Biertje op Zwitserse skivakantie 20 procent duurder

Zouden gevolgen van de koersontwikkeling Zwitserse frank ook gevolgen hebben voor Zwitserse horloges?

Voor zover ik weet is de Zwitserse Frank gekoppeld aan de Euro.

Ciao, Henk

Belsat Schreef:

Voor zover ik weet is de Zwitserse Frank gekoppeld
aan de Euro.

Ciao, Henk

===============

dat is nu net de clou: deze koppeling is vandaag losgelaten…

http://www.z24.nl/economie/financiele-wereld-reageert-vol-verbazing-op-loslaten-koers-zwitserse-frank-529432

Interesting!

Snel je slag slaan dus voordat de prijsverhogingen worden ingezet :wink:

Zouden gevolgen van de koersontwikkeling Zwitserse
frank ook gevolgen hebben voor Zwitserse horloges?

absoluut, of dacht je dat de fabrikanten ineens 20% minder inkomsten accepteren ?

de prijs in CHF zal gelijk blijven de andere valuta zoeken het maar uit

Dat wordt dus straks rendabeler om een horloge uit Zwitserland te kopen. Voorheen was dit namelijk niet altijd goedkoper. Echter, door deze wijziging kan dat dus veranderen.

Voor mensen die nu al een dure Zwitserse horloge hebben zal dd tweedehands waarde ook kunnen stijgen. Ook indexeren de merken de prijzen dat gaat dan inhouden dat de horloges ineens een klap duurder zullen worden!

Gr. Emre

EES Schreef:

Dat wordt dus straks rendabeler om een horloge uit
Zwitserland te kopen. Voorheen was dit namelijk
niet altijd goedkoper. Echter, door deze wijziging
kan dat dus veranderen.

=======================

ehhh… snap ik het nu niet of…

de koers was € 1,20 per 1 frank. Ofwel een horloge van 1000 frank was omgerekend € 833,-
Nu is de koers € 1,02 voor een frank. Ofwel de klok van 1000 frank kost nu opeens € 980,-
Dus hoe je nu kunt stellen dat je Zwitserse klok rendabeler wordt begrijp ik niet helemaal…

Ik zit al tijden te twijfelen, ik wil namelijk super graag op m’n 25 verjaardag een Rolex sub no date kopen. Maar als de prijzen 20% duurder worden en de tweedehands prijzen stijgen mee dan houd het voor mij op, kwestie van gevoel denk ik. Meer mensen die hier zo iets hebben van ja doeg laat dan maar zitten ?

Dan hebben “we” net op tijd de uurwerken voor de P1lot One besteld.
Anders was die ook duurder uitgevallen. :sunglasses:

Ik ben geen handelaar in horloges dus weet niet precies hoe het zal zijn qua tweedehands prijzen, maar ik zie het als volgt:

Even aanhoudend wat jouw voorbeeld betreft. Hetzelfde horloge is nu opeens 980 euro geworden hier in Nederland. Dat zou dus betekenen dat jij straks bij het verkopen meer voor je horloge terug kan vragen je hebt er immers ook meer voor betaald. Als je voor hetzelfde horloge meer betaald en de tweedehands vraagprijs blijft hetzelfde als voorheen dan heb je meer afgeschreven, dat zou dan naar verhouding niet kloppen. Daarom lijkt het mij dat straks de tweedehandsprijzen van Zwitserse horloges ook omhoog zullen gaan.

Ik weet niet of ik het een beetje heb kunnen uitleggen.

Gr. Emre

Snap deels wat u bedoelt, want als de tweedehands prijzen niet mee zouden stijgen , dan zouden de oudere tweedehands modellen zeer goed verkopen en de nieuwere tweedehands modellen niet.
Maar het punt is ook dat het een bak geld is en dat word "zo maar " nog veel meer, je krijgt er zeg maar niets extra voor. En als de economie weer aantrek en euro stijgt weer ? Zullen de rolexen dan weer goedkoper worden ?

Maar dat geldt denk ik niet voor de oude winkelvoorraden in NL.
( hoop ik )
Het zou niet eerlijk zijn als winkeliers nu snel andere prijzen gaan plakken.

Grt.

Men doet het ook met benzine. Olieprijs omhoog, benzineprijs meteen mee omhoog.
Olieprijs omlaag, duurt aan de pomp een tijdje voordat de benzineprijs zakt.

Scudo Schreef:

Men doet het ook met benzine. Olieprijs omhoog,
benzineprijs meteen mee omhoog.
Olieprijs omlaag, duurt aan de pomp een tijdje
voordat de benzineprijs zakt.

Dat is wat mensen vaak zeggen, maar dat is niet waar. De benzineprijs in Nederland is afhankelijk van de olieprijs en de koers van de dollar. Als je die 2 in ogenschouw neemt, zit er een korte delay in de stijging en daling van de benzineprijs. De daling in de olieprijs vanaf juli vorig jaar was sinds begin augustus merkbaar aan de pomp.

Ik zeg zeker niet dat dit bericht een storm in een glas water is.

Maar ik stel even de volgende vraag als voorbeeld…

Stel je hebt een Omega op het oog en ze kwakken ineens de volle 20% bovenop de retailprijs?

Wat zou je doen?

Er komen meer luxegoederen en artikelen uit Zwitserland Designmeubels, de glazen lenzen gebruikt in dure camera’s of voor mijn part chocola…

Gaat iedereen daar ineens 20% meer voor betalen?

Groeten,

Noel.

Het kan ook zijn dat ze zichzelf uit de markt prijzen.
De beurs in Zwitserland is niet voor niets gekelderd.

In principe wordt alles wat vanuit Zwitserland buiten de landsgrens wordt gebracht ca. 20% duurder. Maar onze euro als betaal- en ruilmiddel wordt binnen de Zwitserse grens 20% minder waard, dus vakanties e.d. in Zwitserland worden een stuk minder aantrekkelijk. Dat is de situatie nu, je weet echter nooit wat er gebeurt op het gebied van buitenlandse valuta, dus voor hetzelfde geld prijzen ze zich inderdaad uit de markt.

Eric

Maar een horloge is geen olie of benzine.

Het zou niet netjes zijn om nieuwe prijzen op oldstock te plakken.
De productie datum staat in de papieren dus daar zou ik wel even op letten.

Grt.

drex Schreef:

Maar een horloge is geen olie of benzine.

Het zou niet netjes zijn om nieuwe prijzen op
oldstock te plakken.
De productie datum staat in de papieren dus daar
zou ik wel even op letten.

Grt.

Nee, maar wel een product waar de verkoper aan verdient. Dat maakt dus weinig uit. Reken maar dat oude stock voor nieuwe prijzen weg gaat (uitzonderingen daargelaten)