Bezoek aan Blancier & wie gaat er mee?

Beter laat dan nooit: Ik ben op zaterdag 10 december op uitnodiging van Willem Kamerman van Blancier Handmade Watches hun stand op Sieraad 2005 gaan bezoeken. Hierbij een kort verslag met eventueel een extra interessant eind?

De stand zag er uit zoals de website (www.blancier.com), strak en overzichtelijk. In het midden zat een man voorover een uurwerk gebogen (dat bleek later Till Lottermann), blijkbaar aan het werk. Naast hem een laptop. Op de punt van de tafel twee flatscreen computerbeeldschermen waarop de website van Blancier te zien was. Links en rechts vitrines met horloges.
Ik kwam met mijn vrouw van links aan, gelijk bij de vitrine met allerlei uiteenlopende modellen. Over het algemeen zijn het mooi, stevig uitziend horloges met klassiek uiterlijk. Mij bevalt de regulator zeer.

Voorbeeldfoto van de site:

Na de verschillende modellen te hebben bewonderd ben ik op Willem Kamerman afgestapt. Mijn vrouw had intussen allerlei goud zien blinken en was er vandoor. Willem legde uit, nadat hij me aan Till had voorgesteld, waarom hij nou juist dit systeem had gekozen om een eigen horlogemerk (want wie wil dat niet?) te beginnen. Heel simpel. Als je een merk via de bekende offline kanalen wilt verkopen heb je om te beginnen al enorme budgetten nodig. Voorraden, reclame, een netwerk, eventueel vertegenwoordigers en ga zo maar door. Een groot risico.
Via het redelijk unieke “stel zelf samen op internet” systeem (er zijn er nog wel 1 of twee maar niet van dit kaliber) echter valt dat erg mee. Met een website, een goed contact (Lottermann & Söhne) en veel enthousiasme kom je er wel! Till kwam inmiddels meepraten en toonde delen van veredelde uurwerken en liet mij vol trots een foto zien van de tourbillon die Lottermann & Söhne hadden gemaakt. Ik was erg onder de indruk van al het moois en we kwamen al gauw over de seminars te praten, waarna ik uiteindelijk weg ben gegaan, er waren nog veel meer mensen die de aandacht van Willem en Till wilden.

Nu die Seminars, het lijkt mij enorm leuk om met een groepje forumers (minimaal 4, maximaal 8) in twee dagen tijd zelf een eigen horloge te bouwen. Één van de belangrijkste aspecten vind ik dat je een uurwerk eerst uit elkaar haalt en dan weer in elkaar zet, onder leiding van een professional. Ik kan alleen voor mezelf spreken maar ik heb de boeken, de cursussen en de spullen allemaal in huis maar ik ben toch steeds te lui of wat dan ook om er eens aan te beginnen me de basisvaardigheden aan te leren. Op deze manier maakt men het wel erg makkelijk :smiley:

Ik heb bij Willem het hele programma opgevraagd, dat staat als een reactie op deze post.

De kosten van zo’n seminar inclusief horloge en gereedschap zijn 780 zonder en 830 met overnachting en heeft plaats in Mannheim. Ik dacht dat dat wat ver was maar het ligt op 460 km van Utrecht dus dat gaat best. Een datum kunnen we nog prikken, als je met een eigen groepje komt hoef je je niet aan de data op de site te houden.

Ik wilde eerst even pijlen of er genoeg animo is voordat ik over data wil beginnen. Dus:

Wie heeft zin om mee te gaan?

Raak in één weekeinde gefascineerd…

Op de eerste seminar dag leert u waarom en hoe de balans beweegt, het uurwerk energie krijgt en deze weer vrijlaat.

Na deze interessante theorie gaat u zelf aan de slag met uw een eigen uurwerk (kaliber MSL03).

Het uit 43 onderdelen bestaande kaliber wordt door uzelf compleet gedemonteerd. Zo krijgt u een goed idee hoe het theorie gedeelte in de praktijk aanvoelt, de verschillende onderdelen met elkaar samenwerken en hoe deze zijn opgebouwd.

Ondertussen maakt u tijdens het werk, de gezellige en goed verzorgde maaltijden, kennis met gelijkgestemden.

Op de tweede dag gaat het gebeuren, we laten u de kunst van het veredelen van het kaliber zien. Het blauwen door middel van hitte is een kwestie van gevoel. Het polijsten van de bruggen, welke daarna door u zelf van “Genfer Streiffen” (ook wel “Côte de Geneve” genoemd) worden voorzien vergeet u nooit meer!

Daarna volgt het graveren van uw eigen persoonlijke nummer in één van de bruggen waarna het tijd wordt de bewerkte bruggen te veredelen met een 18K goud laag.

Uit al deze veredelde onderdelen monteert u het geheel onder, begeleiding van meester uurwerkmakers Till Lottermann & Franz Wolff, weer tot uw eigen tikkend meesterwerk.

U monteert de wijzerplaat welke voorzien is van uw Blancier wijzerplaat naar keuze, of en misschien nog wel leuker een wijzerplaat met uw eigen naam. Daarna volgen de wijzers en bouwt u het geheel in de edelstalen kast. Het is natuurlijk van groot belang dat uw horloge op tijd loopt, daarom wordt het geheel getest op nauwkeurigheid.

Aan het einde van twee dagen hard werken en veel plezier draagt u uw persoonlijke horloge trots om uw pols.

Meester uurwerkmakers Till Lottermann & Franz Wolff staan u het hele weekeinde bij, daarom kunt u zonder voorkennis (en gereedschappen) deelnemen en een onvergetelijk weekeind beleven.

Let op: Uw eigen handgemaakte horloge heeft de potentie om uw lievelings horloge te worden!

U neemt aan het einde van het weekeinde het volgende mee naar huis:
Uw eigen veredelde en zeer nauwkeurig werkende mechanische horloge.
Een horloge gereedschapmakers set inclusief loupe.
Een theorie naslagwerk.
Vakkennis en een onvergetelijke ervaring van een “tikkende” Hobby: Uw eigen horloge!

Alle seminars vinden plaats in de Blancier Lottermann & Sohne Manufacture in Mannheim Duitsland. Mannheim is 460 KM vanaf Utrecht verwijderd.

Tweedaagse A-cursus
Deze cursus wordt in één weekeinde gegeven.
Aanvang op zaterdagmorgen 10:00 uur, einde zondagmiddag om 17:00 uur.
Binnen deze cursus zijn het drinken, de lunches gedurende het seminar en een overnachting in Hotel “Löwen” inbegrepen.
Na afloop van het weekeinde neemt u een compleet Blancier horloge, met of zonder uw naam op de wijzerplaat mee naar huis.
Dit alles inclusief een horlogemakers gereedschapsset, loupe, en de verbruiksmaterialen voor de veredeling van uw horloge.

Prijzen:
Met overnachting: € 830,-
Zonder overnachting: € 780,-

De cursus gaat uit van minstens 4 en maximaal 8 deelnemers.

Het is zeker voor mensen intressant die wel willen maar om wat voor reden er ook niet toe komen om met zijn project te beginnen.

Mvg Dennis.

lijkt me erg interessant, maar helaas uit financiele redenen kan ik het me niet veroorloven anders was ik zeker mee gegaan.

Zijn het uurwerken uit Rusland die hiervoor gebruikt worden?

Lijkt ook mij zeer interessant, alleen heb ik momenteel de financiele middelen niet en school heeft momenteel de hoogste prioriteit (nog 2 maandjes dus kan nu niet ff ertussenuit).

Veel plezier aan degene die wel gaan. :slight_smile:

Worden instructies in Engels gegeven?

Weet iemand ook een goede site waar ik meer over dit kaliber te weet kom en in welke horloges het gebruikt word?

Hallo Henrik,

Allereerst wil ik zeggen dat ik dit een meesterlijk idee vind. Wellicht aansluitend een eerder (dat wil zeggen anderhalf jaar geleden) door mij geopperd idee om wat fabrieken (in de buurt) te bezoeken.

Maar, het spijt mij, ook hier een maar, ik kan dit nu thuis niet verkopen. We hebben eind vorig jaar een huis gekocht, overdracht in juni dit jaar, dus al onze spaarcentjes gaan naar het nieuwe huis en alles wat daar bij komt kijken. Maar onder andere onstandigheden had ik hier wel een heel servies voor over gehad ;).

Gerwin

Jammer dat je die regulateur alleen mag maken als je cursus A al hebt gevolgd.
1 ding snap ik dan niet. Als je die op de site laat samenstellen dan kost ie minimaal 3000 euro.
Die cursus voor de regulator kost maar 1000.

Hier zal ik eens goed over na gaan denken. Het lijkt me echt heel leuk om dit met een groepje te doen.

Ik ga mee!

Jörgen

Misha Schreef:

Worden instructies in Engels gegeven?

Weet iemand ook een goede site waar ik meer over
dit kaliber te weet kom en in welke horloges het
gebruikt word?

Wil mischien ook wel heen, twijfel alleen aan het gebruikte uurwerk hoe de qualiteit is en afwerking is ook niet zo super lijkt het.
Heeft iemand nog foto’s/revieuws van Blancier horloges?

Ik heb ook wel belangstelling. Wel een beetje afhankelijk van de te kiezen datum.

Ik heb op zich wel interesse, maar tijd is momenteel het grote probleem… Het zou dus sterk afhangen van “wanneer”. Daarnaast zou ik wel willen weten wat voor horloge je kunt maken, aangezien ik nooit voor 2000 euro klaar ben als ik op Blancier een horloge samenstel… Idee is puik overigens (horloge - workshop - forumuitstapje).

Dat vraag ik me nu ook af. Als ik een horloge samenstel op de site van Blancier dan ben ik ook zomaar 2000 Euro kwijt. Kan ik voor die ongeveer 800 Euro hetzelfde horloge samenstellen, of moet ik dan bijbetalen.

Het kan natuurlijk zo zijn dat er geen of niet teveel arbeidskosten gemaakt hoeven te worden en daardoor de prijs laag kan blijven. 2 dagen werk voor een horlogemaker zal ook zo’n 2000 Euro kosten denk ik.

Ik denk dat een groot deel van de prijs (op de site) wordt bepaald door het type uurwerk, de goedkoopste en de meest kostbare…daar zit honderden euro’s verschil tussen. Ik neem aan dat er met een redelijk basic uurwerk gestart wordt. Dat mag je dan zelf wel weer van blauwe schroeven voorzien, geneva striping e.d. Juist leuk…dat zelf doen m.i.

Erg verleidelijk, een heel leuk idee. Ik ga er ook over nadenken, maar voor mij geldt ook dat het o.a. afhankelijk is wanneer we dit zouden gaan doen…

Dit is ook wel erg leuk om te doen.
Maar dan moet ik wel de Meistersinger in de winkel laten.
M.a.w. keuzes, die zoooooo moeilijk zijn.

Ik heb naar aanleiding van de vragen op het forum een mailtje naar Willem Kamerman van Blancier gestuurd met de vraag of hij op vragen op het forum wilde beantwoorden. Hieronder zijn reactie:

Beste Henrik,

Naar aanleiding van jouw goede initiatief om iedereen aan het werk te zetten in een echt horloge atielier in Mannheim zal ik de tot nu toe gerezen vragen beantwoorden.

Ik zal voor de echte Hollander (waarvan ik er zelf overigens ook één ben) de prijs opbouw duidelijk maken.
Tijdens een seminar krijgt men een horloge met voorzien van het basis kaliber. Dit is het kaliber wat helemaal links in de vituele werkplaats van Blancier staat.

Dit dus : http://www.blancier.com/nl/blancier.php?code=ZBB-ASW-KSB-ZWS-GS-BL0401-LS-

Na een weekeinde hard en tevens gezellig werken aan je eigen horloge neem je dit mee naar huis (inclusief het door jezelf ingegraveerde nummer)

http://www.blancier.com/nl/blancier.php?code=ZBB-ASW-KSB-ZWS-GS-BL0403-LS-

Dit leert dat je in dit weekeinde een horloge van € 445,- opwaardeerd naar één van € 765,- dit inclusief een horlogemakers gereedschapset en een leuk weekeinde met gelijkgestemden. In principe krijgt iedereen een horloge met zijn eigen naam op de wijzerplaat (zie foto van mijn eigen horloge hoe het na het seminar er uit zag). Nu kan het ook dat men een horloge uit de virtuele werkplaats wil met een andere wijzerplaat, kroon, wijzers, band etc. Dit is dan geen probleem, zolang je maar kiest voor het linker basis kaliber. Het sommetje is dan ook erg eenvoudig trek van je dan gewenste Blancier horloge € 445,- af en je weet wat je bij moet betalen.

Het seminar kan ook in het engels gegeven worden, geen probleem. Lotterman & Söhne geven deze seminars al een jaar of vijf en er komen niet alleen cursisten uit Duitsland maar ook uit andere delen van de wereld.

Verder heeft de Blancier Regulateur een basis prijs van € 1.850,-

zie http://www.blancier.com/nl/blancier.php?code=000-ASW-KSB-BLW-GS-BL0401-LS-

Ook deze ziet er na het weekeinde zo uit opgewaardeerd naar één van € 2.170,-

http://www.blancier.com/nl/blancier.php?code=000-ASW-KSB-BLW-GS-BL0403-LS-

De seminar prijs van € 1.030,- heeft alles te maken dat men al ervaring heeft opgedaan met het eerste seminar en dat het gewaardeerd wordt dat men een vervolgseminar komt volgen.

Voor wat betreft de kwaliteit van het gebruikte kaliber; Hier voor zijn vier redenen.

  1. Toen Till Lottermann aan zijn horloges met Tourbillon werkte kwam hij erachter dat het Molnija kaliber een betere temperatuur compensatie had dan de Unitas kalibers.
  2. Met dezelfde kracht op het eerste tandwiel geeft het Molnija kaliber een beter resultaat op het laatste tandwiel. Het kaliber “loopt dus beter af”.
  3. Volgens ons kunnen we meer doen met het Molnija kaliber in de zin van modificeren en veredelen. (Kaliber met Tourbillon (zie foto) en de Regulateur zijn ook in basis Molnija)
  4. Unitas wordt net als de Valjoux kalibers door vele fabrikanten gebruikt. Het is altijd goed en leuk om je te onderscheiden van de rest.

Deze uurwerken van Molnija zijn ooit in de 50-er jaren ontstaan als een rechtstreekse kopie van een Cortebert kaliber 620; en Cortebert was een behoorlijk goed Zwitsers merk.

Ik hoop dat ik de vragen een beetje naar tevredenheid heb beantwoord.
Met vreindelijke groet,

Willem Kamerman
Blancier Handmade Watches

In Tulmagazine las ik dat er mogelijk ook Zwitserse uurwerken aankomen, zit dat nog in de planning?

Ik heb nog eens wat gehobbyd en “mijn Blancier” gebaseerd op model 7 uit de showroom, komt uit op een kleine 1500 euro. Als ik die tijdens die seminar in elkaar kan knutselen blijf ik geinteresseerd, mits het qua tijd lukt uiteraard.