Binnenwerk uit horlogekast halen

Na verwijderen van de achterplaat van de grote horlogekast kwam ik op een zeer klein electrisch gevoed uurwerk uit. Deze wordt netjes op zijn plaats gehouden door een kunststof ring/mechanisme. Dit is zo te verwijderen, waarna het uurwerk met zijn wijzerplaat zo uit de kast gehaald zou kunnen worden maar het lange asje naar buiten en aldaar het knopje, voor het verstellen van de tijd, dit niet helemaal mogelijk maakt. Hoe is dit asje of knopje te verwijderen. Zit het knopje op de as geschroeft (dus asje met tangetje tegen houden en het knopje van het asje, ik neem aan linksom er afschroeven) of moet het knopje met het asje uit het uurwerk geschroefd worden (maar met deze handeling verstel je alleen maar de tijd).
Deze vraag omdat mijn sec.wijzer los op de wijzerplaat lag en ik deze langs de wijzerplaat via de geopende achterkant (binnewerk deels naar buiten kunnen krijgen) uit mijn horloge heb kunnen verwijderen.
Als ik het hele binnenwerk buiten de horlogekast kan krijgen zou ik de sec. wijzer weer terug kunnen plaatsen.
Fijn gereedschap heb ik genoeg dus deze vraag waard en hopelijk een reactie.
Nog niets geprobeerd !!

Hallo,

Je kroon zit vast dmv een heel klein pushertje/ pinnetje. Als je deze naar benden drukt zou je de kroon er zo uit kunnen trekken.

Ik zal straks even een plaatje posten.

Succes

Dit gaat bij mij altijd vrij rap…
Alleen terugplaatsen kost wat geduld:+

http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/3753152.html][img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/04/25/1303715852-850.gif[/img
:+

Met een cocktailprikker even op een klein pushertje drukken meestal ergens in de buurt van de stift en dan klikt de stift zo los.

Bij terugplaatsen van de stift uitkijken dat de stift echt recht op het uurwerk zit anders gaat het fout.

mvg
Lex

ja of in plaats van een klein indrukknopje kan het ook een klein schroefje zijn. Die moet je dan 1 a 2 slagen losdraaien (niet veel verder want dan dondert aan de andere kant van je uurwerkje er een klein plaatje los) en dan trek je de stift eruit.
Deze handeling heeft iedereen wel eens fout gedaan :wink:

En ter aanvulling: Bij het knopje dat je in moet drukken (kan ook een verzonken knopje zijn) staat “Push” aangegeven.
De stift in de ingedrukte stand laten staan en met heel weinig kracht de pusher indrukken.

Is het niet zo dat de kroon in uitgetrokken stand(in de urenverstelstand) moet staan alvorens de kroon met stift te verwijderen?

gr Ron

bikerplus Schreef:

Is het niet zo dat de kroon in uitgetrokken
stand(in de urenverstelstand) moet staan alvorens
de kroon met stift te verwijderen?

gr Ron

Bij mijn kwartsen iig niet maar wellicht dat het niet allemaal gelijk is.
Als het op de ene manier niet lukt zal het op de ander manier wel gaan, even proberen dus.

1 like