Blauwe lagersteentjes

Net binnen, deze Ebay aanwinst, en ik vind het best wel bijzonder: een chronometer uurwerkje met blauwe saffier lagersteentjes:

Dit zie je heel zelden, hier op het forum is er ooit eentje voorbij gekomen, een Montilier zakhorloge uurwerk (als ik het me goed herinner) van Henrik, was daar toen van onder de indruk en ben dan ook blij dat ik deze gewonnen heb!

Toevallig had ik al zo’n zelfde uurwerkje, ook mooi, maar die had gewoon rode lagersteentjes:

Heb nog niet echt gezocht naar het merk of kaliber, als iemand een idee heeft hoor ik het graag, op één wijzerplaat staat Zodiac, maar of dat ook de manufaktuur is kan ik zo gauw niet terugvinden.
Er ligt een mooie 47mm kast klaar om het uurwerkje in te huisvesten, maar het kan wel even duren voordat dit projekt gereed is… :smile:

8 likes

Hier is ook een Zodiac. Zodiac bestaat ook op de dial. Maar ik weet niets meer erover.

http://www.horlogeforum.nl/uploads/db9961/5412/ff412843f079b4c6.JPG

1 like

Een iets modernere versie van deze ?


1 like

Heel leuk om zo’n zeldzaam uurwerk met blauwe lagerstenen eens te zien. :thumbsup:
Toch vind ik het linker uurwerk met de rode lagerstenen mooier afgewerkt.

klopt, die met de gewone rode steentjes heeft wat mooiere geneva stripes en is sowiezo wat schoner…
Was vergeten te melden dat het een 16 lijns uurwerkje is, dus zo’n 36,5mm, en ik denk toch dat het een Zodoac 16" is:

afbeelding gevonden in de “la classification Horlogiere”, afgebeeld is een lépine (open face), mijn uurwerkjes zijn savonette (hunter), een klein verschil in de tandwiel brug, maar verder een match, geloof ik.

1 like

Gefeliciteerd met deze schoonheid!

Ik wist dat blauwe stenen bestaan maar heb nog nooit een uurwerkje hiermee gezien. En dat ziet er best mooi uit.

Als een Edelsteenslijper zich geroepen voelt?. .is het niet een idee om nog zo’n werkje op te bouwen met Smaragd lagers?.. die zijn groen… ook mooi… :smile:

Saffier lagers zie je niet vaak… vind het bijzonder fraai…

Saffier kan ook groen zijn :wink: