Bezoek in het Omega museum

Laatst had ik al aangekondigd, dat ik het Omega museum weer eens zou gaan bezoeken.
Gisteren was het zover.
Op naar Biel. En omdat ik daar nog wat anders te doen had, kreeg ik een parkeervergunning, wat wel zo makkelijk is als je niet weet hoe lang je blijft hangen.

Eerst mochten we wat verhalen aangehoren en daarna kregen we een kleine keus uit de nieuwe collectie te zien en mochten we proberen.

Speedmasters

Railmaster

Mijn favoriet is de eikenhouten kist met de drie 60 jarige modellen in een rode doos in het design van toen.
Het zijn de vroegere modellen CK 2913 2914 en 2915 ofwel Seamaster, Railmaster en Speedmaster.

Het deksel van de kist is zoals je boven ziet aan één kant bekleed en kan daardoor als plateau gebruikt worden.

De nieuwe oude Speedmaster

Railmaster

en Seamaster

Deze set is bij Omega uitverkocht, maar misschien heeft je favoriete handelaar er nog één liggen. Ze zijn ook los verkrijgbaar, maar dan staat het serienummer niet op de wijzerplaat. En ook die zijn bij Omega allemaal op.

Toen naar de overkant. Het museum is op de eerste verdieping van het personeelsrestaurant.
Om binnen te komen eerst op de bel drukken en tijdens het wachten de Lunar Rover bekijken

Het museum ziet er anders uit dan vorig jaar, moderner.

En als ze volgend jaar verhuizen wordt het nog eens anders. En zullen ze waarschijnlijk nog veel meer ten toon (kunnen) stellen.
Er zijn meerdere zalen. Ik ben er zo maar door gelopen.
Je kunt ook een koptelefoon krijgen. Er worden met behulp daarvan vast allerlei interessante dingen uitgelegd, maar ik ben er niet zo een liefhebber van.
Ik weet niet hoe vaak de tentoongestelde horloges gewisseld worden, daarom gewoon wat foto’s van wat ik het mooiste vind.

Dat mes komt me bekend voor. Ergens heb ik er zo één liggen.
Ik wist niet, dat ik een museumstuk bezit.

Hier nog de originelen van de boven getoonde „nieuwe“ modellen, maar daarvan mocht ik geen wristshots maken.

Een paar obligate oude machientjes hebben ze natuurlijk ook.

En een grote vitrine met uurwerken.

Het Omega museum verkoopt ook boeken dus heb ik ook nog even gebladerd en tot slot van het bezoek nog dit meegenomen.

Nog in de plastic verpakking, ik heb nog even geen tijd om het te lezen.

Mijn opmerking na mijn bezoek bij JLC, dat ik het Omega museum de voorkeur geef, blijft overeind.
De fabriek van JLC is een stuk mooier en interessanter dan die van Omega, maar de collectie van het Omega museum is veel groter en wordt voor mijn smaak mooier getoond.

De volgende uitstapjes zijn in juni: eerst een bezoek bij Universo (wijzerfabriek) en het Musée international d’horlogerie.
En dan een bezoek aan de EPHJ beurs in Genève.
Als er iets moois of interessants te fotograferen valt houd ik jullie op de hoogte.

16 likes

Superleuk!! Mooi spul allemaal…de Railmaster heeft mijn voorkeur van die set…ik ga er zeker ook een keer heen!

Wat ontzettend tof! Bedankt voor de informatie en mooie foto’s.

thx om dit moois te delen. Het walhalla voor de omega fan!

Dank voor het sharen.

Dank voor je verhaal. Zeker een keer een reisje waard!!

Bedankt, mooi verslag en foto’s.

Erg leuk om te lezen.

Ik vind die set van drie echter helemaal niks, sorry.

Ik vind de eerste speedmaster wel erg mooi.