Een poosje geleden is het me gelukt om drie Bifora B120 uurwerkjes te pakken te krijgen.
Één van de uurwerkjes zat nog in een Bifora Unima kast, had een defecte balans maar het drukdeksel ontbrak.
Gisteren de wiebelende balansas bekeken maar hij was niet gebroken, nadat ik alles weer gemonteerd had liep het uurwerkje prima.
Waarschijnlijk heeft één van de vorige eigenaars de balans niet juist gemonteerd en het uurwerkje aan de kant geschoven.
Dat was een mooie meevaller, gelijk maar de verweerde wijzerplaat zo goed mogelijk gereinigd met een wattenstaafje en zeep.
De wijzerplaat is nu weer een beetje toonbaar geworden.
Daarna een nieuw plexi glas uitgezocht en gemonteerd.
Tijdens het uitzoeken van het glaasje bedacht ik me of er misschien ook één aan de onderkant zou passen om het ontbrekende drukdeksel te vervangen.
Er werd een passend plexi glas gevonden.
Het 28mm grote uurwerk is helaas niet voorzien van de zwanenhals fijnafstelling waar de Bifora Unima’s bekend om staan, maar ik mag niet klagen.
Niet gek toch ?
Ja, dat wist ik.
Je kan ook Bifora uurwerkjes aantreffen in andere merken zoals Dugena en Zentra.
Het kaliber B120 uurwerk is het beste wat ze ooit hebben gemaakt, dit uurwerk is ook gebruikt in de Unima chronometers.