eerste post, en misschien meteen al een moeilijke vraag.
Ik ben in het bezit van een Breitling Transocean.
prima horloge, dat me nog niet in de steek heeft gelaten.
1 Minpuntje; de bezel draait niet goed meer.
In plaats van dat deze unidirectional klikt, draait ie beide kanten op,
en dan vloeiend; alsof het lagertje (?) waarop deze loopt niet meer pakt.
Is dit iets dat je zelf makkelijk kunt verhelpen, of is dit iets voor de horlogemaker?
Is er iemand (forumlid) die dit voor een aantrekkelijk prijs kan doen?
Vraag 2 en 3; is het mogelijk het mineraalglas (oude type) door saffier te vervangen?
eerste post, en misschien meteen al een moeilijke
vraag.
Ik ben in het bezit van een Breitling Transocean.
prima horloge, dat me nog niet in de steek heeft
gelaten.
1 Minpuntje; de bezel draait niet goed meer.
In plaats van dat deze unidirectional klikt,
draait ie beide kanten op,
en dan vloeiend; alsof het lagertje (?) waarop
deze loopt niet meer pakt.
Is dit iets dat je zelf makkelijk kunt verhelpen,
of is dit iets voor de horlogemaker?
Is er iemand (forumlid) die dit voor een
aantrekkelijk prijs kan doen?
Vraag 2 en 3; is het mogelijk het mineraalglas
(oude type) door saffier te vervangen?
Alvast bedankt voor de reacties!
Groeten,
Bart
Van harte welkom Bart!
Klinkt alsof 't uitstekende stukje dat de bezel tegenhoudt wat versleten is.
Miscshien is het wat bij te buigen, maar voor een nieuwe denk ik dat je naar een horlogemaker moet.
Mocht je 't aan durven om 't zelf te proberen, dan is hier een ‘handleiding’ met mooie illustratie. http://forums.watchuseek.com/f365/how-change-bezel-seiko-skx-diver-photos-263137.html
Snap de combi vraag 2 en 3 niet helemaal. Vervangen van glas kan in de meeste gevallen wel. Voor saffier zit daar een wat hoger prijskaartje aan.
Bastinck & Van Druten zijn hier experts in. http://www.horlogeglas.nl
Het is best zelf te doen, maar ik zou toch naar de
horlogemaker gaan. Zeker met een Breitling
daar ben ikt ook mee eens. bij een dure klok doe ik de dingen niet zelf. tenzij ik t uurwerk of klokje al ken e weet t in elkaar zit.
anders zou ik er ook mee naar een horlogemaker gaan.
Misschien is het wat bij te buigen, maar voor een
nieuwe denk ik dat je naar een horlogemaker moet.
Mocht je 't aan durven om 't zelf te proberen, dan
is hier een ‘handleiding’ met mooie illustratie. http://forums.watchuseek.com/f365/how-change-bezel
-seiko-skx-diver-photos-263137.html
Veel succes!
Dit ziet er doodeng uit! Met een zakmes (Zwitsers, dat dan weer wèl) de bezel omhoog wippen.
Ik weet wel zeker dat dit mis zal gaan bij mij. Tjang! Kras op de bezel…:?
Eigenwijs, en dus toch zelf uit elkaar gehaald.
Schroefjes zien er nog netjes uit, dus dat is mooi.
Kan iemand mij helpen aan de ring die hierin hoort?
Diamter binnenkant is 30/31mm.
Heeft 1 nokje om te borgen aan de kast, en 3 nokjes om het draaien
van de ring “unidirectional” te maken.
(Ligt het aan mij of kun je geen foto’s aan je post hangen?)
Hoort hier een pakking o.i.d. onder?
Die zit hier niet in, of is vergaan (het is het “oude type” Transocean)
Als het inderdaad een Bezel met ruitertjes is die met schroefjes is vastgezet dan zorgen de drie uitstekende onderdelen op de veerring er voor dat deze maar 1 kant op kan draaien. Je kunt proberen om deze drie uitsteeksels heel voorzichtig iets omhoog te buigen, doordat ze tegen de “kartels” aan de binnekant van de bezel komen wordt het terugdraaien tegengegaan (met kracht kan het wel, je hebt dan een veerring waarbij de drie uitsteeksels zijn afgebroken).
In de bezel zelf zit nog een veerring die als ik het me goed herinner wordt geborgd door een klein uitstekend stiftje, die kun je er zo uitwippen, schoonmaken en weer terugplaatsen.
De schroefjes en de schroefdraad goed schoonmaken en met een borgvloeistof met een lichte werking weer vastzetten. Hiervoor een heel klein beetje borgvloeistof op de schone en vetvrije schroefjes, even tegen een stukje WC papier aanhouden om overtollige borgvleoistof te verwijderen en dan rustig vastdraaien. De bezel kun je daarbij iets naar beneden drukken zodat je de schroefjes niet tegen de opstaande rand aandraait.
Als de veerring is beschadigd dan houdt het op, alleen leverbaar bij Breitling voor zover ik weet.
Kosten zijn mij onbekend, heb de veerring bij mijn Superocean ook laten vervangen maar dat was onderdeel van een gedeeltelijke revisie.