Ik had laatst voor een paar euro een sloophorloge gekocht ,Wel een Longines maar miste glaasje,liep niet meer,plaat beschadigd dus was gokje ,slechte foto dus wat ik kreeg was een verassing.
Nu is het toch wel een leuk en redelijk groot horloge , volgens mij een officieren horloge omstreeks 1910 met een chronometre kwaliteit uurwerk 15 jewels 5 adjustments .
Even ene bevriende verzamelaar paar dingen aan laten doen :Nieuw glaasje erop , plaats iets geholpen,uurwerk btje schoongemaakt en hij loopt nu ,helaas aleen als ik hem op de kop houd dus hoe dat kan is mij een raadsel maar goed hij loopt.
Wie kan mij vertellen hoe ik meer info kan krijgen over dit horloge, misschien mbv het nummer wat in het uurwerk gegraveerd is of zo?
Klopt wat ik heb gevonden op i-net mbt de goede kwaliteit uurwerk?
Heel mooi oud horloge. (tu)
Hij lijkt nog een beetje op een zakhorloge, met dat scharnierende achterklepje.
Aan het serienummer op het uurwerk is te zien dat hij uit 1925 is.
Als het horloge stopt in een bepaalde stand, dan kan dat misschien liggen aan een beschadigde astap/ lagersteentje of een spiraalveer die verbogen is.
Ik zou eerst de wijzer die de snelheid regeld eerst in de middenstand zetten, en dan eens kijken wat er gebeurt.
Het is een mooi vintage overgang horloge van zakhorloge naar polshorloge, gaaf:~
Op de foto lijk een beschadiging te zijn bij de 10 uur of is dat een spiegeling?
Groet
Iwan
Waarschijnlijk door geen of onvoldoende smering vroeger, is de tap van de balansas aan de werkzijde ( onderkant ) afgesleten, waardoor deze as nu dieper kan zakken dan dat de bedoeling is en als gevolg dat er ergens wrijving is wat niet de bedoeling is… met jou probleem als gevolg…
omdat deze onderste tap veel meer afziet als de bovenste, slijt deze ( bij slechte of geen smering) veel sneller dan degene aan de wijzerplaatzijde ( de bovenste ).
Deze is waarschijnlijk nog wel in staat om vrijloop te garanderen.
Omdat de bovenste tap ( waarschijnlijk ) nog wel de juiste lengte heeft ( bij wijze van spreken ) zal de moment als je het horloge op zijn kop legt, de balans steunen op de niet ingesleten tap (komt in de positie dat eigenlijk de bedoeling was ), er zal dan geen wrijving meer zijn, en de balans kan terug zijn ding doen…Deze is waarschijnlijk nog wel in staat om vrijloop te garanderen.
Hopelijk is het een beetje logisch… het uitleggen met een tekening of voorbeeld is duidelijker en makkelijker
Ik heb ook zo een probleem met een zakhorloge chronograaf die vrij goed loopt tot dat je het omkeert, dan valt ie stil en draai het om loopt ie meteen vrolijk verder.
Dus conclusie zou zijn “dat de balansas vervangen moet worden “ ? of is dat te simpel gedacht:S
Prachtig horloge Gekkehuus. Om jaloers op te worden.
Het probleem met de balansas moet verholpen kunnen worden lijkt me zo.
Ook de wijzers zijn niet kloppend bij elkaar, misschien dat je dit op den duur ook kan afstemmen.
Veel plezier ermee en wees er zuinig op. Oude Longines trenches zijn bij de verzamelaars voor dit soort klokken veel geld waard. Kun je vertellen hoe groot de diameter is? Dit is dan wel van belang. Meestal zijn de grote klokken ombouw, terwijl de wat kleinere (meestal rond de 30 - 33 mm) ook zo ontworpen zijn.
Denk dat dit idd de oplossing is maar vermoed dat de moeilijk meer in het verkrijgen van een passend balansasje is of anders het volledig demonteren van het horloge alvorens het asje kan worden vervangen…