Blaasbalg, anti-dust spray of...?

Inderdaad , rodico laat gemakkelijk sporen achter en Rub Off doet dat veel minder. Door de jaren van alles getest en ik zweer bij de Rub Off

4 likes

Je kunt ook eens kijken naar een Air Brush compressor. Die heb je ook met filters (voor niet wateroplosbare verf). Zijn klein en stil. Waterdichtheid testen gaat daar niet mee, te weinig PS.

Alternatief voor een afzuiginstallatie is swiffer. Hang zo’n doekje achter de werkvlak en stof wordt als een magneet aangetrokken. Gaan een paar dagen mee.
Om eerlijk te zijn begrijp ik niks van die afzuigers - voor horlogemakers , wel voor electronica. Mooi zo’n hepa filter maar het trekt de stof over je werkvlak en wat niet op je onderdelen blijft zitten gaat in het filter. Ik heb wel zo’n grote air cleaner in de werkplaats staan die - ver van m’n werkbank - filtered stof uit de gehele ruimte. Maar misschien zie ik het verkeerd en kan iemand uitleggen dat het wel werkt?

image

1 like

De afzuiging die ik bedoel is net als een luchtdruk pen zeer lokaal om echt een stofje van een wijzerplaat of glas weg te zuigen.
Ik heb het op de foto met de pijl aangewezen.

2 likes

Dat is een goed idee! Heeft m’n pa nog liggen, met vochtvanger inderdaad. Eens informeren bij hem…

Dat is een idee…trekt natuurlijk stof aan dat boven het werk zweeft.

Dat is wel interessant, ook nog wel zelf te maken…:thinking:
Ik doe alweer genoeg ideeƫn op zo, bedankt! :slightly_smiling_face::+1:

Dat is wel interessant, ook nog wel zelf te maken

Dat kan, maar je kunt voor weinig ook zo’n pen kopen. Bv bij Amazon van het gereedschapmerk Gedore. Ik meen dat ik er 12 euro voor heb betaald. En het is van Gedore dus gaat je leven lang mee en kan tegen 12 ATM :slight_smile:

1 like

Maar dan heb je ook nog een vacuum pomp nodig, die zijn ook niet goedkoop :slightly_smiling_face:

1 like

De afzuigers voor solderen zuigen de gassen / dampen weg. Hieraan heeft een horlogemaker niks.

Er zijn overdruk kasten die op het werkblad geplaatst kunnen worden. Voornamelijk om bij inschalen een schone werkomgeving te hebben. Hierbij wordt er lucht door een Hepa filter in de kast geblazen en die voorkomt dat er vuil of stof naar binnen komt

2 likes

Ik werk met een venturi op de compressor, dan heb je geen extra vacuüm pomp nodig.

Werkt prima.

1 like

Dank je! Ja stom van mij. Overdruk natuurlijk. Ik heb zo’n afzuigstation voor solderen enz.

Nou even de draadjes van de motor omdraaien zodat de afzuiger gaat blazen :joy:

1 like

In ons vak is niets goedkoop.

4 likes

Ik heb in mijn atelier een Camfil City M staan. Voldoende om de boel nagenoeg stof vrij te houden. :sunglasses: Daarnaast is de lucht altijd fris.

2 likes

Interessant. Kun je hier iets meer over vertellen? Ik zat onlangs te kijken naar soortgelijke units van Dyson. Nu met dit zonnige weer zie je vaak een hoop deeltjes door de lucht vliegen :slightly_smiling_face:

Hier kun je meer details vinden.

Ik heb begrepen dat zo’n Dyson meer een veredelde ventilator is en het verschil zit in de manier van filteren…maar pin me er niet op vast. Ik ben in ieder geval heel erg tevreden met die City M. In mijn atelier staan zwarte kasten. Voorheen kon je daar perfect de hoeveelheid stof op zien liggen na een paar dagen.
Sinds ik die City M heb staan ligt er gewoon geen stof (ik gebruik hem in de laagste stand in een ruimte van ca 28m3). Deze heb ik nu 5 jaar in gebruik. Daarvoor had ik de oude versie die ik 3 tot 4 jaar had staan.

3 likes

Over welke prijsklasse spreken we dan? :sunglasses:

Ik heb een plasma systeem staan, de Home Pro van Cata.

Ik heb pollenallergie, maar als deze aanstaat heb ik veel minder last en geen stof in huis.

1 like

Is dat wel toegestaan om op dit forum plaatjes van naakte filters te publiceren :slight_smile:

Ik heb een WINIX tot volle tevredenheid al een jaar of 5. Heeft ook de plasma functie en een stof meetsysteem die de motor harder laat draaien als je schoonmoeder in haar winterjas binnen komt rennen Kost rond de 250 euro, en de filters zijn ongeveer 65 euro voor een pack van drie - die koop ik bij Winix zelf in A’dam. Voor filters geld hoe groter het filter hoe beter. Ik geloof helemaal niks van (dure) slimmigheid van Dyson. Daarbij komt dat ik grote twijfels heb over de duurzaamheid van dat merk (op z’n Hollands: plastic troep). Maar die ervaring is gebaseerd op hun stofzuigers - daar heb ik er heel wat van voorbij zien komen met defecten.

2 likes

Zelf ben ik geen voorstander van deze manier van stof weghalen.
Het werk wel maar geeft zo’n bende :sweat_drops:

5 likes

Ha ha ha, autocorrectie en typen op het strand is een slechte combinatie :joy:

Nattigheid zie ik niet graag in het horloge, en zeker niet op een wijzerplaat

6 likes

Ach, bij mij zit er ook een spelfout in😬

Ik dacht dat hij rond de €1500 zat.