Binnenzijde lederen Damasko horlogeband reinigen

Hallo allemaal,

Wat ik mij afvroeg. Hoe reinigen jullie lederen horlogebanden die aan de binnenzijde zijn afgewerkt met een rubber coating?
Zoals bijvoorbeeld de lederen banden van Damasko.

Een van de banden bij mijn DA 38 heb ik destijds met een mild reinigingsmiddel schoongemaakt. Alleen gaat daar het rubber van glanzen. Met welk middel behoud ik de originele matte uitstraling?

Hoor graag van jullie!

Ik heb ze een paar keer met een vochtig doekje afgenomen na een hete dag. De banden met rubber onderlaag zijn bij mij nog niet gaan glanzen, maar ik draag mijn Damasko meest op het staal.

Een milde zeep zou eigenlijk geen probleem moeten zijn, misschien gaat het gewoon glanzen van het (langduriger) dragen? I zou me verder niet zo druk om het al dan niet glanzen van de niet-zicht zijde van een band.
Heb je een foto?

2 likes

Niet bij de hand, maar ik kijk wel even of ik een vergelijking kan posten tussen nieuw en gepoetst.
Tis inderdaad geen ramp maar was gewoon benieuwd.

Hierbij de foto ter vergelijking.
Bovenste foto is een nagenoeg ongebruikt bandje. Onderste is hetzelfde type bandje maar dan gebruikt.

Ziet er uit als normale gebruikssporen. Ik zou er absoluut niets op uit doen. :slight_smile:

1 like

Ok, bedankt.
Verder heb ik geen bandjes die aan de achterzijde zo zijn afgewerkt. Kan er hooguit nog een mailtje aan wagen richting Damasko om te vragen of dat glanzen normaal is en wat zij aanraden als reiniging.