Bifora Unima met zichtbodem

Een poosje geleden is het me gelukt om drie Bifora B120 uurwerkjes te pakken te krijgen.
Één van de uurwerkjes zat nog in een Bifora Unima kast, had een defecte balans maar het drukdeksel ontbrak.
Gisteren de wiebelende balansas bekeken maar hij was niet gebroken, nadat ik alles weer gemonteerd had liep het uurwerkje prima.
Waarschijnlijk heeft één van de vorige eigenaars de balans niet juist gemonteerd en het uurwerkje aan de kant geschoven.

Chris Kellner uploaded this image to

Dat was een mooie meevaller, gelijk maar de verweerde wijzerplaat zo goed mogelijk gereinigd met een wattenstaafje en zeep.
De wijzerplaat is nu weer een beetje toonbaar geworden.
Daarna een nieuw plexi glas uitgezocht en gemonteerd.
Tijdens het uitzoeken van het glaasje bedacht ik me of er misschien ook één aan de onderkant zou passen om het ontbrekende drukdeksel te vervangen.

Er werd een passend plexi glas gevonden.

Het 28mm grote uurwerk is helaas niet voorzien van de zwanenhals fijnafstelling waar de Bifora Unima’s bekend om staan, maar ik mag niet klagen.
Niet gek toch ?

Bedankt voor het kijken.

Mvg. Chris.

Mooie oplossing zo maar of plastic op je huid prettig draagt…
Wel een mooi uurwerkje!

mvg

Goed gelukt project.(tu) De genoemde diameter is van het kaliber neem ik aan?

Frans zei :

Mooie oplossing zo maar of plastic op je huid prettig draagt… <

Dat valt wel mee, ik merk geen verschil.
Een Swatch is ook van plastic, dus dat moet kunnen.

Dank je, ja het uurwerk heeft een diameter van 28,2mm, de kast 35mm.

Leuk idee om een glaasje als achterkant te gebruiken!

Ik heb zelf nooit zeep gebruikt om een wijzerplaat te poetsen, alleen een droog wattenstaafje. Zal het onthouden voor als het nodig is.

Een weinig zeep gebruiken is niet zonder risico, soms verbleekt de wijzerplaat.
Bij deze Bifora ging het prima.

Mooie oplossing voor die achterkant… 't uurwerkje mag zeker gezien worden… ondanks dat ie geen “Zwanehalsje” heeft.

Leuk gedaan, Chris. Geniet er van (tu)

Mijn beste,

Een aparte verschijning!!
Draag hem ruimhartig om de pols.

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Originele oplossing zo’n zichtbodem:D

Leuke Bifora met een net uurwerkje , heb er veel gezien van Bifora maar meestal met een slechte kwaliteit uurwerk, deze is de zichtbodem waard.

Prima maat om te dragen dus, voor mijzelf geldt: Vanaf 34 mm (17.5 cm pols).

Hé daar kijk ik van op. Bifora was een behoorlijke grootheid in het verleden met ‘manufactuur’ uurwerkjes.

Ja, dat wist ik.
Je kan ook Bifora uurwerkjes aantreffen in andere merken zoals Dugena en Zentra.
Het kaliber B120 uurwerk is het beste wat ze ooit hebben gemaakt, dit uurwerk is ook gebruikt in de Unima chronometers.