BIFORA uit de 70-ies, onderdeel gezocht

Hallo,

Tijdwaarneming, in de zin van hoe-laat-leven-we-eigenlijk, met het mobieltje tijdens mijn werk is relatief lastig. Ik heb daarom mijn oude mechanische jongenshorloge na 30 jaar uit de mottenballen getrokken en laten nakijken bij een horlogemaker. Zijn conclusie, naast ingedikte olie, was dat de zittende ankeras was ingesleten en dat hij zou omzien naar een gebruikt onderdeel in goede conditie. Wanneer dat niks gaat worden met die BIFORA vind ik dat ook niet erg; ik ben er niet aan gehecht. En ik vind het ook helemaal niet onbegrijpelijk dat dit soort toezeggingen op de backburner belanden bij de aanbiedende partij. Op 1 onderdeeltje na heb ik nu zicht op een simpel en werkend klokje. Kan iemand mij(n horlogemaker) helpen aan zo’n onderdeel, of wellicht sloop uurwerkje?

vgr maurits

Meestal is het handig om te weten wat voor uurwerk er in zit. Even op google zoeken leert dat er toch wel veel verschillende uurwerken zijn gebruikt, van penanker tot chronometer waardige uurwerken.

Ik heb deze week een forse voorraad onderdelen gekocht waaronder van Bifora, als je mij kunt vertellen welk uurwerk het is kan ik je misschien verder helpen.

Het Bifora-uurwerk is een 91/1 zegt de horlogemaker. Het defecte/versleten onderdeel is het ankerrad. Ik hoop dat iemand mij kan helpen hieraan.

Hallo Maurits, ik heb mijn voorraad doorgelopen en ik heb werkelijk van alles van de 91/1, een complete balans, tirette en stift maar dus geen ankerrad. Maar ik heb even vlug op eBay gekeken en daar vond ik net een werkend horloge met een 91/1 voor een zeer vriendelijk bedrag:

De veiling op ebay,de was inmiddels dicht helaas. Ik heb nu een bod van 12.50 euro op een andere 91/1 gedaan bij onze Oosterburen. Bedankt voor je tip.

Graag gedaan!