Als we een horloge kopen, kijken we naar veel aspecten: de diameter, de hoogte van de kast, het type horloge (duiker, dress, etc) en ook welke complicaties we willen hebben. Voor de één is één wijzer al genoeg, terwijl anderen het niet bont genoeg kan zijn (moonphase, perpetual calendar, chrono-functies, ga zo door).
Waar ik in dit topic naar wil kijken is iets wat soms niet eens een complicatie genoemd wordt, namelijk de datumcomplicatie. Voor mij is een horloge zonder datum zelfs na bijna 8,5 jaar forumlidmaatschap geen optie en wil ik los van eventuele andere functies in ieder geval een datumcomplicatie op mijn horloges hebben. Mij maakt het dan niet heel veel uit hoe de datum wordt weergegeven, als ik maar kan aflezen wat de datum is
Nu zie ik bij Seiko, Citizen en de meeste grote en kleine ETA/Sellita-afnemers eigenlijk altijd hetzelfde font gebruikt worden en hoewel dit functioneel niet uit maakt, kan ik een iets specialer font wel waarderen! Het Rolex-font heeft bijvoorbeeld toch iets speciaals, of het nou een oude schijf betreft met open 6 of 9 of bijvoorbeeld een rouletteschijf (al is reguliere datumachijf ook afwijkend van de norm). Ook simpelweg een datumschijf in dezelfde kleur als de wijzerplaat vind ik al iets meer doordacht dan wat ik op de meeste horloges zie. Dat maakt voor mij horloges soms echt ‘af’. Bij voorbaat excuses voor mijn afwijking/tik
Naast een ander lettertype ben ik ook benieuwd naar compleet afwijkende complicaties, zoals een Big Date of een Pointer Date.
Helemaal vergeten inderdaad, het direct doorschieten! Dat vind ik ook bijzonder tof en jammer dat dat niet bij alle horloges zo is!
Ik twijfelde al lange tijd om dit draadje aan te maken, aangezien ik zelden mensen er iets over zie posten. Maar fijn om te horen dat het idee van dit draadje ok is!
De Sky-Dweller is een stukje magie bij deze weer wat bijgeleerd, ik dacht altijd dat de Sky-Dweller gewoon een Datejust was met een GMT-schijf, maar het is veel meer dan dat!
Aan het begin van mijn horlogehobby had ik ook twee Perpetual calendar horloges en hoewel ze inmiddels al lang zijn verkocht, hierbij foto’s van het web:
Ik had deze in fout goud, maar desalniettemin best een tof horloge. Februari was natuurlijk het hoogtepunt met meerdere datumveranderingen achter elkaar
Het is wel zo dat ik complicaties als een perpetual calendar veruit het tofste vind bij mechanische horloges. Hoe ze dat daar voor elkaar krijgen, ik zou het niet kunnen bedenken!
Simpel penankertje maar wel met pointerdate. Dit is een rommelmarkt vondst van een paar jaar geleden.
Hij was erg vies, maar na wat poetsen kwam er een leuk horloge tevoorschijn. Ik moet nog een keer de datum wijzer wat beter uitlijnen.