Blancpain x Swatch

Alleen in 020 zaterdag?

Het is zeker een masterzet maar dan wel op marketing gebied. Uiteindelijk is het een swatch waar je een premium prijs voor betaalt omdat er een ander logo bijgeplaatst is.
Deze marketing truc werkt naar mijn mening alleen in deze tijdsgeest waarin luxe producten een hype zijn geworden voor mensen met lage inkomens in combinatie met een tekort op luxe producten nav de Corona crisis voor de midden en hoge inkomens (denk aan Rolexgekte).

Ik ben het alleen niet eens dat Rolex “hetzelfde deed” dit was anders. Het was niet een bestaand merk waar ze het merk Rolex op geprint hadden. Het was een kwalitatief horloge met een ander merk.

Ik moet toegeven dat ik ook een Moonswatch wilde. Maar na al die rijen en een gesprek met een winkelmanager die iets voor mij ging regelen dacht ik:
“WTF ik heb nooit een swatch gewild en nu wil ik er 1 omdat het een plastic kopie is van een omega met een omega merk erop. Stel je kon een plastic ALI express horloge kopen die wat duurder was omdat ze een Rolex logo erop printen zou ik het ook niet willen. F&ck it, ik blaas het af. Waar ben ik mee bezig”

Waarom wilde ik hem dan?:
Net zoals heel veel zaken is het een goede marketingtrend voor de massa:
laat iets verrassends zien, wat fun is en mensen kopen het. Gekke tshirtjes via instagram, handige hebbedingetjes voor in en om het huis. Zodra het een verrassend gevoel geeft van: “He wat grappig/of handig”, dan verkoopt het.

Dus helemaal prima dat Swatch dit doet en echt een ten out of ten voor de marketing afdeling, de timing en het idee zijn briljant! Maar ik vermoed dat de fun er voor de massa afgaat binnen een paar jaar.

16 likes

Nieuwe low grade eta en Powermatic ook. Maar deze is wel heel cheap. Voor mij, is de plastic escapement nog niet het ergste, maar de gesoldeerde bruggen.
Dan denk ik, maak het verwijderbaar met schroeven en een last die open kan. Dan kan ik het onding tenminste onderhoud geven en eventuele reparaties uitvoeren.

2 likes

Ik vind de Swatch hommages eigenlijk net zo interessant als andere hommages waar bijv. ome Ali er velen van verkoopt.

Ik begrijp die opmerking best maar als we bereid zijn dure smartwatches of smartphones binnen 4-5 jaar af te schrijven, waarom is het dan een probleem om een horloge van pak 'm beet €350 na een jaar of 8 in de ton te gooien?

14 likes

Vanuit business oogpunt snap ik de keuze van de Swatch groep wel. Het is goedkoper om na X-aantal jaar een Powermatic uurwerk te vervangen dan door een horlogemaker te laten reviseren. Zeker in een prijspunt waar horloges als Tissot zitten is dat een business case afweging.

1 like

Dit is Frankfurt rond 13H, gepost op het Uhrforum. De poster heeft met een 20tal wachtenden gesproken, Geen enkele wil ze kopen voor zichzelf, puur doorverkoop.

Aan de spankoorden te zien verwachten ze daar massa volk in ieder geval.

7 likes

Ik ken zelfs helemaal niemand met een Moonswatch :nerd_face: Geen vrienden, familie, collega’s

Laat staan dit.

1 like

Nou, daar ben ik in principe niet toe bereid, maar als individu heb je niet zo veel invloed. Wel een beetje, gelukkig.

Dat het normaal is om alles maar in de prullenbak te smijten bij het kleinste defect of omdat de fabrikant graag wat nieuws wil verkopen betekent niet dat het OK is. :slight_smile:

3 likes

Kansloze rukkers.

Oke, nu ‘the math’: 390 Euro koopprijs.
Laten we aannemen dat de eerste BP’s voor 750 verkocht kunnen worden. Het is nu ca. 14.00 u. op vrijdag, verkoop start 10.00 u. zaterdag.

20 uur wachten voor 750-390= 360 Euro, dus 18 Euro per uur
 No way dat ik me daarvoor zou lenen.

Als ik al in een rij ging liggen gedurende een nachtje, dan moest het wel voor iets heel bijzonders zijn, dat ik bijzonder graag zelf wilde hebben. Zeker niet voor iets in reguliere productie.

10 likes

Ik heb er een stuk of 6 gekocht voor mensen op dit forum, vorig jaar

Maar goed, vakantie dit jaar, even in Milaan.
Ik heb er denk ik wel 100 gezien daar.
Zeer populair en hip op het moment.

1 like

Ja en dan moeten ze nog eten, drinken, etc. Als je al die kosten eraf haalt dan hou je helemaal weinig over. plus advertentiekosten, reiskosten etc. :see_no_evil:

2 likes

Dit ontneemt mij echt elke wil/zin/interesse om nog richting een Swatch boetiek te gaan. Maar goed, dit is precies de point natuurlijk. Hype en aandacht voor het Swatch concern. Verwachten dat het anders zou gaan is zinloos.

1 like

Jullie vergeten dat sommige mensen geen ene reet te doen hebben, en dat hun uren dus zo goed als niks waard zijn. Die hoeven alleen maar te kiezen hoe ze 20 uur op hun telefoon gaan koekeloeren: zittend op de bank van hun moeder voor 0 euro per uur, of wachtend op een Swatch voor 18 euro per uur.

14 likes

Ik moet eerst nog zien dat het werkelijk zo druk gaat worden

1. De Omega Speedmaster is toch een heel ander horloge dan een Witbrood FF (wa’s da, hoor ik de gemiddelde persoon -niet verzamelaar/HF-er - denken)

2. De prijs is aanmerkelijk hoger, 250 vs. 390 Euro.

Het zou mij niet verbazen als dit een minder succesvolle lancering wordt dan de Speedmaster.

Stiekem zou ik daar hard om lachen.
Ik vind dit stuk castorboon met geperste keramiek niks.
Zeker niet met een totaal niet te onderhouden uurwerk.
De link naar het schoonhouden van de oceanen? Gekunsteld.

Voor dit soort geld zijn daarbij juist zulke leuke vintage horloges van prima kwaliteit te koop

3 likes

Dan onderschat je Swatch :wink:

1 like

Ja, er is veel leuks van betere kwaliteit te koop voor minder. Toevallig net dit topic geplaatst over Monnin-case duikers:

2 likes

Die zie ik 100 x liever

1 like

Het was wel duidelijk hoor, dat jij het niet ziet zitten. Maar het staat je vrij je mening nogmaals te uiten natuurlijk. Leuk ook, in een topic met voornamelijk enthousiastelingen. :+1:

image

Haha precies dit! Wel jammer voor de liefhebbers.

5 likes

Ben met je eens dat ze niet precies hetzelfde deden. Waar ik de overeenkomst in zie, is dat een bekend luxemerk uit het hoger segment, een iconisch design beschikbaar maakt voor een veel grotere groep klanten. In die zin is dat wat Tudor ook doet, zowat elk model is een moderne interpretatie van een vintage Rolex.

Tudor is inderdaad een ander merk, maar wel een merk dat voor de Black Bay op sterven na dood was, in de 00s waren ze niet eens aanwezig op de Amerikaanse markt. En als tweede overeenkomst, denk ik dat de Tudor ook Rolex heeft geboost. Net als de Moonswatch de Speedmaster heeft geholpen. Denk toch wel dat veel mensen als eerste echte horloge een BB kopen en daarna uiteindelijk toch een R willen.

Dat denk ik ook. Het zal zeker obscure vintage zijn over een aantal jaren, de exemplaren die overleven worden vast wel verzamelbare curiosa als je lang genoeg wacht.

1 like