Thuis met griep een beetje het internet afstruinen kom je af en toe vreemde dingen tegen.
En sommige vreemde dingen blijken dan ook nog enorm gaaf te zijn.
Ik presenteer u VantaBlack, een coating gemaakt van nanotubes die nog vele malen donkerder is dan de meest zwarte verf.
Hier een voorbeeld van Vantablack op een 3d object: (Geen photoshop!)
Echt bizar om te zien. Er is trouwens genoeg film materiaal over te vinden op youtube dus leef je uit
Hoe het werkt? Het object krijg een coating van nano tubes die een grote lengte hebben. Waardoor licht als het ware verdwijnt i.p.v. weerkaatst. Ze leggen het zelf uit alsof je in een bos staat met enorm lange bomen waar het aan de vloer dus ook enorm donker is. Hier het complete filmpje> LINK
Direct ga je denken over de toepassingen, auto’s , kleding etc. etc. Maar het kan heel slecht tegen impact/aanraking dus daardoor zijn die twee al veel minder geschikt. Naast dat het in een auto met vantablack ook direct enorm warm zou worden.
Maar als horlogeliefhebber dacht ik natuurlijk direct aan het gebruik op wijzerplaten. Hoe tof zou dat zijn?!
Een zwart gat als een wijzerplaat met 2 wijzers(met flinke lume uiteraard) erbovenop die vervolgens lijken te verdwijnen in de diepte. Als ik een prestigieus horlogemerk zou zijn, zou ik het wel weten!
DUS KOM MAAR DOOR MET DIE HFLE VANTABLACK Edition!
Vantablack moet groeien en kost veel meer geld dan diamant en goud om te produceren, eigenlijk een soort woud van nano-buisje, waar de lengte in verhouding met de diameter enorm groot is waardoor het licht in de buisjes verdwijnt.
Voor horloges en dergelijke is het waarschijnlijk Vantablack S-VIS die ze gebruiken. Dat kan je spuiten, echt vantablakc is geen kleur of pigment, en nog vele malen donkderder dan Vantablack s-vis.
Voor auto’s mogelijk een oplossing voor een reflecterend dashboard of hoedenplank in de autoruiten, maar blijkbaar wordt het dan gelijk een stuk warmer dan een normaal dashboard.
Er is sprake van een behoorlijke prijsdoorbraak. Na Panerai en Moser is er nu een Kickstarter horloge met een wijzerplaat die opmerkelijk genoeg volgens hun eigen specs 4 keer zo weinig licht terugkaatst dan vantablack. Het materiaal “pleegt” 99.9% lichtabsorptie tegen 99.6% origineel vantablack volgens wiki.
Start met €399, komt met een Sellita. Alleen pvd kast.
Alhier op een pagina met helaas meer dan één artikel, je moet even scrollen. Of aanklikken en dan Control + F en zoek op “Introducing the “Blackest Black” Wristwatch for under US$500”: http://watchesbysjx.com/2018/10/31
Het Tsjechische merk wordt in 1956 al genoemd samen met het oostblokmerk Prim:
Kickstarter:
Helemaal niet mijn smaak, maar het is voor wijzerplaten wel mooi materiaal en kennelijk nu al betaalbaar geworden in deze prijsklasse. Vraag me af of die claim (op basis van cijfers zwarter dan vantablack) van die lichtreflectie wel klopt. Ook opmerkelijk dat ze de term vantablack niet gebruiken.