Bijhouden van je collectie

Hi

Afgelopen jaar is mijn hobby in het verzamelen van horloges iets uit de hand gelopen. Dit neemt een aantal vervelende consequenties met zich mee zoals het moeten zoeken naar een andere verzekeraar, omdat de mijn oude verzekeraar moeilijk deed over de verzekerde waarde van de inboedel door de horloges. Hierdoor kwam ik er ook achter dat ik eigelijk geen idee had wat alles nu waard is.

Ik heb om beter inzichtelijk te krijgen in wat ik heb en wat de waarde is een excel lijst gemaakt met daar in alle informatie die ik wil bijhouden. Nu zie ik dat je in de chrono24 app dit ook kan doen. Chrono24 koppelt er dan ook een verwachte verkoop waarde aan. Gebruikt iemand dit en werkt het goed? En wat doet chrono met de gegevens. word je bijvoorbeeld actief benaderd door ze als iemand opzoek is naar een specifiek horloge?

Als er andere apps zijn waarin een van jullie dit bijhoudt hoor ik het ook graag.

Thanks

5 likes

Excel, maar bijhouden is voor mij geen doen en niet nodig, verzekeren is ook niet nodig

6 likes

Ja dit werkt wel redelijk. Maar als je een horloge hebt dat niet veel voorkomt, kan je hem toevoegen en daar gaat het vaak mis.
Ik heb een Doxa Sub 300 Carbon Whitepearl en die kreeg ik niet toegevoegd.

Na een aantal pogingen heb ik het opgegeven. Op zich werkt het dus wel, maar buggy.

3 likes

Ik heb ook een mooi overzichtje van alles wat ik heb (en heb gehad), met merk, model en serienummer et cetera.

Dat is vooral leuk voor onszelf als horlogenerds, maar je verzekering doet daar bij brand of diefstal precies niets mee. Als ze al gedekt zijn door je (aanvullende) polis dan zul je waarschijnlijk een erkend taxatierapport moeten ophoesten.

Wellicht dat je voor jonge horloges nog wegkomt met de aankoopfactuur, maar bij afwijkende waardes wordt dat achteraf lastig discussiëren met je verzekeraar over de dagwaarde.

7 likes

De waarde bepalen is nu heel lastig vind ik.
De waarde is leuk als je het ervoor krijgt maar dat is nu niet meer zo.

1 like

Ik gebruik de app (Android) “MyCollections”.
Je kunt diverse collecties zelf aanmaken, naast de reeds aangeboden bestaande collecties voor oa wijn, cd’s etc

Wanneer het horlogemerk niet is opgenomen, kun je dat zelf toevoegen.
Je kunt o.a ook een foto van de horloges toevoegen en meer.

2 likes

Deze gebruik ik zelf ook, werkt best fijn.
Je kan alles aanpassen en toevoegen wat je zelf belangrijk vind om vast te leggen.

1 like

Iemand een tip voor iPhone? Ik gebruik nu My Watch Memoir maar die is niet meer in de App Store te downloaden.

1 like

Volkomen juist. Jij hebt het over discussiëren, wat feitelijk betekent dat ze moeilijk doen. Wel allerlei irritante spotjes op TV die uiteraard iets anders suggereren.

2 likes

Ik heb er voor gekozen om bepaalde horloges tegen nieuwwaarde te verzekeren voor 3 jaar. Hiervoor is de aankoop factuur genoeg. Als ik korting heb gehad laat ik toch tegen de adviesprijs verzekeren dat word geaccepteerd. Na 3 jaar koet je idd taxeren dan kan via mijn verzekering met korting. Een vriend van mij die Rolex verzamelt heeft wel goedkeuring gehad dst een AD van Rolex de taxatie mag doen ipv een taxateur.

1 like

Ik heb naast mijn inboedel verzekering ook een buitenshuis verzekering, stel dat ik mijn horloge verlies of telefoon buiten laat vallen ben ik daarvoor verzekerd.

Ik gebruik de WristTrack app. Je kunt er je verzameling in bijhouden, en je dagelijkse keuze.

Daarnaast nog een projectje gestart om zelf een app te maken op basis van Google AppSheet.

1 like

Ik registreer mijn horloges in een excel sheet. Als ze eruit gaan krijgen ze een ander kleurtje.

Ik heb een lijstje op mijn telefoon, uitsluitend om bij te houden wat ik heb. Ik volg niets over (aanschaf)waarde.

Ik weet niet of je bij Chrono 24 zelf ergens je adres moet opgeven, bijvoorbeeld als je er iets bestelt, maar ik zou er huiverig voor zijn in geval van een hack-- een lijst met wat er in je collectie zit plus het adres waar al dat moois te vinden is lijkt me een garantie voor ellende.

2 likes

WatchCrunch is een fijn platform waarop je ook je collectie uitgebreid kunt bijhouden. Deze gegevens kun je privé houden, of (deels) openbaar. Als je er bijv. wristshots deelt, dan kun je makkelijk je draagtijd bijhouden. Serienummers, waarde, bonnen e.d. zijn altijd afgeschermd.

Ik heb zelf een online spreadsheet gemaakt, waarbij ieder horloge een eigen pagina heeft. En op het hoofdoverzicht staan de belangrijkste kenmerken.

Handig om in ieder geval zoiets te gebruiken, om o.a. lug size of het type batterij (plus vervangdatum) bij te houden.

Bij online bestellingen of reparaties vul ik in waar/wie/wat er speelt. Dat kun je bij een omvangrijke, wisselende of groeiende collectie echt niet bijhouden. Dat kan weer niet in WatchCrunch. Al zou je daar met notities kunnen werken.

Mijn voornaamste doel is dat als er iets met mijzelf gebeurt, mijn naasten weten welke familiestukken bewaard moeten blijven. Dat is het nadeel van apps, daar kunnen ze niet bij.

1 like

ik hanteer de ‘KISS’ aanpak.
In ‘notities’ heb een separate notitie ‘horlogerie’ aangemaakt alwaar ik alle, voor mij, relevante informatie en updates [bv nieuw bandje & afwijkingen per 24 uur] over m’n bescheiden collectie opnoteer.

3 likes

Die had ik bij mijn oude verzekering ook, maar die dekte horloges maar tot een bepaalde waarde. Ik heb voor horloges die ik vaal draag nu een wereld all risc dekking genomen. (Ik reis veel zakelijk). Die dekte de waarden van mijn horloges ook 3 jaar tegen nieuw waarde.

1 like

Ik heb zoiets ook, maar een mooie strakke app is altijd goed

Voor het overzicht is Chrono24 wel lastig. Voor de waardebepaling raad ik je aan om 's een van je horloges te verkopen voor de geschatte waarde :wink:

Gewoon een mapje op mijn pc/tel waar ik per horloge een mapje heb met foto’s, van de hele set, serienr, bon, etc.