Na inmiddels al heel wat horloges uit elkaar te hebben gehaald ben ik een groot voorstander geworden van het preventief met het blaasbalgje overal bij langs gaan voor ik iets terug in elkaar zet. In het verleden heeft gemakzucht er weleens toe geleid dat ik het betreffende horloge weer uit elkaar moest halen, omdat er toch nog een haast-niet-met-het-blote-oog-waarneembaar stofje achter het glas of - nog erger - tussen een glaspakking zat.
Nu heb ik laatst een busje anti-dust spray gehaald en moet zeggen, dit bevalt mij beter dan het blaasbalgje. De hoeveelheid lucht is mooi doseerbaar waarbij je - als het nodig is - ook een krachtige stoot lucht kunt blazen. Iets dat ik met het blaasbalgje soms niet krachtig genoeg voor elkaar krijg.
Zelf heb ik nog nooit reinigingsklei gebruikt, ik gebruik soms een klein stukje opgerold gele schilderstape om vuil weg te nemen. Of adviseren jullie om toch eens te investeren in een kleibar?
Wat gebruiken jullie het liefst, of hebben jullie nog andere methodes of tips om een horloge weer stofarm in elkaar te krijgen?
Gezien de aanschafprijs van rodico kan je het moeilijk een investering noemen
Maar is wel serieus handig spul, gebruik het ook veel om kleine onderdeeltjes op te pakken en om te voorkomen dat veertjes wegspringen bij het loshalen/verwijderen
Persoonlijk ben ik niet zo’n voorstander van om perslucht in een mechaniek te blazen maar voor het wegblazen van stofjes op een glas kan het wel handig zijn. Oppassen voor vochtige lucht bij een compressor.
Bij de compressor zit een ontvochtiger dus je blaast nooit vocht in het uurwerk.
En voor de stofjes is de afzuiging veel beter dan weet je dat het stofje wordt weg gezogen en niet ergens anders land en nog in de weg zit.
Ik ben absoluut geen horlogemaker ! Maar mijn ervaring (na het vervangen van zeg 1000+ batterijtjes en wat simpele horlogeklusjes) met zo een spuitbus is dat er toch soms vocht mee komt wat condenseert op het glas als het warm is. Zo een blaasbalgje werkte voor mij altijd het beste
Lang getwijfeld over een compressor, maar ik heb geen idee welke ik daarvoor zou kunnen gebruiken. Sommige maken echte een &^%$ lawaai en andere zijn weer een veredelde bandenpomp. Misschien is een bus perslucht dan een betere oplossing voor de hobbyist.
Afzuiging is ook wel een hele goede tip.
Rodico is echt een must en ideaal voor het verwijderen van overmatige olie (op stenen) stofjes en vuil, vingerafdrukken op platine en bruggen, etc. Voor zo rond de 6 a 7 euro een pakje kan je dit echt niet missen. Je kan het ook gebruiken voor het oppakken van kleine onderdeeltjes zoals veertjes en kleine schroefjes. Naast de schroevendraaiers is het een van de meeste gebruikte “gereedschap”.
De groene is het meest bekend, maar er is tegenwoordig ook een grijze (premium) versie, die wat zachter is en zou wat meer olie en vuildeeltjes absorberen.
Oude compressor van de tandarts, zoals van Juno, zijn ideaal. Gezuiverde en ontvochtigde lucht en weinig herrie. Spuitbuslucht zou ik niet gebruiken. Er komt nogal eens drijfgas mee. Sowieso altijd rechtop gebruiken. Vanuit de fotowereld zijn er tal van blaasbalgjes beschikbaar.
De meeste horlogemakers hebben een stille jun-air compressor.
Maar een compressor heb je pas echt nodig als je serieus aan de slag gaat en perslucht nodig hebt voor waterdicht testen, anders is het wel overbodige luxe en kun je het prima af zonder.
Zou niet voor Rodico kiezen maar het blauwe Rub Off.
Gebruik van een compressor is handig maar pas op met veelvuldig blazen. Er komen dan erg veel zwevende vuildeeltjes in de lucht en die kunnen tot wel 15 minuten blijven zweven ( de zichtbare stukjes). De zeer kleine delen blijven trouwens nog veel langer rond dwarrelen.
Daarom is het ook verstandig om bij afmonteren rustige bewegingen te maken => is er minder vuil in de lucht om je heen en heb je uiteindelijk voordeel van. Of ga werken in een Cleanroom omgeving zoals ze in veel fabrieken ook doen bij het plassen van de wijzerplaat met wijzers en inschalen.
Nog een euro en nog een euro… Maar klopt, ga ik sowieso toevoegen.
Heb ook mobiele afzuiginstallaties gezien voor op de werkbank/tafel. Vraag me alleen af of je dan niet meer stof aan het rond blazen bent in dat geval…