Hoi allen, ik ben nieuw hier.
Beginnend liefhebber, aan het verkennen wat ik graag als echt horloge zou willen hebben en hoeveel ik daaraan zal verkwisten/in investeren. Mijn collectie bestond tot nu toe uit een logge MZI automaat (miskoop) en een €8 Skmei 1068 digitale (aanrader voor sporters ivm grote aanduiding).
Recent weer aan het neuzen gegaan naar items die ik zeker niet nodig had.
Verslavingsgevoelig als ik ben, bleef het niet lang bij één goedkoop ding. Een paar oefenaankopen tussen €1,00 en €2,25 brachten me plots in een realiteit waarbij ik op 15 verdere horloges plus accessoires wachtte. De eerste 3 daarvan kwamen vandaag binnen, 14 dagen na bestellen. Dus besteld voor ik met Black Friday echt wild werd en bijna €100 uitgaf aan 15 horloges, een etui voor 20 stuks, heel wat bandjes en tools…
De eerste twee zal ik je niet teveel woorden aan vuil maken.
Het betreft een naamloze 45mm (39mm danwel 47mm gaf de advertentie) en 40mm voor de Soki. Samen, mits je even goed zoekt, voor net €4,00 te krijgen tot je deurmat, in vele kleurenopties. Je hebt de grote voor dat geld zelfs met datum (en daarmee nagenoeg gelijk aan een MVMT van $80).
Pièce de Résistance voor vandaag vormt een Rolex Submariner homage onder het inspirerende label Genowa.
€4,34 (en vele, vele uren snuffelen) was ik kwijt aan deze rammelbak met gratis verzending, hij kost nu vanaf €5,01 zag ik even snel.
Netjes 40mm met 20mm bandje zoals beloofd. Oogt en draagt iets kleiner dan ik me een Rolex voorstelde eigenlijk, ook een oude.
Het Oyster lookalike bandje is goed hoorbaar, maar mij irriteert dat eerlijk gezegd niet. Ik vind het al heel wat eens geen rubber om de pols te hebben. Inkorten lukte me met heel rudimentaire “gereedschappen” (je wilt het niet weten…). Er zijn met pijltjes aangegeven indrukpennen die nauwelijks met het oog waarneembaar zijn zó flush, maar redelijk makkelijk in te drukken zonder het bandje echt te fixeren. Terugplaatsen vergde me flink priegelen.
Ik vind de sluitschakels perfect in de kast passen. Wel een iets te lange tussenschakel zoals je vaak bij Chinezen ziet waardoor de rest van de band iets afstand heeft van de kast. Een gelijkwaardig reservebandje kost vrees ik evenveel als dit hele horloge. Op de wat kleinere €2,25 platinakleurige Geneva dresser die ik eerder ontving (ik ben er inmiddels aan gehecht zoals alleen met hele goedkope dingen kan) zit een dunner en lichter bandje wat ik vrees het product is dat je krijgt als je de €1,50 optie laat opsturen. Finish is in lijn met het kastje een soort lichte polish. Oogt wellicht goedkoop, maar zeker niet zo goedkoop als het is.
De sluiting moet ik aan wennen. In plaats van (te weinig) kracht om de Geneva te openen (al meermaals bij het aantrekken van mijn jas gebeurd), ontsluit de Gonewa met een simpele dubbele knijpknop. Er zijn 3 micro posities voorhanden voor samen 2x 2,5mm afstelling.
De duikring, tot mijn oprechte verbazing gezien het fors lagere prijsniveau dan optisch vergelijkbare homages, is niet louter cosmetisch. De 60 klikken zijn zowaar bescheiden hoorbaar en alleen linksom. Accuratesse is echter wel 2 à 3 seconden. Geen grap.
Lume is er in zekere mate. Op wijzer en nulpositie op de ring, mogelijk de uuraanduidingen. Hoeveel en hoelang, vergt een betere lamp dan ik nu heb om uit te vinden. Of ik er een keer mee onder de douche ga staan, laat staan mee zwemmen weet ik nog niet. Het wordt afgeraden
Gewicht met volledig bandje was 99 gram, ik heb er 2 schakels uit gehaald,weerszijden één en dat maakt het 93 gram. Flink minder dan een Rolex natuurlijk maar dat zal niemand verbazen.
Datum dome is net als bij andere voorbeelden wellicht iets te laag en naar binnen geplaatst, maar het werkt.
Al met al ben ik positief verbaasd, wellicht omdat ik op het allerergste voorbereid was. Het zou me niets verbazen als de veel getoonde €12-25 homages van precies dezelfde makelij zouden zijn. Zelf vergelijken kan ik die nog niet (stuur ze me gerust). Voor €5 kun je je echter geen buil vallen, ik durf deze Gonewa aan te raden…voor het soort dagen dat een “echte” waarschijnlijk gestolen, vergokt of beschadigd zou raken. Al is het maar om te zien of een bepaalde kleur of ontwerp bij je past. Of als 20mm reservebandje voor je ergste beater met komische homage kast er gratis bij.
Ik ben blij dat het een homage is, zij het een schaamteloze. Geen enkele schijn dat ik me hiermee beter voor ga doen dan ik ben. Al zal het zeker geinteresseerde blikken en daarmee praatjes opleveren. Deze blauwe koos ik louter voor de gein, hij was destijds een handvol centen goedkoper dan de anderen. Kassiek zwart op zilver lijkt me mooier. Deze en een Coke homage zijn eveneens onderweg van een ander “merk”. En er zijn in dit segment rond €10 en vooral €20 ook veel bijzonderdere kleuren om uit te kiezen.
Duurste item nog onderweg is een FNGEEN 41mm Submariner homage automaat met 22mm stalen bandje. Kostte €12,50 (nu bijna €15) waar de goedkoopste Tevise (die niet heel rot schijnt te zijn) met diezelfde afmetingen tegen de €20 loopt. En ik vermoed op basis van een FNGEEN die bij iemand in een Tevise doosje kwam, dat er meer dan alleen een dimensionale overeenkomst bestaat.
Wordt wellicht vervolgd.