Bidynator met 'broken second hand wheel - de moeite waard?

Ik zoek een oude automatische moonphase watch… Als ik deze voor minder dan de vraagprijs kan aanschaffen, en er een ander tandwiel voor kan kopen/vinden, is het natuurlijk leuk voor weinig. Niemand biedt erop, hij staat nu voor de tweede keer. Maar is een second hand wheel in een Felsa Bidynator 693 een beetje makkelijk te vervangen…? En wat is een leuke prijs voor zo’n Biidynator met een defect…? Graag jullie advies!

1 like

Bad idea. Deze “triple date” uurwerken zijn notoriously complex en kan je dus een lieve duit kosten bij onderhoud en/of reparatie. Onderdelen zijn vaak een probleem bij horloges van deze leeftijd, maar je zou eens op eBay kunnen speuren of je het juiste onderdeel kan vinden.

3 likes

De kast (gold plating) ziet er ook erg verrot uit. Op de lugs mist de plating volledig.

3 likes

In zijn beschrijving zegt hij dat het horloge “fully serviced” is. Waarom zijn dan de defecte/ontbrekende onderdelen niet vervangen?
Verder is de kast niet in een geweldige staat en ook de wijzerplaat vind ik maar matig.
Daarom zou ik het horloge niet nemen.
Bij Cousins hebben ze ook niet echt veel onderdelen meer voor kaliber 690 etc.

4 likes

Ik heb nog veel onderdelen voor F-692. Ik denk dat ik het onderdeel wel heb, vermoedelijk past een 692 tandwiel gewoon. Maar dan moet het uurwerk grotendeels uit elkaar om die te kunnen vervangen.
Ik zou er maar niet aan beginnen als ik jou was. Behalve als je het leuk vind om Bidynators uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten. :sunglasses:

3 likes

Als het net fully serviced is, maar toch niet volledig hersteld is, is het ontbrekende ondereel niet/moeilijk te vinden en om het te vervangen heb je in principe terug een full service nodig aangezien je het grotendeels terug uiteen moet halen.

Ik heb recent een venus 203 gedaan en qua complexiteit valt het eigenlijk wel mee. Momenteel heb ik een universal genève 481 uiteen liggen en wacht ik op een nieuwe veer :slight_smile: Een moonphase met chronograaf functie erbij.

Je hebt swiss part 275 nodig en ik vermoed ook dat deze van Felsa 692 uitwisselbaar is.

4 likes

Ik vind het een gaaf ding hoor. Heb je al overwogen het horloge gewoon zonder secondewijzer te dragen? Lijkt mij op zich ook wel tof. :sunglasses: Als je het wilt laten repareren moet je natuurlijk ook een mooie secondewijzer op de kop weten te tikken. :wink: En zoals @Bart82 aangeeft, de reparatie impliceert ook een bijna volledige onderhoudsbeurt.

Hier moet je ook maar net zin in hebben, of je moet de kast opnieuw laten vergulden. Als het uurwerk toch uit elkaar gaat, kun je dat ook gelijk laten doen, maar ik zou het laten. De wijzerplaat is in zo’n verweerde staat dat ik het juist mooi bij elkaar vind passen, de gepatineerde wijzerplaat en de versleten goudlaag. :sunglasses:

Dat vind ik ook verdacht. Op het moment dat je toch de tijd en moeite erin steekt om een complex uurwerk (dat neem ik maar even aan van @Jurtz) te onderhouden, dan is het toch zonde om dat niet gelijk ook even aan te pakken? Het lijkt mij een signaal dat óf dat onderhoud niet zoveel voorstelt, óf dat het echt waanzinnig lastig is om aan zo’n tandwiel en een passende wijzer te komen. :thinking:

2 likes

Heren, dank voor jullie adviezen. Ik dacht, als het een kwestie is van even een brugje eraf en een nieuw wieltje ertussen (plus een stijl-eigen wijzer zoeken en plaatsen) dan durgf ik dat gewoon aan. Maar een complete service van een horloge met best wat complicaties… Dan heb ik nog wat lesjes nodig. Ik denk dat deze nog even een ‘brug te ver’ is voor me, ik zoek lekker verder! Ofwel… wie iets moois bij zich heeft op de volgende Rikketik…

1 like

…en als rechtgeaarde twijfelaar, toch weer over de Elg’e aan het nadenken… Ik heb de onderhandelingen met de verkoper maar geopend. Al blijft het raar dat hij ’ fully serviced’ heet, zonder dat het tandwiel vervangen is… Misschien mag ik je - als ik er met die verkoper uitkom - toch eens mailen @vouwfietser…? Want ik denk ook dat dit tandwiel hetzelfde is… en als er dan ook nog een leuke bijpassende secondewijzer te vinden is;>)

Ik ben benieuwd naar de uitkomst van je onderhandelingen.

1 like