Bezoek aan het horlogeatelier van Freddy

Temiddent in de Vlaojnders
Een beetje weggestokn tessen de sparrebossn
Ligt er een klen derpke

Verdield in ammaol klenne boerderejjekes
Ut ejn wa greutere dan 't andere natuurlek

En op ejn daorvan daor weunde er een wilde boern horlogemaker……
(tekst vrij naar Ivan Heylen)

Zijn naam is Freddie, u allen welbekend van dit forum.
Freddie is de artiest van de zeer populaire “Voor en Na” fotoreportages.

Onlangs zijn we, Gerard Jolink en Hans Mennink, op bezoek geweest bij Freddie. Directe aanleiding was het feit dat we ieders enkele horloges hadden liggen die wel een opknap- danwel een servicebeurtje nodig hadden. Het is wel even een eindje rijden (vlakbij Brussel), maar de wetenschap dat onze horloges bij Freddie in zeer goede handen zouden zijn, plus dat Freddie gewoon een enorm geschikte vent is, zou de reis meer dan waard maken.

Freddie woont prachtig in een klein dorpje tussen Brussel en Leuven. We werden verwelkomt en kregen meteen al een rondleiding door het hele huis, en zijn atelier.
Overal hingen, lagen, en stonden klokken, zakhorloges en polshorloges. Bij de (technisch) meest bijzondere exemplaren kregen we een stuk uitleg over de techniek en de achtergrond. Heel interessant om te zien en te horen.

Daarna kregen we een koffietafel aangeboden met een overvloed aan zeer calorierijke Belgische koffiekoeken. Heerlijk….

Nadat we geen hap meer opkonden, gingen we het atelier verkennen.
Freddie’s atelier heeft de juiste afmeting, niet te groot en niet te klein, en is zeer efficiënt ingedeeld. Een ding werd al gauw duidelijk… Freddie zit niet verlegen om werk. Op de vensterbank stonden bakken vol met papieren zakjes waarin horloges zaten die nog nagekeken of hersteld moesten worden.
Freddie is huishorlogemaker van een vrij grote Belgische juweliersketen met over de 30 vestigingen. Alle horloges die ter reparatie worden aangeboden bij deze keten komen bij Freddie terecht, en een paar keer per week krijgt Freddie nieuwe aanlevering, en worden de horloges die klaar zijn weer meegenomen.
Zijn werktijden zijn dan ook niet benijdenswaardig. Vaak zit hij om 5 uur ’s morgens al in zijn atelier, en gaat hij door tot laat in de vooravond.
Ondanks zijn drukke werkzaamheden nam Freddie alle tijd voor ons. Hij liet ons zijn prive verzameling zien die enkele zeer bijzondere exemplaren bevat. Ook enkele zakhorloges waren een lust om naar te kijken (en te horen).

Als je hem hoort praten, dan weet je dat je hier te maken hebt met een man met hart voor zijn werk. Hij is in de gelukkige omstandigheid dat van zijn hij hobby zijn werk gemaakt heeft. Hij is ook aktief in een soort gilde voor horlogemakers in België, en zeer regelmatig gaat hij op werkbezoek bij de grote manufacturen in Zwitserland.

Al pratende vloog de tijd voorbij, en was het alweer tijd om de terugreis te aanvaarden.

Freddie, ook namens Gerard wil ik je nogmaals heel vriendelijk danken voor de gastvrijheid, en de leuke en leerzame tijd.

Hieronder nog enkele foto’s die we in het atelier gemaakt hebben.

Freddie laat zijn atelier zien.

Hier zit Freddie 15 uur per dag te ploeteren.

Getuigschriften en vakdiploma’s

Honderden lades met onderdelen, onderdelen en onderdelen

Nog genoeg potentiele “Voor en Na” horloges

Gedeelte van Freddie’s persoonlijke collectie

En nog een koffertje uit de persoonlijke collectie

Gerard gaat er eens goed voor zitten

Wauw…echt mooi zo’n uurwerk van heeeel dichtbij

Gerard’s Omega horloge staat ook in het boek van Anton Kreuzer

Hans levert enkele horloges in ter service of om op te knappen

En Gerard ook… Voorlopig heeft freddie weer wat te doen…

Mooie reportage Hans, hopelijk blijft Freddie lang in staat om dit mooie vak uit te oefenen.

Arjay

volgende keer zou ik graag mee willen naar het atlier van freddie als dat mogelijk is hoor ik dat graag met.vr.gr.hans

wat een leuk verslag om te kijken en te lezen.

een mooie kans om zoveel moois te zien

Hans jij komt nog eens ergens, of beter gezegd, waar ga jij nou niet naar toe :slight_smile:
bedankt voor dit weer enorme leuke verslag,
Benieuwd waar je deze maand weer naar toe gaat , mis trouwens 't verslag van 't recente bezoek aan Christiaan VDK
met John :smiley:

groet, André

Mooi verslagje hoor, indrukwekend atelier, en Freddy, ik wist niet dat je het zo druk had. Deze man neemt echt de tijd voor zijn vak.

Leuk om eens een kijkje te nemen in de keuken van Freddy.

Mooie reportage, Hans en Gerard.(tu)

Groet, Mark

Dat is een leuk verslag zeg. Heel leuk gedaan. Top. (TU)

Hoi Hans.
Leuk verslag en ik ben benieuwd wat je bij Freddy achter hebt gelaten.
PS Andre. Het bezoek staat voor dit najaar gepland.
Dus vandaar dat er nog niks gepost is.

Groeten.
JohnSr

Heel leuk!!!

Bram

leuk verslag, hans… bedankt…

klaas

Leuk verslag. Gereedschappen, bakjes met onderdelen en laatjes komen mij bekend voor… Van bij mijn vader.

Niels

Wat een mooi en interessant verhaal en ook leuk om de ‘hoofden’ bij de ‘namen’ te zien. En bij het zien van de inhoud van het persoonlijke koffertje moest ik het speeksel van mijn scherm deppen…

Mooi verslag! Ook mooie stock trouwens. V

eel werkgenot gewenst aan Freddy.

prachtig jongens !
mochten jullie bij een eventueel volgend bezoek iemand nodig hebben om je jas en hoed te dragen, houd ik mezelf van harte aanbevolen …!
groet, frank.