Dank u wel voor het begrip
Volgens mij staat dat er niet. Men geeft alleen aan dat alleen de verzender de dienst aansprakelijk kan stellen, en niet de ontvanger. Ergens wel logisch.
Ik heb me hier al eens gedetailleerder over uitgelaten maar het komt erop neer dat de ontvanger geen partij is in de overeenkomst tussen de verzender en de koerier.
Overeenkomst 1 (koop): verkoper (verzender) & koper (ontvanger).
Overeenkomst 2 (verzending): verkoper (verzender) & koerier (pakketdienst).
Als het bij ā2ā misgaat dan dient de koper zich dus te wenden tot de verkoper wegens een tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst, doordat de levering niet plaatsvindt. Dat is voldoende grond voor een ontbinding van de koop. Hoe de verkoper dat vervolgens oplost met de koerier maakt voor de koper helemaal niets uit.
Precies. Dat kun je niet.
En dat kan de verzender dus als de postbode voor ontvangst tekent en het pakket als afgeleverd scant.
De verzender is degene die de dienst afneemt en daarmee de overeenkomst aangaat. De ontvanger is in deze transactie geen partij. Daarom kan alleen de verzender actie ondernemen.
Wat mij betreft is het aan de koerier om aannemelijk te maken dat ik getekend heb wanneer er slechts een ā/ā of āāā als handtekening is opgenomen. Laat ze hun database maar opentrekken want bij elk van de bij mij aangekomen pakketten zal hetzelfde getekend zijn. Maar mocht het zo ver komen dan zul je denk ik al vrij formele correspondentie moeten gaan voeren, buiten de klachtenprocedure om dus.
Dat is een interessante. Ik zat namelijk laatst op een pakje te wachten waarvan het tijdstip van brengen heel aardig was aangegeven. Bewust bij Bol besteld omdat het een dag later zou worden bezorgd. Terwijl ik thuis zit te werken krijg ik ineens van Bol een mail: helaas was u niet thuis. Ik vlug de track and trace: wij hebben u gemist.
Ik was er gewoon, de bel deed het, de buren waren er ook (bezorgen ze vaak voor mij) en geen kaartje in de bus. Toen heb ik briesend een chatgesprek met Postnl geopend. Kwam een smoes over verkeerde code gescand en dat het zo wel zou komen. Niet dus. Ze zijn gewoon bewust niet naar mijn straat gereden, ik denk vanwege tijdgebrek.
Opnieuw gaan chatten. Nou, als ik wilde kon ik een klacht indienen, dan zou de bezorger er op worden aangesproken door zijn leidinggevende. Ik zeg doe dat maar dan. Ik heb er nooit meer iets van gehoord en ik heb er een hard hoofd in dat het wel is gebeurd.
Coolblue verbaasde me positief. Niet thuis maar wel gebeld door bezorger dus ik had zijn nummer en kon zo uur later met hem afspreken
Dat is dus een uitzondering want die gebruiken grotendeels een eigen bezorgdienst en hebben klantvriendelijkheid in een hoog vaandel staan. Alleen maar positieve ervaring met Coolblue. Buiten dat de prijzen de laatste jaren zijn gestegen en ze niet meer zo goedkoop zijnā¦
Zo, dat is toch bij de konijnen af hee⦠zo erg heb ik het nog niet meegemaakt. Ik hoop dat dit ooit āvan hogerhandā of prominent in de media wordt aangepakt, want qua klagen heb ik er hard hoofd in dat het helptā¦