Bizar verhaal, wie weet hoe je hier mee om moet gaan?

Ik werd net door een vriend van mij gebeld met een vreemd verhaal. Omdat ik “iets met horloges heb” vroeg hij mij om advies maar buiten de normale gedachtegang kon ik hem eigelijk weinig verder helpen. Misschien dat jullie iets concreets kunnen bijdragen?
Voor de netheid zijn de namen en het merk van het horloge aangepast.

Vriend heeft een MerkA horloge gekocht van Juwelier (keurige zaak). Mooi ding, ik heb het gezien, maar zonder doos en papieren. Hij is er erg blij mee en de prijs was, hoewel niet veel te laag wel erg netjes.

Nu was hij bij Kennis in een andere stad, die toen hij het horloge zag zei dat hij er ook precies zo een had gehad maar dat die vorig jaar uit zijn huis was ontvreemd zonder inbraaksporen. Misschien dat iemand die in zijn huis was geweest, een klusjesman of wie dan ook het had meegenomen? Hij wist het niet en aangifte doen had in ieder geval geen zin en de verzekering betaald in zo’n geval ook niet uit. Hij had het wel aan MerkA doorgegeven voor het geval dat het horloge voor service zou worden aangeboden.
Kennis haalt de doos en papieren en wat blijkt? Het is zijn horloge!!! De nummers komen exact overeen. Om te beginnen, wat een toeval, de plaats van aanschaf door Vriend en de plaats van ontvreemding bij Kennis liggen 100 km uit elkaar! Maar ook een probleem, Vriend en Kennis zijn erg goede vrienden van elkaar.

Vriend heeft inmiddels tegen Kennis gezegd dat hij zijn horloge terugkrijgt maar Vriend wil ook zijn geld terug (niet van Kennis). De Juwelier wil waarschijnlijk niet terugbetalen, hij heeft het horloge van Handelaar. Vriend wil nu een gesprek met Juwelier en Handelaar maar ik denk dat dat niets uithaalt, Handelaar kan best al de tweede of derde schijf zijn die het horloge na de diefstal heeft en als hij daar een redelijke prijs voor heeft betaald…

Maar wat kan Vriend doen? Kan hij zijn geld van Juwelier terug eisen, kan hij wat van de Handelaar of de politie (aangifte?) verwachten? Moeilijk verhaal. Mijn idee is dat hij pech heeft en het horloge moet houden (doet hij niet) of teruggeven aan Kennis en zijn verlies (wel veel geld) moet nemen.

Wie heeft er een beter of in ieder geval juridisch correct advies voor Vriend?

Oef…moeilijke kwestie. Zuiver objectief gezien zou ik als Kennis denken dat Vrind het horloge zelf ontvreemd zou hebben. Immers dit is een geval van wel heel erg veel toeval.
Als Vriend zijnde zou ik van Juwelier een getekende verklaring willen hebben dat Vriend het betreffende horloge (met serienummer en al) bij Juwelier heeft gekocht. Dan kunnen in ieder geval Vriend en Kennis elkaar weer recht in de ogen kijken, en dat lijkt me in dit geval het belangrijkste.

In dat geval heeft dus de Vriend in ieder geval te goeder trouw gehandeld, en valt hem niets te verwijten.
Kennis heeft geen aangifte gedaan, en dat is geen slimme zet geweest… Wellicht kan hij dat alsnog doen, maar het maakt zijn zaak er niet sterker op.
Juwelier moet dan maar aantonen dat ook hij te goeder trouw heeft gehandeld, en zal wellicht Handelaar moeten bekendmaken. Vervolgens zal moeten worden bekeken hoever terug in de keten het horloge teruggevolgd kan worden. Ergens in de keten zal een schakel zitten van ter kwade trouw, maar het zal heel lastig worden deze te achterhalen.

succes,
Hans Mennink

Ik denk ook dat het een moeilijk verhaal blijft omdat er destijds geen aangifte is gedaan, er zijn zoveel “verhalen” te bedanken: vriend die het horloge heeft ontvreemd, of kennis die het horloge zelf heeft verkocht aan de juwelier, of aan een handelaar die het aan juwelier heeft verkocht, kortom, nu pas aangifte doen maakt de zaak alleen maar meer verdacht. Als juwelier nog niet op de hoogte is van het diefstal-feit, dan zou ik ook zorgen dat juwelier een aankoopbewijs met vermelding van serienummer afgeeft, zodat vriend in ieder geval “ingedekt” is.

Ik hoop niet dat je zelf vriend of kennis bent, dan zit je in een lastige situatie.

Suc6,

Ruud

Vriend heeft het horloge niet ontvreemd, hij is ten tijde van de ontvreemding niet bij de Kennis op bezoek geweest en ik ken Juwelier ook. Ik weet dat Vriend ter goeder touw is maar heb hem toen hij mij vroeg of het horloge de waarde had waarvoor hij het kreeg aangeboden wel gewaarschuwd dat je beter geen horloge zonder papieren koopt.

Even heel kort door de bocht (en met alle juridische voorbehouden :wink: ) :
Juridisch gezien wordt Vriend beschermd: hij heeft het horloge in een winkel gekocht en is eigenaar geworden. Daarbij ga ik er vanuit dat Vriend “te goeder trouw” was en (toen) niet wist dat het een gestolen horloge betrof.

Kennis is de eigendom kwijt. Vriend heeft geen verplichting om horloge aan Kennis terug te geven. (Heeft Kennis geen verzekeringsuitkering gehad???)

Mijn mening is: de Kennis moet altijd aangifte doen. Misschien kan dit nog gebeuren, los van de uitkomst van een eventueel gesprek met de juwelier + handelaar. Ook al zijn zij ook te goeder trouw, dan nog kan er misschien verder worden gezocht naar de kwade schakel (als de politie er tijd voor heeft…)

Mooie stelling voor een discussie: in hoeverre is een juwelier “te goeder trouw” als hij van een handelaar een horloge zonder papieren koopt? Had hij niet bij MerkX moeten navragen of het horloge gestolen was?

Veel succes!

KJ

Nee, ik ben Vriend noch Kennis. Ik heb hier gelukkig niets mee te maken.
En Vriend is zeker niet de dief.

Vriend wist niets van de diefstal af en is te goeder trouw.
Kennis heeft geen verzekeringuitkering gehad omdat hij geen aangifte heeft gedaan. Daarbij, als er uit je huis iets verdwijnt zonder schade van inbraak krijg je ook niets van de verzekering.
Grappig is wel dat Vriend nog twee wat grotere juweliers heeft gebeld om te informeren hoe zij te werk gaan en die antwoorden dat ze nooit een horloge zonder papier kopen. En dat is eigenlijk terecht tenzij het een vintage is.

Denk dat toch altijd de politie moet worden ingeschakeld. Het gaat immers nog steeds om een gestolen horloge. De juwelier is wel een beetje verdacht. Denk dat het moeilijk is om de schijn van heling niet tegen te gaan. De koper (te goeder trouw) zal het geld van de juwelier moeten terugkrijgen. Daarbij verwacht ik geen problemen. De politie zal ongetwijfeld weten hoe hiermee om te gaan. Leuk verhaal overigens.

Die juwelier is toch verplicht om naam en adres te noteren van de verkoper die het aan hem heeft verkocht ?

is hij aangesloten bij een organisatie,vast wel
zou ik zeker een klacht indienen.

dit soort zaken heeft geen prioriteit bij de politie. (wat wel) ?

Andre

Om te beginnen weet elke gerenomeerde juwelier dat je geen horloges zonder papieren moet inkopen of deze op zijn minst controleren.

Ik begrijp dat bij merk a wel melding gemaakt is van de ontvreemding van de klok dus zou ik als kennis contact opnemen met merk a en hier vervolgens samen met de vriend naar de politie. En neem zowel de klok als het aankoopbewijs mee.
En de kennis de mail van merk a( Als ze je die willen toesturen) En de doos en papieren mee.

Volgens mij is het zelfs mogelijk om van de juwelier een vervangend exemplaar te eisen mits hij deze in zijn collectie heeft.

Zorg in ieder geval dat alles wat je doet schriftelijk bevestigt word.

En wat betreft de juwelier ik zou alles in het werk stellen om een klacht in te dienen of dat hij op wat voor manier dan ook berispt word.

Aangezien dit ons allemaal op deze manier aangeboden kan worden lijkt het mij verstandig om hier op het forum een aparte topic voor te maken.

Mvg Dennis.

Poeh, Poeh, moeilijke kwestie.

Ben benieuwd naar het hele, werkelijke verhaal incl details en naar de uiteindelijke oplossing van het verhaal.

Iemand zal het toch ooit onterecht meegenomen moeten hebben, zou daar als eerste eens naar zoeken…in je eigen omgeving of via de handelaar.

Toevallig was ik even bij mijn goudsmid waar ik al mijn horloges bestel en die wist mij te vertellen dat de juwelier verplicht is om een politie register in te vullen.

De ellende aan dit register is dat het minimaal gecontroleerd word maar dat houd wel in dat de juwelier verzaakt heeft.

Het is ook vreemd dat de juwelier het betreffende horloge niet gecontroleerd heeft bij de importeur of fabrikant.

Het is wel per merk verschillend hoe dit bijgehouden word.

Omega kan bijvoorbeeld alleen maar nagaan waar het horloge naartoe gegaan is na het verlaten van de fabriek.

Breitling houd een veel uitgebreidere registratie bij.

MAar nogmaals als dit gemeld is bij de importeur of fabrikant verzocht ik ze eerst om dat even te bevestigen.

Wat bij grotere juweliers nog wel is voor wil komen dat het in de planning zit om het te controleren maar dat dit niet gebeurt omdat het horloge alweer verkocht is.

Maar dat verandert niets aan het feit dat de juwelier dit min of meer verplicht is om te doen. Daarom denk ik ook dat hij erg sterk staat om zijn geld terug te krijgen.

Dit is natuurlijk een minimale troost omdat hij juist erg blij was met zijn nieuwe aanwinst.

Veel succes ermee en ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Mvg Dennis.

heb geen tijd om alle reactie’s te lezen maar mijn visie is:

vriend1 pikt horloge van beste vriend2,vriend 1 word gezien met het horloge en verzind een sterk verhaal.

Had toch maar alle reacties gelezen, want dit is de enige optie die helemaal is uitgesloten