Laat ik me eerst netjes voorstellen. Ik ben Jeroen, vervroegd met pensioen en heb 't in mijn hoofd gehaald om als hobby te starten met het repareren van horloges. Ik heb een paar vintage horloges op de kop getikt en ben gestart met een niet werkend horloge. Nu loop ik tegen het probleem op dat ik niet kan achterhalen welk caliber er in dit klokje zit wat repareren en servicen moeilijk maakt. Ik hoop dus dat er hier leden zijn die dit mogelijk wel kunnen. Het gaat om een Bieri horloge waarschijnlijk uit de 50er jaren. Ik foto’s van de wijzerplaat en het binnenwerk. Formaat caliber is 23,60mm.
Ik hoop dat ik dit bericht in de juiste categorie heb geplaatst, zo niet dan mag het natuurlijk verplaatst worden.
Even serieus: controleer vintage horloges daterend t/m de jaren 60 altijd op de aanwezigheid van radiumverf voordat je het horloge open maakt!
Dat kan eenvoudig met dit apparaat:
Het openen van horloges met radiumverf brengt een serieus gezondheidsrisico met zich mee!
Dank voor het meedenken. Ik heb een plaatje van de Aurore-Villeret 42 gevonden en het lijkt idd dezelfde! Waar zou ik meer informatie zoals schema’s, onderhoudsinformatie e.d. kunnen vinden?
Dit zijn 3 horloges welke op mijn werk in de kluis met radioactieve bronnen liggen, allemaal met radiumverf en bedoeld als instructiemateriaal voor studenten over radiologische veiligheid.
Pm-147 inderdaad.
Zeker, met een halveringstijd van ca. 2,6 jaar is alles bij vintage horloges wel vervallen.
Nee dat kan niet want zonder de moeder Ra-226 zouden de dochters niet meer radioactief zijn gezien hun halveringstijden. Je meet overigens hoofdzakelijk gammastraling van dochters Rn-222, Pb-214 en Bi-214 met je GM teller. Ra-226 is een vrijwel pure alfa straler, alleen meetbaar met een open horloge en een speciale alfa straling teller.
Edit: AI toevoeging:
Pure radium is a lustrous silvery-white metal, but its color is more often associated with the luminous “radium color” paints that have been used on watch dials and other items, which are typically
green, blue-green, or pale green. Over time, the radium paint can tarnish to a dull yellow or brown, and modern versions are often used without radioactivity for decorative purposes.
Pure radium
Appearance: Pure radium is a volatile, lustrous silvery-white metal.
Reaction to air: Its surface quickly turns black upon exposure to air due to the formation of a surface layer of radium nitride.
Luminous “radium color” paints
Common colors: The colors associated with luminous paint are typically various shades of green, such as a bright lime green, a pale green, or a blue-green.
Tarnishing: Over time, these old radium paints can tarnish and turn a dull yellow or brown color.
Modern use: Modern “radium colors” or “radium glow” paints are often inspired by this look but are not radioactive. They are used for applications like safety markings, artistic accents, or glowing pathways.