Bijpassende pen voor een Speedmaster Professional - Fisher Space Pen

Onlangs kocht ik een Montblanc pen en ik kreeg er een wat aparte balpen bij. De vulling was leeg en samen met een aantal andere pennen ben ik er mee naar een pennenwinkel geweest voor een nieuwe vulling.

“Ah, wat leuk, een Fisher Space pen”

“Pardon?”

“Ja, de enige pen die werkt in de ruimte!”

“…”

Zoals je wellicht weet vormt vloeistof in de ruimte door het gebrek aan zwaartekracht een bal, waardoor een vulpen of ballpoint niet goed zou functioneren. Oorspronkelijk zou men daarom potloden gebruiken maar omdat grafeen ook een geleider is en het stof terecht zou kunnen komen in printplaten werd dat als te gevaarlijk geacht. Kosmonauten gebruikten daarom wasco krijtjes. Ondertussen bedacht het bedrijf Fisher een pen die ook onder extreme condities zou kunnen werken. In essentie is het nog steeds een ballpoint maar eentje waarbij er achter de inkt een gas onder hoge druk is ingebracht, deze duwt als het ware de inkt naar buiten zo gauw je het kogeltje aan het begin indrukt. Hierdoor werkt dit ook bij het gebrek aan zwaartekracht, ondersteboven en schijnbaar zelfs onder water.

Nou goed, een collega van mij heeft onlangs een Speedmaster gekocht en ik heb hem deze pen cadeau gedaan, naast het enige horloge dat op de maan is geweest, is dit de enige pen die is goedgekeurd voor space travel. En omdat dit eigenlijk helemaal geen horloge onderwerp is doe ik er toch maar een bijpassende foto bij… :wink:

20161215_085050

31 likes

Bedankt voor de leuke post.

De Russen dachten waarom moeilijk doen als het makkelijk kan en namen gewoon een potlood mee​:smile::wink:

2 likes

Leuke post en vondst inderdaad. Ik lees juist dat de Sovjets wasco gebruikten? Grafeen in elektronica is inderdaad niet handig.

Een pen goedgekeurd voor space travel, schitterend! Alweer wat bijgeleerd.

Leuke vondst; ik kende een deel van het verhaal, maar had er nog nooit een gezien. Dank voor het delen. :thumbsup:

Dank je voor dit interessante weetje :grinning:
Pen ziet er overigens niet verkeerd uit.

De pen is niet alleen astronomisch, maar de prijs ook. 45 euro voor een pen is toch niet niks, maar dan heb je ook wel wat :slight_smile:

1 like

Mooi verhaal inderdaad! Goh wat missen we ‘off topic’… :disappointed_relieved:

1 like

Dit is toch de pen die ook onder water schrijft?

In vergelijking tot Cartier, S.T. Dupont en Montblanc is zo’n Fisher echt een koopje. Maar het is qua prijs inderdaad geen BIC pen. Aan de andere kant gaat zo’n gas cilinder vulling door de constructie extreem lang mee.

Klopt!

Maar waar op?
Papier wordt erg nat onder water.

Grt.

Ik heb werkelijk geen idee… :slight_smile:

wat voor navullingen gaan hier in??

Dure

1 like

Deze schijnen ook in een normale Parker pen te passen.

1 like

thnks! valt me mee !

Mooi cadeau, tof van je en leuk dit met ons te delen, :+1:

Had ik me niet net een nieuwe caran d’ache set gekocht…

Niet het enige horloge dat op de maan is geweest. :wink: