Bijzonder zakhorloge rattrapante - uurwerk id

Mijn vader heeft een zakhorloge gekocht en ik ben niet thuis in zakhorloges en zeker niet in dit zakhorloge.

Het betreft een zakhorloge met een zgn rattrapante functie ook wel bekend als split second of in het Duits Schleppenzeiger.
Er staat geen maker in het uurwerk en ook niet op de wijzerplaat , op het uurwerk staat PAT FEB 14 1888 wat volgens mij wijst op een patent van B Heuer maar dat weet ik niet zeker.
Kan geen gelijke vinden op ebay dus hopelijk weet iemand hier meer over dit horloge.

Iemand meer informatie over dit uurwerk ??

Ziet er Amerikaans uit. Iets zegt me dat het Elgin is, ik weet niet wat. Ik hoop dat je iets aan deze warrige info hebt :wink:

Omdat bij de regelsleutel de woorden Fast en Slow staat ?
De Zwitsers gebruiken meestal Retard en Avant Of alleen R en A

Waar is Koen als je hem nodig hebt… :wink:

Ja en omdat een patent dan meestal brevet wordt genoemd, met een nummer. Ook de versieringen op de platine doen me Amerikaans aan.
Ik kan er net zo goed totaal naast zitten.

Vintage1982 Schreef:

Ziet er Amerikaans uit. Iets zegt me dat het Elgin
is, ik weet niet wat. Ik hoop dat je iets aan deze
warrige info hebt :wink:

Dan zou het eerder Hamilton zijn want Elgin heeft volgens mij nooit chrono’s uitgebracht.
De versieringen doen inderdaad Amerikaans aan.

Vintage1982 Schreef:

Ja en omdat een patent dan meestal brevet wordt
genoemd, met een nummer. Ook de versieringen op de
platine doen me Amerikaans aan.
Ik kan er net zo goed totaal naast zitten.

Mee eens ,versieringen doen mij ook Amerikaans aan.

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

mooi horloge, erg mooie wijzerplaat, staat is erg goed, kan maar een licht haarlijntje zien en een chipje tussen 1 en 2.

Het is wat mij betreft zeker geen Amerikaans uurwerk. Zwitserse deden ook zeker aan ‘damaskeening’(versieren van vernikkelde platines), enkel is de kwaliteit daarvan in mijn ogen veel lager dan die van de Amerikanen, die daar erg goed in waren. De versieringen op dit uurwerk vind ik erg Zwitsers aandoen.

Het uurwerk is een vrij eenvoudig uurwerk en zeker niet Amerikaanse van bouwstijl. Eerder zwitsers. Vergeet niet dat een gemiddeld Zwitsers zakhorloge van mindere kwaliteit en afwerking was dan een doorsnee Amerikaans zakhorloge. Echter is de kwaliteit van de Amerikaanse topstukken te vergelijken of kan zich tenminste meten met de topmerken van Zwitserland uit die tijd, namelijk Vacheron Constantin, Ulysse Nardin, Audemars Piguet en Patek Philippe.

De afwerking is redelijk tot goed, het ontwerp is wat minder maar de afwerking van de stalen chronograafonderdelen is zeer netjes te noemen, met gepolijste en gefaceteerde randen. Het meest uit het oog springende detail is het ontbreken van een minutenteller voor de chronograaf. Dit komt niet vaak voor en is slechts bedoeld al kostenbesparing, dit scheelde simpelweg onderdelen en was dus goedkoper. De rattrapante is in dit uurwerk met weinig onderdelen gebouwd. Ik kom hetzelfde patent tegen MET minutenteller, dus ik denk dat het patent slaat op een rattrapante met relatief weinig onderdelen(dus goedkoper). Het maakt het uurwerk moeilijk bruikbaar bij het meten van een tijdsinterval langer dan een minuut. De aanduiding op het kompas word meestal tweetalig gedaan door Zwitsersen.

Echter, de hele stijl van het horloge ‘ademt’ Engels. Een zilveren kast, een ronde, goudkleurige opwindknop, de wijzerplaat met Romeinse cijfer, de wijzers, de ribbels aan de buitenzijde van de middenkast, etc.

De keurmerken verklappen de herkomst. Als ik het goed zie is het gemerkt met het driehoekige zwitserse keur(met vogel erin) voor derde gehalte zilver, 0.800. Alle engelse horloges werden gemaakt in sterling zilver(925, soms 935), dus het materiaal verklapt dat het geen originele engels horloge is. In zwitserland en frankrijk was derdegehalte zilver 0.800 wel zeer gebruikelijk, dus de herkomst lijkt mij wel degelijk Zwitserland.

In Amerika werd overigens veel meer verguld gebruikt, danwel massief goud of ‘coinsilver’, gemaakt van oud muntgeld.

Mijn mening, is dat dit een Zwitsers horloge is, gemaakt voor de Engels markt. Hiervoor lijkt de periode 1888… tot ergens 1900/1910 me een goede periode. Dit verklaart de stijl van het horloge, de zwitserse merktekens en de engelse benaming op het kompas. Ook verklaart dit waarom er in dit horloge waarschijnlijk, ondanks de Engelse stijl, geen engelse keuren staan maar enkele

Je zal zeker gelijk hebben. De argumenten snijden hout en een helder verhaal. Weer wat geleerd :wink:

Geweldig, thnx Koen, ik zal het verhaal kopieren en naar mijn vader sturen.

Koen, kleine opmerking bij jou top informatie , de “chip” bij de 1 is geen chip maar de ruimte voor een hendeltje wat je omhoog moet klikken om de wijzers te verzetten, heel apart systeem,heb lang zitten zoeken hoe de wijzers verzet moeten worden maar dus middels een hendeltje in de zijkant van het uurwerk.