**[veel geneuzel hieronder. Wie enkel z’n duit in het zakje wil doen, scroll rustig verder tot de volgende vette lijn] **
Mijn genegenheid voor Russische horloges - of eerder: USSR horloges; er is iets aan die “сделано в СССР” dat mij meer aantrekt dan “made in Russia” - is niet echt een geheim vermoed ik. Iets als een “grail” had ik echter niet of nauwelijks; actief op zoek gaan naar een heel specifiek model of type was niet aan mij besteed. Ik keuvel liever doelloos rond, zowel online als op beurzen/markten, en laat me graag verrassen door wat er toevallig mijn pad en portefeuille kruist.
Dat veranderde lichtjes toen ik de Šturmanskie van @Bert59 overnam. Die Poljot 3133 erin sprak mij wel héél hard aan. Ik draag dat horloge idioot vaak. En als je dan begint door te lezen over welke andere horloges dit binnenwerk gebruikt hebben, dan kom je onvermijdelijk uit bij… de Poljot Океан.
You either love it or hate it. Ja, ze hebben heel erg schaamteloos door het keukenraam van Dugena gekeken, maar dat waren kapitalistische zwijnen dus dat mocht van onze kameraden in Moskou. En de caseback is heerlijk.
Het originele design werd geproduceerd van midden jaren '70 en enkel uitgereikt aan commanders van de Red Fleet plus een paar VIPs - blijkbaar zou Valery Rozhdestvensky een Океан gedragen hebben tijdens de Soyuz 23 missie in oktober 1976 - en later iets breder tot eind jaren '80. Er werd tijdens die pakweg 15 jaar ook wel wat aan gemorreld qua kleine details. Jaren later kwam er een reissue en wat speciale edities.
Vintage Океанs zijn een mijnenveld. Er zijn ontelbaar veel fakes in omloop, re-dials, geswapte bezels, India Specials, noem maar op. En dan nog het bos aan details die wél kunnen kloppen, maar soms mutually exclusive zijn. Ik maakte me dan ook niet veel illusies dat ik er ooit eentje zou tegenkomen.
Ja, dus… tijdje terug komt er nog eens een exemplaar online, en afgaande op de slechte foto’s die ziet er… niet fake uit. De dial heeft wat patina. De kast heeft geleefd. Het binnenwerk klopt. Het serienummer is realistisch. De dial heeft alle goeie details en geen enkel conflict. Alles wijst erop dat dit een genuine model uit 1981-1982 is.
Eens een licht opgestoken bij de verkoper, en die blijkt een verzamelaar te zijn die er nog twee andere liggen heeft, waaronder een griezelig mooi military issued stuk uit de eerste reeks uit de seventies. Na wat heen en weer babbelen doet hij mij een prijsvoorstel dat ik niet kan afslaan. Een week later ligt er een genuine Океан op mn tafel.
Diezelfde dag nog vertrekt die, aangetekend, richting Julian Kampmann van Poljot24 voor een volledig nazicht en onderhoud - mijn eigen kunde schat ik tot nader order ruim te laag in om dit zelf te doen.
MAAR DUS, VOOR WIE HET GENEUZEL GESKIPT HEEFT:
Wat bestel ik als bandje voor zo’n - voor mij - toch wel uniek stuk? Ik heb een hekel aan staal en Russische staalbanden zijn sowieso al niet echt dat.
Het mag wel iets specialer zijn dus. Deze vond ik best grappig en ook waterdicht ondanks leer dus geen complete blasfemie voor een duiker, maar misschien iets over the top:
Bovendien ook een vrij stevige €329.
Minder Smurfenblauw, met rubber er onder en een stoere hoekige staart; zou denk ik ook niet misstaan:
Of toch meteen een knuppel in het hoenderhok met warm lichtbruin (ook de kleurcombinatie die @BG1 doet op de zijne, geloof ik):
Andere suggesties? Anything goes. En haast is er niet bij. Alvast bedankt!