Blancpain x Swatch

Als menselijk schild

1 like

50 spoken toch om iedereen weg te jagen?

4 likes

Lokdummies

6 likes

Vind ze eigenlijk wel gaaf, zeker als vakantie horloge.
Als de hype voorbij is ga ik er toch maar een kopen denk ik.

1 like

Dit vind ik dus al een vreemde stelling voor een duiker. Zo’n indicator is alsof je een gereedschapskist bij je nieuwe auto cadeau krijgt.

3 likes

Een indicator dat je een nieuwe moet kopen

1 like

Nog ouder, de Tissot Astrolon had dit al in de jaren '70:

2 likes

Dit is iets dat uit het verleden komt. Vroeger waren waterdichte horloges nog helemaal niet vanzelfsprekend en voor duikers een onmisbaar stuk gereedschap. Als het horloge door een eerdere duik dus vochtschade zou hebben die je van buitenaf niet ziet en tijdens het duiken je horloge stil valt… In de Milspec FF van Blancpain zat dus een vochtindicator om dit te voorkomen. Tegenwoordig is dit niet meer nodig vanwege nieuwe technieken maar is het puur een knipoog naar het verleden.

9 likes

Deze moet je in het echt zien, moeilijk in te schatten of het mooi is of niet…

Om even bij de auto-analogie te blijven, elke auto heeft een hele rits waarschuwingslampjes op het dashboard om in het geval van problemen te waarschuwen en zo mogelijk ergere schade te voorkomen. Eigenlijk precies hetzelfde als die vochtindicator op de wijzerplaat :sunglasses:
Techniek is nou eenmaal feilbaar.

8 likes

Grappig dat je dit zegt, in de tijd van de Blancpain FF zat er bij elke auto ook een gereedschapskist. Dat was tot een jaar of 10-15 jaar geleden, 100 jaar lang de norm.

Hier een BMW van rond 2000, de e46

12 likes

Op mijn Colori heeft het de vorm van een voetbal…over design gesproken :grinning:

3 likes

Ik ben echt heel benieuwd of dit een populair model gaat worden en de hype van de Moonswatch kan evenaren. Uit groot wetenschappelijk onderzoek is mij opgevallen dat:

• Ikzelf twijfel of ik er een zou kopen. Ik vind er eigenlijk geen een echt goed uit zien. Bij de Moonswatch had ik 5 modellen die ik graag wilde hebben, bij deze ben ik meer aan het bedenken welke ik dan eventueel mooi zou kunnen gaan vinden (Arctic of Antarctic)
  • Van mijn horlogevrienden is er ook maar 1 andere die er misschien eventueel een zou willen als we toevallig in de buurt van een Swatch store zouden zijn en ze zouden ze beschikbaar hebben. Niet echt veel enthousiasme die er bij de Moonswatch wel was.
  • Van mijn vrienden die niet veel met horloges hebben maar wel een Moonswatch hebben is niemand geïnteresseerd in deze nieuwe release.

Voor zover mijn uitgebreide onderzoek :face_with_monocle:

Zegt niks, maar daarom ben ik extra benieuwd wat er gaat gebeuren. Deze samenwerking gaat bepalen of er hierna nog meer samenwerkingen gaan komen of niet.

5 likes

Zit nu al een paar dagen naar de plaatjes te kijken, maar het grijpt me niet zoals de moonswatch dat wel deed.

Wellicht deels omdat ik al een Seiko fifty 5 fathoms model (ongemod) heb, wat hier een beetje van weg heeft en daarom het gat in de collectie al opvult.

Maar ik vind ook, meer dan bij de moonswatch, de kast heel erg plastic en goedkoop ogen. Ik denk door de dikte en het meer aanwezige plastic op de bezel. Wellicht dat het bij een real-life vergelijk best meevalt.

En dat was nog prima kwaliteit ook

Hmm, je moet er van houden. Persoonlijk ben ik niet weg van dat plastic. Dan liever wat bijleggen en een fatsoenlijke Seiko halen.

Ik ben van mening dat Squale de eerlijkste FF hommage heeft geproduceerd.

3 likes

Zeker!
En de Seiko 62MAS voor de Blancpain Bathyscape (Technisub), heeft zijn strepen verdiend met de populariteit in jaren erna.

Ik vind deze Swatch vooral een Swatch, welke recht doet aan een van de eerste en mooiste duikhorloges ooit (FF). Niet een volle homage voor mij, gezien het een samenwerking is en op zichzelf uniek. Het verschil tussen FF en deze Swatch is ook groot natuurlijk.

3 likes

Met een stukken beter uurwerk…

Ik vind het wel een meesterzet van de Swatch group, beide collabs eigenlijk wel. De verkopen van de echte speedmaster zeggen genoeg, een devaluatie van het merk is het niet, omdat iedereen ziet dat het een plastic horloge is.

In mijn ogen gaan ze hiermee ook de concurrentie aan met hommages. Rolex deed eigenlijk hetzelfde met tudor in 2012. Voor wie geen steinhart wil, was er voor 2,5k een horloge met Rolex heritage en grotendeels dezelfde look.

Nu doet Swatch hetzelfde, maar in een lager segment. Van de FF zijn vele hommages van allerlei Microbrands. Het is een luxe (wegwerp) product, net als een paar AirPods. Door wisselende beschikbaarheid blijft het ook nog eens een exclusief product, heb nog nooit een grabbelton of aanbieding gezien voor een moonswatch.

Ik zie alleen voordelen, zowel voor de consument als voor het bedrijf. Het zal vast niet lang duren voordat er stalen kasten en banden op Ali en eBay verschijnen, net zoals ze voor vele seiko en Casio modellen beschikbaar zijn. Heb je voor 500 een geinige hommage.

6 likes