Ik heb ondertussen een quartz horloge van ruim 3 jaar oud welke gestopt is … neem aan dat de batterij leeg is.
Is het aan te bevelen om bij een batterijwissel ook altijd te o-ring van de deksel maar meteen te vernieuwen bij een horloge met een water resistant van 5 of 10 meter ?
Het is natuurlijk geen duikhorloge maar soms krijgt die wel een poetsbeurt met een borstel onder stromend kraanwater.
Zoekende naar o-ringen op internet zie ik dat ze eerst de o-ring opmeten en dan de juiste nieuwe monteren maar dan zou ik dus 2x het horloge moeten openen, eerst om te kijken/meten, dan o-ring bestellen en na ontvangst weer het horloge open en dan ook de batterij vervangen.
Lijkt mij wat omslachtig.
Ik heb de fabrikant (Wolbrook) aangeschreven of zij de maten van alle o-ringen in mijn horloge op kunnen geven dus wellicht komt die informatie nog. Dan kan ik e.e.a. van te voren bestellen.
Zullen hier vast mensen adviseren om deze te vervangen, maar ik doe dat dus niet altijd bij een batterijwissel. Gewoon even visueel vaststellen hoe de o-ring er bij ligt, zeker bij een horloge van 3 jaar oud. Even beetje invetten en netjes terug plaatsen KAN ook gewoon voldoende zijn.
Edit: weet niet wat voor horloge het is en of je gehecht bent aan de waterdichte eigenschappen, maar een druktest is wel aan te bevelen na openen. Ook hier durf ik dat persoonlijk wel achterwege te laten, maar ik ben dan ook een echte ouderwetse lefgozer…
Eigenlijk zou je die ook moeten vervangen, maar ik laat het afhangen van de staat van de ring.
Als die nog netjes en soepel is en smeer ik m met siliconen en plaats ik m terug.
Als je besluit om de ring te vervangen en je moet wachten op een nieuwe dan zou ik na het openen om de ring te kunnen meten het horloge zonder deksel zolang in een ziplock zakje doen zodat er geen stof in komt. Hoef je niet twee keer de deksel los te maken.
De kosten van zo’n o-ring zijn ook minimaal dus waarom zou je die niet preventief vervangen denk ik dan. Zul je net zien dat die toch klem heeft gezeten en vervormd is en dan moet je toch weer een 2e keer aan de slag.
Gelukkig wist ik wel van te voren welk model knoopcel ik nodig heb dus dat scheelt wel een keer extra in je handen hebben.
Als de o-ring nog netjes is dan kan invetten toch ook met een beetje vaseline ?
Wel de zuurvrije variant natuurlijk
Een druktest geloof ik wel … als de o-ring er netjes in ligt is de kans minimaal dat die toch niet waterdicht is.
Ik zou dan weer “bang” zijn dat die ring net weer een micromacrokl*te stukje dunner is of dikker (grrr deksel dr niet op).
Als t goed is zit er toch nog geen knik in als jij de eerste gaat zijn die hem opent?
Aan de andere kant, dingetjes bestellen is leuk en helpt in t gevoel een echte koning horloge reparateur te zijn.
Ik voel me soms net zo een lef gozer als @Alan_DUTCH_Schaefer. Mijn collega heeft dr nog spijt van met dr Tommy horloge. “Geef maar aan mij joh, batterijen zat”
Ding heeft hier vier maanden gelegen nadat ik t deksel dr niet af kreeg en gelijk zo een pin verloor uit de band.
Kijk eerst of de compressiering toe is aan vervanging. (zeer onwaarschijnlijk na 3 jaar). Doe de ‘leven’ test: rek de ring uit en leg het op een vel papier. Als de ring direct zijn oorspronkelijk vorm weer aanneemt dan is het in orde. Zie je dat de ring langzaam zijn oorspronkelijke diameter weer aanneemt dan is het toe aan vervanging. Er zit dan ‘leven’ in!
Koop een siliconenvet smeerpotje, dit is absoluut essentieel! Kost een paar euro en je doet er de rest van je leven mee. Je doet de ring daar in en draait de deksel een slag rond. Het vet zit dan egaal en DUN op de ring. Een droge ring gaat heel snel (lees: bijna altijd) vervormen (knik er in of torderen) bij het aanbrengen van de deksel. Waterdichtheid is dan 0.00.
Als je al een nieuwe ring nodig hebt kijk dan niet alleen naar de diameter maar ook de dikte en vorm van de ring. Er zijn ronde ringen, platte ringen en ovale ringen.
Vergeet ook niet de kroonpakking in te vetten. Veel water ingress komt niet door de deksel maar via de kroon.
Ik ben zelf ook lefgozer genoeg om dit aan te durven. Daarom wil ik ook zelf het batterijtje vervangen.
Ik heb vorige week ook een nieuw duikhorloge binnen gekregen (Scurfa quartz) en die is over een aantal jaren natuurlijk ook aan de beurt.
Nu ik toch bezig was heb ik ook Scurfa aangeschreven en heb van hun (Alison) reeds een reactie ontvangen dat deze gegevens opgevraagd zijn bij het degene die de horloges assembleert.
Omdat ik vast de enige niet ben die bij een duikhorloge o-ringen wil vervangen had ik ook aangegeven of het niet handiger was om deze data ook op te nemen in de technische data op hun website en/of PDF datasheet.
Dat vonden ze eigenlijk best een goed idee dus wellicht zien wij dat binnenkort ook terug online
De o-ring lag er nog strak in en zoals hierboven al een keer genoemd was is de kans groot dat de o-ring nog lang niet aan vervanging toe is. Dus hier hoef ik nu niks aan te vervangen:
Daarna met een oude tandenborstel het gebied rond het schroefdraad in de kast schoon gemaakt want er was wel wat viezigheid zoals hierboven te zien was op de 8 uur positie.
Ook de o-ring schoongeveegd, spacer terug geplaatst en weer dicht gemaakt.
Als ik t.z.t. nog de informatie krijg over de maat o-ring dan komt dat over 3 jaar wel weer
Het enige ‘minieme’ detail tussen Swiss Renata en Japanse batterijen is dat Renate batterijen lekken voordat het uurwerk stopt en Japanse batterijen pas kunnen gaan lekken nadat het uurwerk is gestopt.
De batterij die er uit kwam was inderdaad Japans van Seizaiken.
Ik had de Renata al besteld omdat zowel bij Wolbrook als ook bij Scurfa (mijn andere quartz horloge) een Renate afgebeeld staat op de website foto’s van de binnenwerken.
Toen ik mij van de week ook ging verdiepen over de reputatie van de verschillende merken knoopcellen las dat ze wel eens kunnen lekken maar voor nu geloof ik het wel.
Ik koop nog wel “betere” batterijen … Energizer schijnen ook goed te zijn … ik zie wel wat ik dan online kan bestellen.
Als ik straks een andere knoopcel plaats zal ik meteen de o-ring vernieuwen want heb antwoord van Wolbrook ontvangen met ook meteen een aanbod om het door hun te laten doen.
Ik ga dit niet doen want het heen en weer zenden weegt niet op tegen wat nodig is.
Van Wolbrook klantenservice:
To follow-up with you, kindly note that our SWM caseback o-ring is φ31.0mm x φ0.70mm.
We would be happy to offer you a quote as follow:
Initial Quotation
Part: Battery VH31 = 5€
Workmanship = 15€
Shipping fees (Round-trip via UPS) = 45€
Total: 65€
The repair process includes the following operations:
The whole process is managed by our watchmakers and includes the following tasks:
Disassembly of the watch
Cleaning of the watch
Replacement of damaged parts like: hands, dials or gaskets (all extra charges will be validated with the client upon process if any)
Klantenservice hoeft niet altijd een verdienmodel te zijn blijkt maar weer.
Maar het heen en weer sturen maakt het voor mij “onnodig” duur.
Met de aankoopprijs van 149 Euro ten tijde van de Kickstarter introductie is 65 ook relatief hoog
Let even op bij het poetsen van de pakkingrand van de kast dat je het vuil niet in het uurwerk poetst. Een heel klein huidschilfertje is genoeg om het uurwerkje te blokkeren en er zijn maar weinig q-uurwerkjes meer die bedoeld zijn om te demonteren en te reinigen als we even afzien van de waarde van het uurwerkje en de tijd die het kost om het schoon te maken. Dus voor je de deksel weg haalt maar eerst de achterkant even spic en span, doekje, tandestoker of wat je ook maar handig vind. Scheelt ellende achteraf. Dit is ook mijn bezwaar tegen verpel batterijen wippers op de markt, “simpele” juweliers,
Ze maken niets schoon en als je deze dan binnenkrijgt met de klacht hij loopt niet meer dan zie je vaak tot overmaat van ramp ook nog vette vingerafdrukken op de achterkant van het uurwerk en de batterij in een kwaliteit waar een 1 oogige CSI onderzoeker binnen 1 minuut de dader weet op te sporen.