Bijzondere NA, een klein bejaard dametje

Bijzonder fraai uurwerk, heel mooi en gedetailleerd afgewerkt! Zo vind je ze niet veel meer! En wederom een boeiende tekst om te lezen!

1 like

Mooie NA en dito beschrijving, erg bijzonder!

1 like

Volgens mij zou het best platina kunnen zijn
Vooral ook door de art deco stijl en het gebruik van toch wel vrij behoorlijke diamantjes

De combinatie van platina en diamanten was vrij populair in die tijd maar volgens mij had de keuze voor platina meer te maken met de mechanische eigenschappen van platina waardoor je dunner en fijner kon werken dan bijv. met goud of zilver (maar die fijnheid zie ik dan weer niet terug in dit ontwerp)

Sowieso een heel leuk horloge :kissing_smiling_eyes: :ok_hand:

2 likes

Wat een mooie tijdscapsule, met dat gespje erbij, top. Is dat blauw op de kast ge-emailleerd? Fantastisch dat dat er nog zo mooi op aanwezig is na al die tijd …
Veel draagplezier voor je dochter :slight_smile:

1 like

Wat een NA en wat een verhaal! Mooi!

1 like

Gaaf spul hoor! Zou mijn vrouw ook leuk vinden denk ik!

1 like

Goedenavond Lex,
Ik zocht in mijn merken boek en kwam bij AM nog de verwijzing tegen naar Felsa

Helaas kwam ik ook bij Felsa geen caliber 640 tegen maar misschien vind je zo nog wat meer informatie

3 likes

Prachtig topic en een bijzondere aanwinst :ok_hand:

1 like

mooi verhaal, mooi horloge !

1 like

Klein maar fijn :ok_hand:
Leuke reportage over het speurwerk ook :+1:

1 like

Prachtverhaal! En je dochter boft met dit erg leuke horloge. Diamanten :gem: gebruiken duidt toch wel op een juweliersontwerp van niveau, daar horen edelmetalen bij als witgoud en platina?
Dank voor dit boeiende relaas.

1 like

Mooi kleinood :slight_smile:

De vorm van het uurwerk, vooral de middelste brug doet me erg denken aan het “A.Michel” caliber in mijn heren “Adonis”.
Nog een adonis in huis ;)

1 like

Lijkt er inderdaad erg veel op. Dus het zou kunnen zijn dat het kaliber AM640 een A.Michel is?
dank voor de tip. Ik ga verder uitpluizen.
Die Adonis is ook een leuke klok trouwens. Ik hou wel van die rechthoekige dingen uit de jaren '30.

1 like

Een bijzonder en mooi horloge, leuk om te lezen Lex!

1 like

Mooie vondst weer Lex!

1 like

Dat is precies waarom ik twijfel. Ik ga er nog wel even mee langs bij een edelsmid, die kan het wel bepalen denk ik. En wie weet zijn de diamantjes ook niet echt. Aan de andere kant is het zo dat de referenties van die site van empressissie er ook niet om liegen. En het A. Michel uurwerk ( nog dank voor de hint @MartijnV) wat er in zit is ook niet voor een kermishorloge.
Ik ben nog verder aan het zoeken naar meer gegevens over Mildus, maar tot nu toe nog niet iets concreets kunnen vinden. Dat emaillewerk op het kastje (is inderdaad emaille, @ernst) lijkt mij ook niet iets wat combineert met staal. Emaille decoratie op een horloge is iets wat je zo zelden ziet, daar weet ik dus niks van. Ik heb met grote verbazing zitten kijken naar de art deco klokjes op de empressissie site.
( https://empress.cc/ ) Werd er erg hebberig van!, maar ja die prijzen… Zag trouwens nu net pas dat die jongens in Israel zitten. De horloges die ze laten zien zijn vrijwel allemaal van Amerikaanse oorsprong.

2 likes

Wat een ongelofelijk leuk horloge en interessant verhaal :grinning: :ok_hand:

1 like

Heel mooi, veel plezier ermee

Leuke vondst weer Lex :+1: :+1: :sunglasses:

Platina werd in die tijd inderdaad wel gebruikt voor dameshorloges, maar aangezien dat een edelmetaal is zou de kast dan volgens mij keurmerkstempels moeten hebben :thinking:

Er werd in die tijd wel veel geëxperimenteerd met legeringen, Ik heb zelf een horloge uit die tijd waarin staat dat de kast van “platinine” is. Dat is natuurlijk bewust zo genoemd om het als platina te laten klinken, maar was blijkbaar weer een variant op nieuwzilver, een legering van koper, zink en nikkel. Overigens is ook dat wat geler van kleur. Gezien de blauwige tint heb ik toch meer de indruk dat het om een legering met het nodige chroom gaat, maar ik ben ook wel benieuwd eigenlijk :blush:

1 like

Leuk horloge! Erg leuk verhaal

1 like