Bijstellen 2612.1 caliber

In mijn meest recente aanschaf, een Poljot Alarm Traveller zit een Russisch 2612.1 uurwerk. Nu weet ik dat van dit uurwerk niet dezelfde prestaties verwacht kunnen worden als van een modern ETA-uurwerk, maar het valt me op dat ie wel erg langzaam is, per dag raak ik meer dan 60 seconden kwijt. Ik vroeg me af of ik 'm niet wat sneller kan laten lopen. Omdat het een goedkoop uurwerk is, en omdat ik level 1 van de Timezone Watchschool heb gevolgd durf ik dit in principe best zelf aan.

Ik heb het horloge al een keer voorzichtig geopend om even binnen te koekeloeren:

Als ik het goed begrijp is bij de blauwe pijl de ‘stud carrier’ waarmee ‘beat adjustment’ toegepast kan worden, en bij de rode pijl is de regulator.

Volgens mij zou met de regulator vrij eenvoudig de snelheid aangepast kunnen worden. Maar wat ik niet helemaal begrijp: moet de regulator richting ‘A’ of richting ‘B’ bewogen worden…

Lengte van veer langer maken, uurwerk word (nog) langzamer.

Lengte van veer korter maken, uurwerk gaat sneller lopen, in dit geval moet de regulator (rood) dus richting a verandert worden.

Als je naar het andere uiteinde van de regulator kijkt, klopt ook de + en - aanduiding.

Btw het reageert nogal fel, dus hele kleine stapjes aub. En let aub op de veer, deze wil nog wel eens dubbel klappen tussen de 2 hevels, met name als je het uurwerk langzamer wil maken. Meestal gaat ie dan heeeel fel voorlopen

Beste Highstreet,
Ik neem aan dat je geen afregelmachine bezit, dus even op het gehoor
bepalen of hij recht tik (gelijkmatig tikken) dit is bij te regelen met de verstelbare pitonhouder met piton (blauw C/D) en het op tijd zetten met het
kompas (rood A/B) dit moet je met kleine beetje’s doen en de gang vergelijken
met een goed lopend uurwerk. Met een paar dagen zie je resultaat.
O ja : even eerst reinigen en demagnetiseren is ook aan te bevelen.
Mvrg Gert Jan

Bedankt voor je tips Gert Jan.

Nee een afregelmachine bezit ik niet, haha… Ik ben echt een beginner hoor op dit gebied. Ik heb wel een goed gevoel voor ritme, en het tikken klinkt nog gelijkmatig, ook na een eerste aanpassing van mij met de regulator… Ik ben van plan om telkens na twee dagen te kijken hoe het dan loopt en evt. dan nog wat bij te regelen…

Wat bedoel je met even reinigen trouwens? Ik heb een blaasbalgje en Rodico om bv. bruggen e.d. schoon te maken… je bedoelt toch niet helemaal uit elkaar halen en schoonmaken mag ik hopen?? :slight_smile:

Beste Highstreet,

Met reinigen bedoel ik het ontveten met b.v. one dip van de spiraal
aan elkaar klevende omgangen kunnen het afregelen ontmoedigen.
kijk ook of het kompaspennetje niet is verbogen als hij b.v. tegen de eindbocht
ligt dan werkt hij over de hele veerlengte dit veroorzaakt achterlopen.
Van de eindbocht af sneler lopen.
Uit elkaar halen is in zovere nodig dat je de balanskloof compleet met
balans,veer moet verwijderen en in de one dip gooien.
Dit is maar een schroefje en voorzichtig de kloof loshalen van de platine.
Het weer monteren is wel weer een voorzichtig klusje.

Succes

Mvrg Gert Jan.

Ik ben nieuw hier maar volg al enige tijd jullie discussie’s

Hallo ik heb een breitling chronomat (Valjoux 7750) deze loopt elke maand exact 3min achter is dit simpel af te regelen?
En zo ja wie kan dat behalve (breitling) zelf.of wil dit doen,en daarna zal hij ook weer op waterdichtheid getest moeten worden toch??

Je mag dan wel nieuw zijn hier Gert, maar volgens mij ken je je horloges maar al te goed!

Ik ben helemaal nieuw op het horloge-gebied, me er nooit serieus bezig mee gehouden, totdat ik deel 1 van de cursus van www.timezone.com had gedaan. Heel leuk een oefen-calibertje uitelkaar halen en weer inelkaar zetten… Maar dan weet je nog niks van schoonmaken en smeren, dat wordt in deel 2 gedaan. Ik denk dat ik die ook ga volgen.

Da’s een mooi horloge, zou ik in ieder geval niet zelf doen… :smiley:

Maar dat is dus ongeveer 6 seconden per dag, en dat is helemaal niet te veel volgens mij hoor… Maar het lijkt me dat als je het achterlopen toch echt lastig vind, en liever wil dat ie iets voor gaat lopen dat dat met een minieme verstelling te regelen is. In Utrecht weet ik bv. een juwelier die een Breitling service-center is en dit eenvoudig kan doen… En ja, omdat de kast open moet zal hij ook weer op waterdichtheid getest moeten worden.

Beste Highstreet,

Wil je een leuke en leerzame cursus doen?
Kijk dan op Zadkine.nl daar kan je je opgeven voor cursus praktijk uurwerkmaken, praktijk uurwerkmaken automaten en praktijk uurwerkmaken
chronografen deze cursus word gegeven in A’dam door M. Kalf

Mvrg gert jan

Bedankt voor de tip Gert, het grappige is dat Machiel Kalf ook de cursus begeleid op www.timezone.com

Beste Hightreet,

Klopt, een hele aardige en deskundige man.
Maar een cursus via internet?? Met een man of 8 in de klas met alle
apparatuur ed. is leerzamer en leuker. Vooral het afregelen van een uurwerk
kan je volgens mij alleen maar doen in een omgeving waar hulp en kennis
aanwezig is. En kijken hoe een ander het doet is ook leuk.
Tapdansen leer je toch ook niet via het internet?? (grapje)

Mvrg gert jan

Tuurlijk heb je gelijk, maar daar heb ik helaas geen tijd voor. Ik heb een drukke baan, en dit doe ik puur voor de lol in de spaarzame uurtjes wanneer ik tijd en zin heb. En dan is een cursus via internet ideaal. Ik ambieer ook echt niet om een goede horloge-maker te worden, maar ik zou het wel leuk vinden als ik op eenvoudige en goedkope uurwerken zoals bv. die 2612.1 wat basis-zaken zou kunnen uitvoeren, als schoonmaken en smeren en bijstellen.

Beste Highstreet,

Duidelijk. Ik heb ook wel opgemerkt dat je op dit forum alle medewerking
krijgt wat betreft vragen en problemen over de diverse uurwerken.
Ik volg dit forum al een enige tijd en doe dit met plezier.
Ik ben trouwens ook geen goede horlogemaker , maar iemand met een iewat
uit de hand gelopen hobby. (dit volgens mijn vrouw)

Mvrg gert jan.

Hoi Gert Jan en Highstreet,

Ik heb vorig jaar ook contact gehad met Machiel Kalf. Ik was (en ben) ook geïnteresseerd in de cursussen die Zadkine aanbiedt. Wat mij tegenhoudt is de locatie en het tijdstip. Erg jammer, want dichter in de buurt (het oosten) had ik alle cursussen m.b.t. horloges al doorlopen ;).

Wel heb ik de syllabus ‘Basiskennis uurwerken’ los gekocht. Had ik toch nog een beetje geleerd op afstand.

Kijk ook eens op de site van Frank:
http://members.chello.nl/f.dekkers9/index.htm
. Hij heeft het afgelopen cursusjaar 2004-2005 een cursus gevolgd en een soort van dagboek bijgehouden.

Groeten, Gerwin

Ik heb net eens even zitten kijken naar van die timer-machines om de gang te bepalen van een horloge, maar dat is duur spul! De goedkoopste eenvoudige machine die ik heb kunnen vinden kost $300! Maar ook een programma’tje gevonden waarmee je van je computer een timer kunt maken. Dan heb je alleen maar een computer met microfoon nodig… Dat ga ik eens proberen…

Dat soort programma’s en apparatuur is in het verleden al eens besproken.

De vakman(nen) alhier was/waren er niet zo lovend over.

De middelste link is het goedkoopste, maar ik kreeg hem niet aan de gang, het ontbreken van een goede, gevoelige microfoon zal daar ook wel aan meewerken.

Paul K. was destijds voornemens om er eentje aan te schaffen maar of dat inmiddels is gebeurd ?

http://www.waschke-bochum.de/index_en.html

http://home.teleport.com/~gregsa/clocks/wtm/index.htm

http://www.bmumford.com/microset.html

Nee, nog niks aangeschaft, ben inmiddels wel al 2x overboden op Ebay voor zo’n Amerikaans Microset apparaatje. (deze heeft veel positieve gebruikers)

Ik heb veel tijd verknoeit met dat gratis programmaatje, met een versterkertje leek 't te werken, maar je bent meer bezig de programma variabelen aan te passen om een beetje resultaat te krijgen dan een betrouwbare meting te doen: niet erg handig.
Als je het toch wilt proberen wat knutseltips:

  • voor de versterker kun je een “Spy-ear” gebruiken, hier zit een microfoon in, die je naar buiten kunt halen om te gebruiken als kontactmicrofoon (kosten 2,50 euro)
  • Voor een wat betere microfoon kun je bij de muziekhandel terecht: kontaktmicrofoon voor op een akoestische gitaar kost ongeveer 8,50 euro
  • om te kunnen kalibreren zonder het programma te registreren kun je bij diezelfde muziekhandel een digitale metronoom krijgen met hoofdtelefoon-aansluiting; deze kun je dan direkt op de soundcard aansluiten en de afwijking exact checken, kosten ongeveer 12 euro.
    NB: ik heb alles op Ebay aangeschaft, weet niet of de prijzen hier kloppen.

Voor de Second check is inmiddels een weer iets goedkoper alternatief op de markt gekomen:
http://www.uhren-mikl.com/box_pczw.asp
maar ik zie in het forum op die site nog geen enkele positieve ervaring van gebruikers…

Paul

D is het aanhechtingspunt van de spiraalveer.
B zijn twee stiftjes waartussen de spiraal loopt. Door deze te verplaatsen naar links, dus verder weg van de piton of aanhechtingspunt zal de spiraalveer korter worden (het werkend deel) en zal het uurwerk voorlopen. Naar rechts maakt men het werkend spiraalgedeelte langer en zal het uurwerk achterlopen.
Is simpel uitgelegt maar is niet zo. ( Ik heb een volledig jaar alleen al regeltechnieken gedaan, is dan ook niet in twee woorden uit te leggen).

De baan van de spiraal moet in rust (theoretisch) juist tussen de twee stiften zijn van de regelsleutel. Wanneer de baan niet juist verloopt en men iets bijregeld kan het resultaat tussen horizontaal en vertikaal al veranderen.

Dus om iets bij te regelen B iets verzetten, 1mm is dikwijls al te veel . Dus proefondervindelijk werken.
Indien interesse wil ik altijd wel eens dieper ingaan op de regeltechnieken en de isochronismefouten.

Sorry dat ik zo laat reageer, maar blikseminslag gehad en modem stuk.

Freddy

Freddy, dank voor je reactie, het lijkt me erg interessant als je een keer dieper op dit onderwerp ingaat, en ik zal zeker niet de enige zijn.

Ik heb nu dus zelf ‘op gevoel’ de regulator een tikje naar links gedaan, en ik ben niet ontevreden met het resultaat, het horloge liep meer dan een minuut per dag achter, en volgens mijn laatste meting loopt ie nu ong. 1 sec. per uur voor. Dat vind ik niet slecht voor een horloge waarvan alle websites slects een nauwkeurigheid durven te beloven van tussen de -20 en +40… Ik lijk nu dus ongeveer op +24 te zitten… Als dit zo blijft probeer ik misschien nog een miniem tikje naar links van de regulator…

Ik heb trouwens al wel weer twee nieuwe zaken op mijn horlogegereedschap-boodschappenlijstje:

  • setje van die rubberen ringetjes (want ik heb per ongeluk bij het sluiten de ring geklemd waardoor die een beetje beschadigd is)

  • case-openener (nu doe ik het voorzichtig met een klein mesje, maar je gaat toch heel kleine krasjes zien, en het lijkt me dat dit met zo’n caseopener netter kan)

Voor alle duidelijkheid, ik doe dit dus alleen met mijn ‘russisch’ horloge van een paar tientjes, met m’n Revue Thommen laat ik dit wel uit m’n hoofd!! :slight_smile: