Zo af en toe heb je leuke projecten en dan blijkt wat een kras leek toch een scheur in het glas. Normaal duik je in je voorraad glaasjes of bestel je er 1 online, maar wat nou bij de bijzondere glaasjes.
Heeft iemand ervaring met het proberen de scheurtjes te repareren/maskeren met aceton?
Of weet iemand van technieken om zelf acryl te vormen en van oude glaasjes een mal te maken?
Ik heb ervaring met het verlijmen van gebroken acetaat brilmonturen met behulp van aceton, maar ik heb geen flauw idee of dit werkt bij acryl glaasjes. Daar ben ik eerlijk gezegd wel benieuwd naar…
Zou een beetje UV lijm niet willen bij scheurtjes?
Bij cousins heb je file to fit glaasjes. Dat heb ik wel eens gedaan bij een afwijkende vorm.
Ook gehoord van een Gruen verzamelaar die leesbril glazen en casetteband hoesjes gebruikte als basis. Opwarmen met een stevige föhn en dan op een glazen lamp leggen om te vormen. Bijwerken met dremel.
Lijmen van plexiglas deden we altijd met chloroform en vervormen (buigen) van plexiglas met warmte. Kan me voorstellen dat met een soort mal, verwarmen en dan vacuüm creëren dat dit moet kunnen. Al denk ik niet dat de eerste die je maakt direct 100 punten zal zijn.
Ik heb acryfix besteld. Heb het glaasje nog niet uit de kast gehad, maar hoop dat de vorm van het glaasjes genoeg stijfheid heeft om vervorming tegen te gaan.