Bezoekje aan van der Klaauw

Zo…. net terug van een bliksembezoek aan van der Klaauw en een goede les geleerd… neem een fatsoenlijk fototoestel mee!

Heb mijn zopas gekochte Ariadne achtergelaten om o.a. een nieuwe wijzerplaat van Benzinger te laten monteren (ook met oude logo) i.p.v. de gestanste.
Het bleek ook nodig geserviced te moeten worden, het horloge was ten slotte al in 2007 uitgeleverd ondanks dat het niet gedragen is.

Mijn Eclipse heb ik ook even laten voorzien van een geblauwd stalen secondewijzer i.p.v. de rode. Staat net wat chiquer als je het mij vraagt!

De Eclipse werd verder gecontroleerd op gangafwijkingen en gepolijst onder het genot van een lekker bakkie koffie, en het bekijken van een paar nieuwe modellen die door horlogemaker Holke Dijkman mij werden getoond, mijn excuses voor de slechte Iphone foto’s.

Real Moon 1980:

Wel reeds bekend dacht ik maar de foto’s die ik ervan heb kunnen vinden doen hem geen eer aan imho, en zeker die crappy foto’s van mij niet!
In persoon is het een prachtig horloge.
Holke Dijkman heeft gedemonstreerd hoe de maan te verstellen is, dit loopt zo mooi vloeiend dat je eraan zal blijven draaien ben ik bang ;-).
Wel moet ik zelf nog even wennen aan de Romeinse aanduidingen i.p.v. de Arabische, ook de ontbrekende uur en minuutindexen zijn voor mij persoonlijk wel een gemis.

Limited edition Planetarium - Waterman:

Werking zoals de oude Planetarium, echter met een hand gestoken witgouden wijzerplaat bestaande uit meerdere lagen (en zonder dag aanduiding), gemaakt door meester graveur Kees Engelbarts.
Dit is een horloge Waarvan er ieder jaar maar één wordt gemaakt en van ieder Sterrenbeeld dus ook maar 1 zoals ik het heb begrepen.
Over de afleesbaarheid is natuurlijk te debatteren maar kom op… hierop kijk je niet eens meer naar de tijd, ik vindt em echt geweldig en uniek.
Ben zeer benieuwd naar de volgende gravure!

Ceres 1974:

Instapmodel met enkel een maanstand, ook erg mooi voor de dames als je het mij vraagt.

Verder ben ik helaas wel vergeten de Orion met sterrenkaart op de foto te zetten door die schitterende limited edition van de Planetarium (kwijl!).
Alsook de nieuwe rotors van Benzinger, o.a maan met kraters erin verwerkt en andere planeten. het zijn echte eyecatchers die het bekijken meer dan waard zijn.

Verder ook nog wat gebabbeld met de maestro zelf over creaties van andere vakmensen uit de onafhankelijke horlogemakers groep, die man weet echt nog niet van ophouden met werken ná zijn pensioen volgens mij, toch ook weer mooi om te zien.

Duidelijk werd ook bij het bezoek dat men daar zeker niet stilstaat en er is meer dan voldoende kennis, techniek en kunde in huis gehaald voor professionalisering van het merk van der Klaauw, zoals Hans Mennink al vertelde n.a.v. zijn bezoek in 2010.
Dit is dan ook weer zichtbaar in de nieuwe horloges, ik vertrouw er ook op dat ze het ook internationaal ver zullen gaan schoppen.

Als bonus nog een kiekje van een Planetarium in platina met nieuwe stijl wijzerplaat…:

kwijl!.

Uiteindelijk een weer splinternieuwe Eclips terug gekregen om de pols en wat leesvoer voor onderweg in de trein naar Zwolle!
De Ariadne zal binnenkort ook wel klaar zijn en dan is de familie weer compleet… wachtend op de volgende… ooit… ;-).

2 likes

Goed verhaal hoor en prachtige horloges. Mocht ik ooit de lotto winnen dan ga ik daar zeker een klokkie halen. En wat je zei over een goed fototoestel meenemen: Ja dat klopt! :wink: Volgende keer doen hoor!

MVG,
Patrick

Dank voor het delen, Mario.
Leuk verhaal en wat die foto’s betreft: zo slecht zijn ze echt niet, hoor.
En liever deze foto’s dan helemaal niets!

Wat een mooie horloges. Als ik het geld zou hebben zou ik gelijk een Mondial kopen, mijn absolute droomhorloge :smiley:

Over het blauwe secondewijzer. Hij is nu helemaal perfect. De blauwaccenten op de wijzerplaat en de seconde wijzer, fantastisch. Vond het rood niet lelijk, maar dat is vele malen mooier (tu)

Leuk zo een trip. Zal wel een prijzig koffiebezoekje zijn geweest :wink:

marnix_moed Schreef:

Leuk zo een trip. Zal wel een prijzig
koffiebezoekje zijn geweest :wink:

Nee nog niets op dit moment :wink:
En ja de wijzerplaat kost me zeker wel wat maar ik weet wat ik er voor terug ga krijgen hoor… vakmanschap!

Kijk maar eens hoe mijn eerste Ariadne was die ik nu niet meer heb:

En zo ziet mijn huidige Ariadne er momenteel nog uit:

Voor degene met goede ogen een wereld van verschil, hoewel de opgelegde indices ook weer mooi zijn, een handgemaakte plaat heeft gewoon net dat iets meer!

Je zou die eerste plaat met opgelegde cijfers moeten hebben. Niet onderbroken uiteraard.

Mooi hoor.

Prachtige reportage, Mario.
Idd volgende keer je camera meenemen.
Als fan van CvdK is het elke keer weer genieten.
Je hebt gelijk met de blauwe wijzer, heb ik ook op mijn Mondial laten zetten.
Geeft een wat chiquere uitstraling.

Groet Jan

Hier ter compensatie nog wat foto’s die door iemand anders waren gemaakt, wie weet ik zo niet meer maar mocht de maker bezwaren hebben dan hoor ik het graag:

Real Moon 1980:

RM 1980 rotor:

::o

Planetarium Limited:

Planetarium rotor:

Ik blijf me verbazen of de details bij deze horloges, wat een vakmanschap.

Bedankt voor het tonen (tu)

Mario Bredewold Schreef:

Hier ter compensatie nog wat foto’s die door
iemand anders waren gemaakt, wie weet ik zo niet
meer maar mocht de maker bezwaren hebben dan hoor
ik het graag:

Real Moon 1980:
http://members.home.nl/bredewold/april2011/rmoon19
80%20(Medium).jpg

RM 1980 rotor:
http://members.home.nl/bredewold/april2011/rmoon19
80rot%20(Medium).jpg
::o

Planetarium Limited:
http://members.home.nl/bredewold/april2011/ckwater
mand%20(Medium).jpg

Planetarium rotor:
http://members.home.nl/bredewold/april2011/ckplrot
%20(Medium).jpg

Kwijl, kwijl en nog eens kwijl! Die planetarium limited man wat een horloge.
Astronomie is een andere hobby van me, dus hier raak ik heel opgewonden van!
Bedankt voor de foto’s.

MVG,
Patrick

Wat hebben we in dit kleine landje toch een grootheid (grootheden, zelfs) op horlogegebied (tu)

Groeten,

Martin

Mario Bredewold Schreef:

marnix_moed Schreef:

Leuk zo een trip. Zal wel een prijzig
koffiebezoekje zijn geweest :wink:

Nee nog niets op dit moment :wink:
En ja de wijzerplaat kost me zeker wel wat maar ik
weet wat ik er voor terug ga krijgen hoor…
vakmanschap!

Kijk maar eens hoe mijn eerste Ariadne was die ik
nu niet meer heb:
http://members.home.nl/bredewold/800-600/S6301275.
JPG

En zo ziet mijn huidige Ariadne er momenteel nog
uit:
http://members.home.nl/bredewold/ariadne/DSC00466%
20(Medium).JPG

Voor degene met goede ogen een wereld van
verschil, hoewel de opgelegde indices ook weer
mooi zijn, een handgemaakte plaat heeft gewoon net
dat iets meer!

Vakmanschap mag idd wat kosten. En die met opgelegde wijzers is idd een stuk mooier. Helemaal voor mij omdat ik niet van onderbroken cijfers hou.

prachtig Mario! bedankt voor de plaatjes. Ik vond dat sterrenbeeld zeer fraai, zeker gezien mijn geboortedatum. De maan had ik ook aleens bij Debethune gezien.

Vakwerk! nu nog de loterij winnen…

Bedankt hoor, Mario… m’n hele toetsenbord onder het kwijl!!! :frowning:

:wink:

Die ronddraaiende maan is echt een kunstwerk.

Ik moet nu stoppen met typen want ik heb mijn handen nodig om mijn kaak omhoog te houden en mijn tong terug te rollen.

Wow, wat verschrikkelijk mooi weer.X(

En mijn vriendin maar denken dat ik zo opgewonden was geraakt van haar toen ik zo verlekkerd uit mijn ogen keek, …pffffff.

De blauwe secondewijzer is erg fraai.
Post ook nog even foto’s als de nieuwe Benzinger-plaat op je Ariadne zit want die zijn echt onovertroffen.

Wat zijn het toch mooie horloges,helaas buiten mijn budget.

Mvg,Radjoe

Mijn beste,

Een goed verhaal, een goede fotogenieke weergave,
een horlogemerk dat het verstrijken der tijd goedschiks weergeeft
en een trotse collectioneur die met minder dan het goede, geen genoegen neemt.
En dan is de ‘Goede Week’ nog niet eens op zijn hoogtepunt!!

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Jouw horloge en de nieuwe planetarium (laatste foto) zijn toch wel de beste.

Echt fantastisch :slight_smile: