Bezorgfout pakketdienst: wie is de sjaak?

Dit is een onderwerp dat eens in de zoveel tijd weer eens voorbij komt en het levert altijd leuke juridische discussies op.

Hier een interessant stukje leesvoer:

4 likes

Ik herken me nooit zo in de verhalen. Als ik iets waardevols verstuur, kies ik altijd voor een bepaald type verzekering bij de waarde. De ene keer dat er bij me een pakketje zoek is geraakt is dit ook keurig opgelost.
Het lijkt me overigens ook stug dat het afdrukken en versturen van een fotoalbum 600 euro kost. Als dit album misschien een met goud ingelegde kaft had, dan had de mevrouw het ook beter verzekerd kunnen laten versturen voor die paar euro meer. Ik vraag me af hoe ze erachter is gekomen dat het pakketje in de papierkliko is verdwenen :thinking:.als de bezorger dit op het verzendbewijs heeft genoteerd, dan mag postnl zich wel schamen…

Ook ik heb nog nooit een pakketje uit de papiervak hoeven vissen, of een pakketje wat ik verzonden heb als vermist op hoeven geven gelukkig.

Een trouw album is echter wel wat anders dan een lullig Hema fotoboekje, beetje mooi trouwalbum begint bij 400 euro dus die 600 is zo gek nog niet. Waarom het dan niet verzekerd verzonden is, is mij echter een raadsel.

1 like

Als de bezorger in zijn systeem zet dat het pakket is afgeleverd dan kan je nog zo goed verzekerd zijn, je kan fluiten naar je geld. Belachelijk

Daar zijn handtekeningen bij aflevering toch voor?

Zou je zeggen, maar in de praktijk is een krabbeltje van de bezorger voldoende; geloof mij ik heb het gehad

Ik woon in een klein dorp/gehucht en hier is het ook echt knudde. Pakketjes worden regelmatig in de papier of GFT container gedrukt. Gelukkig zit er dan wel een briefje in de bus met de naam en het telefoonnummer van de bezorger. Wat ik precies met die informatie moet is me nog steeds onduidelijk, aangezien PostNL z’n bezorgers beter beschermd dan een valse pitbull.

Toppunt vond ik de keer dat de bezorger me bij een aangetekent pakket vroeg waar hij eventueel met aangetekende pakketten terecht kon als wij niet thuis zijn. Of we misschien ergens een verstopplekje hadden voor pakketjes. Ehm… nee? En bovendien, dit zijn pakketten waar ik voor moet tekenen… Was geen enkel probleem, als ik mondeling toestemming gaf zou hij wel voor ons tekenen… Sorry hoor, maar moet je dan nog wel extra betalen voor dat krabbeltje als het geen toegevoegde waarde heeft? En beter misschien nog, moet je het nog wel willen? Ik ben me er van bewust dat je met verzenden tegenwoordig een enorm risico neemt en overgeleverd bent aan de nukken van je bezorger en alles wat zich verder met de verzending bemoeit.

1 like

Belachelijk natuurlijk dat kennelijk de aansprakelijkheid van PostNL middels de postwet wordt “verhinderd”. Enorm discutabel ook, aangezien er gewoon een overeenkomst is gesloten om iets te bezorgen. Het letterlijk dumpen van een pakketje in een afvalbak lijkt mij hier niet onder te vallen.

De afzender is de opdrachtgever en dus feitelijk verantwoordelijk.

Her is eerder een topic over geweest waarin dit uitvoerig is besproken.

https://www.horlogeforum.nl/t/het-moest-ooit-eens-grondig-misgaan/172970

1 like

Bij mij in het dorp pas 1 keer gehad dat een GLS bezorger een pakketje van 15 euro op de kliko had achtergelaten, normaal postnl of dhl nooit problemen mee gehad.

stel je zit ff lekker te schijten, want ja de bezorgmoment is van 12:00-16:00( en je bent vrij van werk) en wat moet moet.
dingdong de deurbel, jaa wacht kom ERAAN( hoort je niet), hond blaft, bezorger denkt dat er niemand thuis is. ondertussen doet hij was TS heeft gemeldt.
jij rent naar de deur, nadat jeje bips fatsoenlijk hebt geveegd. zie je dat je pakketje buiten ligt terwijl er een handtekeing vereist was. je ziet de bezorger naar zijn busje lopen, wat doe je dan?

Loop je naar hem toe en houdt je hem staande.
Omdat hij niet juist met de pakketjes van klanten om gaat, bel je dan postnl of het uiterste geval de politie( die er wss toch niks aan doet).

Misschien een beetje vergezocht maar toch.:sweat_smile::+1:

2 likes

De verzender is verantwoordelijk en aansprakelijk
tot moment van afleveren. Als de postbode een krabbel zet (en daar draaien ze hun hand niet voor om) en het pakket als geleverd scant is het wat PostNL betreft afgeleverd. Dan mag jij bewijzen dat je niets ontvangen hebt.

1 like

Ik kreeg laatst onverwacht een sms (zegmaar een whatsappje maar dan met kosten per bericht…) van DHL wanneer een pakket bezorgd werd, dat ik moest tekenen en een link om wat opties te kiezen. Zoals ander bezorgdmoment, wijzigen naar ophaalpunt, toch bij de buren of dat er een pakketbox aanwezig was. Dit laatste aangegeven en digitaal ‘getekend’ (naam invullen).

En zo geschiede.
Ik was wel positief verrast.

1 like

Hoe dan ook, je bent als ontvanger de sjaak omdat je pakket weg is.

[quote]bezorgfout pakketdienst: wie is de sjaak?
[/quote]

Ik heb het artikel niet gelezen maar ik ga er vanuit dat ik wel weer de sjaak zal zijn.

Moest jij kosten betalen voor de sms die DHL verzond???

Hoe wil je dat doen dan ?
Gelukkig hebben we de ontvangst theorie.
De verzender moet bewijzen dat het pakketje is aangekomen.

Nee. Ik probeerde grappig te zijn over dat een sms alweer een soort verouderd is :stuck_out_tongue:

1 like

Bij de dpd mieteren ze hem gewoon voor de deur neer.

Ach zo,… ja ik ben dan ook maar een (domme) oude Belg en had natuurlijk de grap alweer niet gezien.

nou nou iets minder hard voor jezelf (uzelf, excuus) zijn mag wel hoor :blush:

2 likes