Vorig weekend was ik op bezoek bij een van m’n beste vrienden die al jaren in Schaffhausen woont. Nu kom ik daar wel vaker, dus het kon natuurlijk niet uitblijven om het plaatselijke IWC museum een keer te bezoeken. Samen met een ook Nederlandse collega van hem, die daar recent nog een nieuwe Portugieser heeft aangeschaft, werden we met alle égards ontvangen in de boetiek. Hier mochten we zoveel horloges bekijken en passen als we wilden. Daarna stond een bezoekje aan de horlogemaker op het programma, waarvoor ze speciaal voor ons een daar werkende Nederlander hadden geregeld. En tot slot kregen we een privé rondleiding door het museum, van een alweer Nederlandse dame die daar werkt. Heel attent en super interessant allemaal. Leuk dat ze zoveel moeite hebben gedaan om er iets onvergetelijks van te maken.
We hebben daar al met al wel een paar uurtjes doorgebracht. Bij vertrek nog een tasje meegekregen met de IWC catalogus. Mooi gebonden boekwerk, blijkbaar ook de laatste die ze zullen maken omdat vanaf het huidige seizoen alles alleen nog online zal worden gepubliceerd.
En dan nu natuurlijk wat foto’s. Van de nieuwe Pilot Chronograaf 41mm waar ik echt van onder de indruk was (mooie maat!), de nieuwe Big Pilot op staal en leer, tot de Portugieser Automatic van de collega.
De Portugieser perpetual calender was echt kwijlen. Maar ik heb toch wel m’n oog laten vallen op de nieuwe Pilot’s chrono in blauw. Ze leken me altijd te groot, maar in 41mm kan ik die wel goed hebben
Mooi stukje. Ben zelf ook 2 keer bij IWC geweest en 1 keer in het museum. Ook destijds allervriendelijkst ontvangen. Met veel passie en toewijding werd de geschiedenis van IWC verteld. En ze vonden het geweldig als je een IWC droeg. Ik vond het de beide keren geweldig en onvergetelijk.
Ze hebben inderdaad nog niet zo lang een nieuwe montagehal. En in Neuhausen am Rheinfall is de kastenfabriek gevestigd. Ook zeer de moeite waard overigens.
Ik heb er ooit eens voor de deur gestaan. Maar toen kreeg ik te horen dat ik een afspraak had moeten maken.
Dat is overigens al zo’n 15 a 20 jaar geleden.
Ik weet eigenlijk niet of dat nog steeds nodig is. Wij hadden de dag ervoor een afspraak gemaakt. Ze hadden dus op hele korte termijn nog wat Nederlands personeel opgetrommeld.
Draadje reden om nog es te spammen met mn BP41.
Ja de IWC formaten zijn stevig.
Dus toen ik hoorde dat BP eindelijk menselijk formaat kreeg was ik er als de kippen bij.
Ik wacht nu op lederen band.
Inderdaad. Zo hoort ie, maar de band is een meesterwerkje!
Makkelijk af te klikken zonder gepriegel met tools en met n glidelock systeem verstelbaar via druk op logo knop op de clasp.
Perfect voor de warme dagen.