Bijzondere datumschijven en datumaanduidingen

Hallo allemaal,

Als we een horloge kopen, kijken we naar veel aspecten: de diameter, de hoogte van de kast, het type horloge (duiker, dress, etc) en ook welke complicaties we willen hebben. Voor de één is één wijzer al genoeg, terwijl anderen het niet bont genoeg kan zijn (moonphase, perpetual calendar, chrono-functies, ga zo door).

Waar ik in dit topic naar wil kijken is iets wat soms niet eens een complicatie genoemd wordt, namelijk de datumcomplicatie. Voor mij is een horloge zonder datum zelfs na bijna 8,5 jaar forumlidmaatschap geen optie en wil ik los van eventuele andere functies in ieder geval een datumcomplicatie op mijn horloges hebben. Mij maakt het dan niet heel veel uit hoe de datum wordt weergegeven, als ik maar kan aflezen wat de datum is :slight_smile:

Nu zie ik bij Seiko, Citizen en de meeste grote en kleine ETA/Sellita-afnemers eigenlijk altijd hetzelfde font gebruikt worden en hoewel dit functioneel niet uit maakt, kan ik een iets specialer font wel waarderen! Het Rolex-font heeft bijvoorbeeld toch iets speciaals, of het nou een oude schijf betreft met open 6 of 9 of bijvoorbeeld een rouletteschijf (al is reguliere datumachijf ook afwijkend van de norm). Ook simpelweg een datumschijf in dezelfde kleur als de wijzerplaat vind ik al iets meer doordacht dan wat ik op de meeste horloges zie. Dat maakt voor mij horloges soms echt ‘af’. Bij voorbaat excuses voor mijn afwijking/tik :sweat_smile:

Naast een ander lettertype ben ik ook benieuwd naar compleet afwijkende complicaties, zoals een Big Date of een Pointer Date.

Ter inspiratie en aantal foto’s van het web:

Wie bezit horloges met bijzondere datumschijven/complicaties of kent modellen met afwijkende datumcomplicaties? Ik ben heel benieuwd!

7 likes

Het direct doorschieten van de datum op 24h, bij een DateJust, blijft toch wel bijzonder mooi om te zien.

Leuk topic trouwens, ik ben benieuwd!

3 likes

Bijzonder wat dat aangaat…bij Grand Seiko (in ieder geval op de quartz modellen) doet men dat ook. Erg gaaf om te zien. :ok_hand:

3 likes

Helemaal vergeten inderdaad, het direct doorschieten! Dat vind ik ook bijzonder tof en jammer dat dat niet bij alle horloges zo is!

Ik twijfelde al lange tijd om dit draadje aan te maken, aangezien ik zelden mensen er iets over zie posten. Maar fijn om te horen dat het idee van dit draadje ok is! :smile:

2 likes

Vooral de 4 is zeer mooi
Wat ik niet mooi vindt is de ij van de vrijdag de J loopt boven te ver door

Deze vind ik heel mooi, mijn EBP Pointer dater.

1 like

Gevonden de vrijdag
De J niet zo mooi

1 like

De Sky Dweller Perpetual blijft m.i. geweldig mooi vwb de datum functies.

Uitgebreide info :

1 like

Ik ben het wel met je eens. :slight_smile: Voor mijn gevoel is het rood omcirkelde haaltje net te hoog.

Zo is ie net mooier zou ik zeggen.
image

2 likes

De Sky-Dweller is een stukje magie :smile: bij deze weer wat bijgeleerd, ik dacht altijd dat de Sky-Dweller gewoon een Datejust was met een GMT-schijf, maar het is veel meer dan dat!

1 like

Veel beter zo
Mail maar naar rolex kunnen ze nog wat van je leren

2 likes

Dit doet toch ieder standaard ETA werkje ook, mits goed afgeregeld?

1 like

De roulette schijf vindt ik ook gaaf
Speciaal naar gezocht

3 likes

Niet de smaak van een ieder, maar past zeker in dit topic.
De pointer voor de date (staat op de foto op 12) draait naar de maand door knop op 2

1 like

Als dat zo is, dan vind ik het daar ook mooi.

Maar 9 van de 10 horloges gaat de overgang geleidelijk en niet met één beweging exact om 24h.

2 likes

Aan het begin van mijn horlogehobby had ik ook twee Perpetual calendar horloges en hoewel ze inmiddels al lang zijn verkocht, hierbij foto’s van het web:

Ik vond het datumfont prachtig op dit horloge, verre van alledaags. Helaas was dit horloge verschrikkelijk slecht afleesbaar.

Ik had deze in fout goud, maar desalniettemin best een tof horloge. Februari was natuurlijk het hoogtepunt met meerdere datumveranderingen achter elkaar :smile:

Het is wel zo dat ik complicaties als een perpetual calendar veruit het tofste vind bij mechanische horloges. Hoe ze dat daar voor elkaar krijgen, ik zou het niet kunnen bedenken!

1 like

Yep, kost inderdaad tijd en levert toch wel wat irritatie op.

Nog een weekje, denk dat ik hem daarna in het blauwe deel zet…:joy:

1 like

Simpel penankertje maar wel met pointerdate. Dit is een rommelmarkt vondst van een paar jaar geleden.
Hij was erg vies, maar na wat poetsen kwam er een leuk horloge tevoorschijn. Ik moet nog een keer de datum wijzer wat beter uitlijnen.

5 likes

Niet op de Spring Drives, daar gaat het heel erg langzaam, dat kost al snel een uur volgens mij (ik heb nog nooit een uur zitten kijken).

1 like

Wat ik nooit begrijp is waarom sommige horloges drie data op rij laten zien, dat het datumwindow drie dagen groot is.

Dit zou best een reden kunnen zijn omdat als je datum dichter naar het centrum staat, hij langer bedekt is door de minutenwijzer:

Zoals deze: