Black or white?

:notes: “It doesn’t matter if you’re Black or White…” :notes:

Beste mede-horlogeliefhebbers,

Vandaag wil ik niet één, maar twee iconen uit de Sovjet-tijd met jullie delen. Zoals Michael Jackson in 1991 al zong: “I said if you’re thinkin’ of being my baby, it doesn’t matter if you’re black or white!”

Dat nam ik deze week iets te letterlijk bij de uitbreiding van de collectie. Ik kon simpelweg niet kiezen tussen de twee gezichten van de legendarische Raketa ‘Big Zero’.

Het Duo

Aan de ene kant hebben we de klassieke witte wijzerplaat: clean, functioneel en met die iconische, vette cijfers die bijna van het glas af spatten. Aan de andere kant de zwarte variant: iets mysterieuzer, maar met precies dezelfde eigenwijze uitstraling.

Waarom de Big Zero?

Voor wie ze niet kent: dit ontwerp werd wereldberoemd toen Sovjet-leider Gorbatsjov tijdens een staatsbezoek aan Italië zijn horloge liet zien en uitlegde dat het Russische volk “bij nul begon” (vandaar de grote ‘0’ op de 12-positie).

Beide horloges tikken op het oerdegelijke handopwind-uurwerk uit de Petrodvorets-fabriek. Ik heb ze voor nu op een paar matchende NATO-straps gezet om die vintage “toolwatch” vibe te benadrukken.

De grote vraag aan jullie:
Als je moet kiezen… ga je voor de heldere eenvoud van het wit, of de stoere look van het zwart? Of vinden jullie ook dat ze — net als in de clip van MJ — gewoon het beste bij elkaar passen?

Ik ben benieuwd naar jullie ongezouten mening! :clinking_glasses:

:hammer_and_wrench: De Techniek (Voor de liefhebbers)
Onder de motorkap van dit zwart-witte duo schuilt echte Russische degelijkheid. Hier zijn de details van deze vintage iconen:

Uurwerk: Raketa Kaliber 2609.HA. Dit is een oerdegelijk, handopgewonden mechanisch uurwerk dat bekend staat om zijn eenvoud en duurzaamheid.
Aantal Jewels: Meestal voorzien van 19 robijnen (jewels) voor een soepele loop.
Frequentie: Het uurwerk tikt met een rustige 18.000 slagen per uur (2.5 Hz), wat zorgt voor dat karakteristieke, trage Russische getik.
Gangreserve: Eenmaal volledig opgewonden blijven ze ongeveer 40 uur lopen.
Kast: De klassieke “cushion case” heeft een diameter van ongeveer 39 mm. Ondanks de compacte maat dragen ze groter door de dunne bezel en de enorme cijfers.
Glas: Origineel voorzien van een gebold acrylglas (plexiglas), wat die mooie vintage vervorming geeft als je er van opzij naar kijkt.
Herkomst: Gefabriceerd in de Petrodvorets Horlogefabriek in Sint-Petersburg, USSR, waarschijnlijk medio jaren '80.

Foto: privé, tekst AI gegenereerd, feedback wordt op prijs gesteld.

23 likes

Black

1 like

Ik ga voor wit. Heb ze alweer een poosje niet voorbij zien komen, maar het zijn leuke modellen. Veel plezier ermee!

1 like

Zwart!

1 like

Allebei prachtig, Serge! We zien ze graag in het USSR-topic voorbij komen!

1 like

Zwart :sunglasses:

Gefeliciteerd met de witte, de zwarte is een nepper, te herkennen aan de A’s in de merknaam.

2 likes

Gefeliciteerd!
Maareh, black or white…?

Why Choose GIFs - Find & Share on GIPHY

1 like

Leuke horloges!

Helemaal goed, gefeliciteerd met deze leuke rakkers.

Kunnen we daar niet eens mee ophouden, alsjeblieft? Het prompten is je redelijk af gegaan, maar ik kom hier niet voor AI slop, ik kom hier voor het zweet van de bakker.

Ik vind zwart beter bij dit ontwerp passen, als ik eerlijk ben.

1 like

Wit :star_struck:

Ik vind de zwarte het mooiste (ik wist eigenlijk niet eens dat ze ook in zwart bestonden)

Pas maar op… Straks val je nog uit een raam!

2 likes

Het origineel: wit (maar dan wel met de correcte dikke wijzers) :+1:

2 likes

Team wit :heavy_check_mark:

1 like

Ik denk helaas dat je beide exemplaren niet origineel zijn…

https://www.reddit.com/r/Watches/comments/18bg1j4/visual_guide_identifying_fake_raketa_big_zero/

En inderdaad, liever gewoon zelf een stukkie schrijven, dus zonder AI tekst volgende keer… :robot:

1 like

Zwart, ik hou alleen niet van Nato, maar dat is persoonlijk en was niet jouw vraag.

Kijk, op leer (foto van internet):

2 likes

Allebei natuurlijk maar toch een voorkeur voor de variant in wit

Zwart

De zwarte vind ik mooier.

Dank je wel voor de link en feedback. Er zitten twee 2609 uurwerken in. Fake of niet… ik vind ze mooi en verkoop ze niet…
Lopen fantastisch…

Nou, doe dit niet;

En zwart :slight_smile:

1 like