Bifora Unima B120

Een tijdje geleden had ik een zeldzame Bifora Precision met het B120 uurwerk aangeschaft en ik ben sindsdien ook gaan uitkijken naar het topmodel, de Bifora Unima, die ook met hetzelfde uurwerk is uitgerust.
Maar dan het liefst het laatste model met centrale seconde.

Het viel niet mee er eentje te vinden, laat staan voor een leuke prijs maar het is gelukt.
De kast en kroon zijn in uitstekende staat, de wijzerplaat en uurwerk hebben wat last gehad van vocht.

Het heel mooie B 120 uurwerk met zwanenhals fijnafstelling, er bestaat ook nog een Unima chronometer maar die is zeldzaam.
De kast meet 35mm, het uurwerk 28 mm.
Bifora is een Duits merk die vrijwel alles in eigen huis maakte, zelfs de schokdemping voor de balans.
Voor dit uurwerk kozen ze toch voor het Incablok systeem.

De beide Bifora’s naast elkaar, links de Unima, rechts de Precision.

Hier het verschil tussen de laatste en het eerste B120 uurwerk, goed te zien is dat het uurwerk met centrale seconde een extra brug heeft gekregen.
Bedankt voor het kijken.
Mvg. Chris

Echt smullen zulke uurwerkjes (tu)

mvg

Erg mooi! De kwaliteit straalt er vanaf :slight_smile:

Prachtige klokjes, wauw! :slight_smile:

Een heel mooie aanwinst Chris (tu)
Prachtige uurwerkjes, vooral ook met zo’n zwanenhals; ik moet heel eerlijk zeggen dat Bifora nou niet een merk is waar ik op Ebay naar zou gaan zoeken, maar dit ziet er toch onverwacht mooi uit; heel leuk zulke aparte horloges!

In het boek Armbanduhren Chronometer (leuk leesvoer trouwens :smiley: ) zie ik dat Bifora de één na grootste uurwerkmaker in Duitsland was (na Junghans); nooit geweten…
Misschien is de wijzerplaat nog een beetje schoon te maken (heel voorzichtig…)

Hoe dan ook: mooie aanwinst, bedankt voor het posten!

Groet,
Paul

Wouw :} wat is dit mooie uurwerk:~, helemaal met Paul K eens een verborgen pareltje:~ geniet ze:)-D
Groet
iwan