Vandaag een bezoekje gebracht aan mijn favoriete Breitling-dealer, Brunott in Rotterdam.
Zonder zuchtje of verveelde blik maar met veel enthousiasme werden diverse modellen tevoorschijn gehaald, zoals de Airwolf in diverse variaties (waar ik voor kwam) maar ook de nieuwste telg; de Breitling Chronomat B01. Wat meteen opviel was de bijzondere kleur blauw van de wijzerplaat. Waar voorheen de brochures van Breitling nét een wat andere kleur lieten zien dan de wijzerplaat in het echt, was de plaat van de Chronomat schitterend azuurblauw. Ook het model met zwarte plaat is fraai
maar mijn voorkeur voor dit model zou absoluut uitgaan naar het blauw (grappig, wat ik heb nu alleen maar zwarte platen).
Dat Breitling is overgaan tot productie van een eigen uurwerk moge duidelijk zijn; ETA stopt binnenkort met leveren van uurwerken aan niet-Swatch gerelateerde merken (dat zal onze Neelie Kroes niet leuk vinden).
Enfin, Breitling heeft een industriële productielijn opgezet die hiervoor alleen ETA en Rolex hadden (alle andere merken (o.a. Panerai) kunnen slechts enkele honderden stuks aan).
De B01 is vergelijkbaar met de Rolex 4130.
Een gangreserve van meer dan 70 uur, dubbelzijdige opwinding en een onafhankelijke datumverstelling waardoor op elk tijdstip de datum kan worden verzet.
Terwijl ik daar in de Breitling-corner zat baalde ik dat mijn horloge-bankpasje (jawel, een apart budget !!!) niet toereikend was voor deze manufactuur.
Ach, hij zal niet weglopen….
Jur
Wist trouwens niet dat ETA ging stoppen met leveringen aan niet Swatch gerelateerde merken.
Hierdoor krijg je wel weer meer manufactuurmodellen op de markt met hopelijk weer extra vernieuwende zaken.
Denk dat Breitling goed gaat scoren met het B01 uurwerk,wat het merk eigenlijk wel verdiend.
Brengt het merk toch iets hoger(en duurder) in het segment.
Over ETA en de uurwerken nog even het volgende; Het is toch zo dat Swatch (ETA) binnenkort nog wel levert aan derden, maar dat er geen kale basisuurwerken meer geleverd gaan worden. Als je wilt kopen bij ETA dan kan dat, maar alleen volledige uurwerken, in de duurdere versies.
Als een bedrijf enkele tientallen procenten duurder inkoopt, dan betekend dat tevens (veel) duurdere prijzen richting consument (of genoegen nemen met lagere marges, wat me niet aannemelijk lijkt) Dan is het wel heel interessant om de hoge ontwikkelingskosten voor een eigen kaliber nu te investeren, en daar dan de vruchten van te plukken. De consument zal eerder extra geld overhebben voor een “eigen” uurwerk, dan voor een ETA uurwerk.
Breitling heeft goed getimed het eigen uurwerk geïntroduceerd.
Over ETA en de uurwerken nog even het volgende;
Het is toch zo dat Swatch (ETA) binnenkort nog wel
levert aan derden, maar dat er geen kale
basisuurwerken meer geleverd gaan worden. Als je
wilt kopen bij ETA dan kan dat, maar alleen
volledige uurwerken, in de duurdere versies.
Als een bedrijf enkele tientallen procenten
duurder inkoopt, dan betekend dat tevens (veel)
duurdere prijzen richting consument (of genoegen
nemen met lagere marges, wat me niet aannemelijk
lijkt) Dan is het wel heel interessant om de hoge
ontwikkelingskosten voor een eigen kaliber nu te
investeren, en daar dan de vruchten van te
plukken. De consument zal eerder extra geld
overhebben voor een “eigen” uurwerk, dan voor een
ETA uurwerk.
Breitling heeft goed getimed het eigen uurwerk
geïntroduceerd.
Jammer alleen dat de consument voor bijna 100% zeker te maken krijgt met de zgn kinderziektes die in “nieuw ontwikkelde” uurwerken zitten.
Zal we weer wat ergernis opwekken…