Biertje op Zwitserse skivakantie 20 procent duurder

n visser Schreef:

Ik zeg zeker niet dat dit bericht een storm in een
glas water is.

Maar ik stel even de volgende vraag als
voorbeeld…

Stel je hebt een Omega op het oog en ze kwakken
ineens de volle 20% bovenop de retailprijs?

Wat zou je doen?

Er komen meer luxegoederen en artikelen uit
Zwitserland Designmeubels, de glazen lenzen
gebruikt in dure camera’s of voor mijn part
chocola…

Gaat iedereen daar ineens 20% meer voor betalen?

Groeten,

Noel.

Nee niet iedereen.
Maar er is nog " flex" genoeg.

Elf.

Van van Willigen de volgende nieuwsbrief:

De Zwitserse frank is vandaag hard gestegen in waarde na het opvallende nieuws dat de Zwitserse centrale bank de vaste wisselkoers schrapt. De stijging van de frank betekent dat horloges, chocola en vakanties in Zwitserland een stuk duurder worden. Denkt u er over na om een Zwitsers horloge aan te schaffen sla dan nu uw slag. Wij hebben nog geen prijsverhogingen doorgekregen van onze merken maar verwachten die ieder moment.

en deze krijg ik ook al door via Facebook: http://www.watchesbysjx.com/2015/01/news-switzerland-abandons-currency-cap.html?m=1

aandelen van Swatchgroup en Richmond waren al meteen 15% minder waard.

In Glashütte zullen ze zich alvast in de handjes wrijven! :)o

Tof. Kunnen we straks hier n toename in GS zien :wink:

marnix.moed Schreef:

Tof. Kunnen we straks hier n toename in GS zien :wink:

Hahaha idd! Hoewel ik toch erg blij ben dat ik afgelopen weekend m’n nieuwe Dweller heb aangeschaft toen nog niets van dit alles bekend was…
Morgen foto’s!

Erik de Gast Schreef:

marnix.moed Schreef:


Tof. Kunnen we straks hier n toename in GS zien
:wink:

Hahaha idd! Hoewel ik toch erg blij ben dat ik
afgelopen weekend m’n nieuwe Dweller heb
aangeschaft toen nog niets van dit alles bekend
was…
Morgen foto’s!

Whoa! Proficiat alvast!

EES Schreef:

Ik ben geen handelaar in horloges dus weet niet
precies hoe het zal zijn qua tweedehands prijzen,
maar ik zie het als volgt:

Even aanhoudend wat jouw voorbeeld betreft.
Hetzelfde horloge is nu opeens 980 euro geworden
hier in Nederland. Dat zou dus betekenen dat jij
straks bij het verkopen meer voor je horloge terug
kan vragen je hebt er immers ook meer voor
betaald. Als je voor hetzelfde horloge meer
betaald en de tweedehands vraagprijs blijft
hetzelfde als voorheen dan heb je meer
afgeschreven, dat zou dan naar verhouding niet
kloppen. Daarom lijkt het mij dat straks de
tweedehandsprijzen van Zwitserse horloges ook
omhoog zullen gaan.

Ik weet niet of ik het een beetje heb kunnen
uitleggen.

Gr. Emre


en als je nu, zo als ik, nooit een horloge verkoopt??

en om nu te stellen dat het voordeliger wordt om een 20% duurder geworden zwitsers klokje te kopen omdat ie bij verkoop meer opbrengt, is wel een hele vreemde redenering mijns inziens…

mcfr Schreef:

Denkt u er over na om een Zwitsers
horloge aan te schaffen sla dan nu uw slag. Wij
hebben nog geen prijsverhogingen doorgekregen van
onze merken maar verwachten die ieder moment.

Ik weet niet of je hier nou veel waarde aan moet hechten. Die juwelier wil natuurlijk horloges verkopen. Wat ze geven is geen onafhankelijk advies.

Monaco Schreef:

Ik weet niet of je hier nou veel waarde aan moet
hechten. Die juwelier wil natuurlijk horloges
verkopen. Wat ze geven is geen onafhankelijk
advies.

Dat snapt iedereen wel denk ik. Ik ga er ook zeker niks mee doen op het moment.

Dat het nu ineens duurder word door die loskoppeling is nog niet eens het probleem denk ik. Die jarenlange prijsverhogingen zonder dat je er iets extra’s voor kreeg waren dat wel al. Nu komen ze er zelf achter wat dat inhoud.
Als je al kon sparen voor een horloge in het duurdere segment kwam er elk jaar al een bedrag bij en moest je weer langer sparen.

Ook wel interessant: http://monochrome-watches.com/edouard-meylan-ceo-h-moser-cie-writes-open-letter-mr-jordan-president-swiss-national-bank/?utm_source=Monochrome+Newsletter&utm_campaign=5c73d7c152-RSS_EMAIL_CAMPAIGN&utm_medium=email&utm_term=0_e51524d1fd-5c73d7c152-85739029

Valutaverschillen is van alle tijden, ik sprak een tijdje geleden iemand die toen de dollar ten opzichte van de euro heel laag stond veel Rolex en Breitling uit de VS naar Nederland heeft gehaald. Als je het aandurft zou je nu bijvoorbeeld kunnen kijken of je iets uit Rusland kan laten komen (let wel op importheffingen).

Op dit moment moet je dus eigenlijk gaan verkopen(als je tenminste iets hebt dat je kwijt wilt), ik heb door wat verkoop op eBay een leuk bedrag in dollars op Paypal staan, dat wordt momenteel in euro’s dus meer waard.

gschoots Schreef:

Valutaverschillen is van alle tijden, ik sprak een
tijdje geleden iemand die toen de dollar ten
opzichte van de euro heel laag stond veel Rolex en
Breitling uit de VS naar Nederland heeft gehaald.
Als je het aandurft zou je nu bijvoorbeeld kunnen
kijken of je iets uit Rusland kan laten komen (let
wel op importheffingen).

Op dit moment moet je dus eigenlijk gaan
verkopen(als je tenminste iets hebt dat je kwijt
wilt), ik heb door wat verkoop op eBay een leuk
bedrag in dollars op Paypal staan, dat wordt
momenteel in euro’s dus meer waard.


koersschommelingen is van elke tijd en elke valuta: maar 20 % in 1 keer en dat in Zwitserland??

Trekt wel weer wat recht op de lange termijn. Eerste reactie is altijd een schrikreactie en een beetje overdreven. Maar het toerisme zal het inderdaad merken. Ook Zwitserse bedrijven die afhankelijk zijn van de export.
Men vogelt altijd wel weer iets uit, omdat je (zoals al gezegd) jezelf niet de markt wilt uit prijzen.

automaatje Schreef:

Ik zit al tijden te twijfelen, ik wil namelijk
super graag op m’n 25 verjaardag een Rolex sub no
date kopen. Maar als de prijzen 20% duurder worden
en de tweedehands prijzen stijgen mee dan houd het
voor mij op, kwestie van gevoel denk ik. Meer
mensen die hier zo iets hebben van ja doeg laat
dan maar zitten ?

Ik heb dat ook en dan heb ik het over een Hamilton horloge. :wink:

Ik hou van horloges maar vind de prijzen de laatste jaren gewoon niet leuk meer.

Thanks :slight_smile:

Ben benieuwd wat de dagprijs van ETA is … :frowning:

De Japanse, Chinese en vooral Duitse horlogeindustrie vindt dit leuk, denk ik.
Het stabileseert nog wel. Ik hoorde vanmorgen op de radio een financieel expert vertellen dat na de aanvankelijke koerssprong van 20% de paniek toesloeg en het koersverschil doorschoot naar een alarmerende 34(!)%. Inmiddels zou het werkelijk koersverschil alweer gedaald zijn naar zo’n 14%.

Mijn mening over het loslaten van de vaste koersverbinding door de Zwitserse bankautoriteiten is dat men toch voornamelijk zich zelf rijk heeft lopen rekenen.

Het Zwitserse (export) bedrijfsleven, zoals de toerisme industrie en zeker ook de horlogeindustrie heeft uiterst negatief gereageerd op de beslissing van de Zwitserse banken. Bij voorbeeld bij de Swatchgroep zijn ze des duivels. Men vreest een grote terugloop van de export. Over het algemeen is men bij het Zwitserse bedrijfsleven van mening dat dit zeer slecht is voor de Zwitserse economie.

De soep zal dus misschien niet zo heet worden gegeten. Misschien krabbelen ze wel terug. Voor diegenen die van plan waren op korte termijn op zoek te gaan naar een prijzige Swiss made klok: hoe de berichten op de horloge markt in de gaten alsmede de koersontwikkeling. Het zou best wel eens mee kunnen vallen.

De situatie waarbij Zwitserse exportbedrijven plots van de ene op de andere dag 20% duurder worden dan de (nabije) concurrentie is onhoudbaar.

Ik denk dan ook dat ze ofwel zelf een deel van het prijsverschil gaan incasseren en dus niet 20% volledig doorrekenen, ofwel gaan ze het prijsverschil wel doorrekenen en kiezen ze voor meer inkomst per product maar met een kleinere hoeveelheden.

Het totaaleffect van dat laatste hangt natuurlijk af van elk product op zich, hoe sterk het bestand is tegen een prijsstijging.

Wat ook kan is dat de overheid nog tussenkomt, maar dat is moeilijk in te schatten.

Dat ik de prijzen soms erg bizar vind komt deels ook door de Micro-brands die leveren veel horloge voor je geld en vaak nog gelimiteerd.
Om een voorbeeld te geven een Crepas ¨banana¨ die prijs kwalitiets verhouding.

Het is al begonnen hoor, ik probeerde vandaag een deal te sluiten met een juwelier, die even achteloos een extra 30% bovenop zijn vraagprijs deed (in de hoop dat ik het niet doorhad). Toen ik hem erop betrapte en hem erop aansprak kwam het argument dat de prijsverhogingen bij de merken al in gang zijn gezet. En dat op een model dat hij al 15 jaar in de etalage had liggen, onverkocht.

Dáááááááááááág (td)

Met de enorme winstmarges die er wss op Zwitserse horloges zitten moet het toch mogelijk zijn om deze valuta klap op te vangen? Soort reality check :wink:

Ciao, Henk