Bijzondere maanfase horloges

14 voorbeelden, zoals:

En nog een paar leuke anderen … :smile:

-> Hier te zien met data

3 likes

Vergeet onze van der Klauw niet

6 likes

Ah ja gave aanvulling!! Thanks :slight_smile:

Ook redelijk bijzonder, toch?

Grt. Marco

5 likes

Sarpaneva

2 likes

jah mooi ook deze!! :slight_smile:

nah dees doet ut niet

Och deze is ook wel leuk

Ochs und Junior Moon Phase Patina

4 likes

Kzie ut al :slight_smile:

Mijn Ruhla.
[URL=http://nl.picturepush.com/public/14173848]

[/URL]

3 likes

wow gaaf deze! die plaat daarboven dekt de maan af denk ik?

klopt. De maanschijf draait er onderdoor

1 like

kewl!

De Helbros Luna-Lectric (1970):

De Helbros Luna-Lectric is een speciaal horloge met een speciale maanfase aanduiding. Het is een horloge dat is ontworpen door de bekende Amerikaanse astronoom Kenneth L. Franklin rond 1969/70 voor gebruik op de maan. Men had toen een nogal optimistisch kijk op de kolonisatie van de maan.
Het gaat uit van de maancyclus, zoals we die op aarde zien. Één maancyclus (ongeveer 29,5 dagen) wordt verdeeld in 30 ‘dagen’ of Lunes, die ongeveer 23 uur en 37 minuten duurt. Één Lune wordt weer verdeeld in 24 ‘Lunours’ en één zo’n Lunour (géén tikfout, komt van Lunar Hour) is weer verdeeld in 100! Centilunours (en niet in 60 ‘seconden’ of zoiets). En de Centilunours zijn weer in Millilunours verdeeld, zie onder:

De maanfase wordt weergegeven door de achtergrondkleur van de ‘datum’ van de Lunes, die loopt van 0 t/m 29. Die achtergrond begint zwart (nieuwe maan, met gele ‘datum’), wordt langzaam geel (volle maan, met zwarte datum) en dan weer langzaan terug naar zwart.

Het horloge is bij mijn weten nooit op de maan geweest, maar was wel te koop bij Neiman Marcus, waar hij voorkwam in de kerstcatalogus. Daar had hij een gouden kast. De oplage is niet bekend. Het horloge is ook als cadeau gegeven aan de toenmalige president van de USA (Richard Nixon) en aan de ‘Original Seven’ ofwel de ‘Mercury Seven’, de eerst zeven USA astronauten van het Mercury ruimte project van de USA.

Ik had er een jaar of vier geleden twee op eBay gevonden, niet in de originele kast helaas, en één van de twee aan de dochter van Kenneth L. Franklin gegeven. Zij was het die ‘ons’ (van het horlogeforum) attent maakte op het bestaan van dit aparte horloge. Dat is een heel verhaal wat met een beetje geluk nog in het geheugen van dit forum te vinden is.

Groeten, Tom.

7 likes

he gave bijdrage!! thanks!! :slight_smile:

Je schijnt er ook de maanstand op af te kunnen lezen :grin:

3 likes

Zitten zeker mooie exemplaren tussen. Vind de diverse Christiaan van der Klaauw modellen ook erg mooi, bijvoorbeeld met de 3D maan.

1 like

Vind deze altijd wel erg gaaf.

3 likes

Mooi detail die voetafdruk.

wow :slight_smile: