitten prutsen, want 45 mm heb ik nodig maar blijkt een krappe opgave. Ik heb de trekker in lijn kunnen plaatsen met de draadeind, in het midden van de kunststof schijf zit een putje. En nu draaien! Overeenkomstig de draaikracht , zie ik de bezel langzaam los komen van de kast. Eindelijk beweging. Weliswaar aan één kant van de kast. De andere haak blijft op zn plaats en de bezel dus ook. Maar genoeg resultaat om zeker te weten dat deze klus voltooid zal raken. En zo is het gegaan. Het gaf nog wat zweetdruppels.
De bezel is eraf, is vervormd geraakt in het gevecht. Maar hoeft slechts nog te functioneren als getuige van een worsteling tussen man en horloge.
Ik heb hier en daar tape aangebracht om de kast te beschermen. De kast ziet er keurig uit, met enkele kleine krasjes en wat kleine uitstulpingtjes op de geleide gleuf waar de zeskantige veer in draait met in de tegenoverliggende kant in de gleuf van de bezel.
Ik heb het horloge niet gespaard om niet te zeggen ik heb het horloge al gaande met grof geweld behandeld. Dit durfde ik aan, omdat ik gaandeweg merkte dat het horloge ongewoon en enorm sterk is. Met dank aan het titanium.
Waar ik het nog niet over heb gehad, waarom moest die bezel er af. Wel, ik vind een horloge met draaibare bezel niet altijd mooi. De bezel gebruik ik alleen uit verveling en als je er verveeld aan draait, krijg je de aandacht van kinderen door het geratel. Categorie rammelaar en hoger zeg maar. Ik vind een horloge waar de bezel vanaf is, vaak mooier, sober, stoerder, ongewoon en aantrekkelijk.
Deze MWC had ik 2 jaar in huis, ik droeg hem nooit. Nog wel de witte cijfers op de bezel zwart gemaakt, om de overvloed van wit te temperen, maar dat was, mede door vlekkerig zwart, geen succes. In zn doos in de kast maar weer. En dan lig je een keer te sluimeren op een vroege mooie ochtend en komt dit beeld voorbij. Wat al vaker voorbij was gekomen…… maar ja zo’n duur horloge kom je toch verder niet aan. Dat draag je. Nu wel!
ik heb wat foto s maar mij is niet duidelijk hoe ik die bij het artikel kan voegen.