Ik heb diverse horloge’s met saffierglas, echter maar één die blauw spiegelt onder bepaalde hoeken.
Wanneer en waarom treedt dit effect op?
Is het omdat de AR laag aan de binnenkant of aan de buitenkant zit, of aan beide kanten van het glas?
Of heeft dit er wellicht niets mee te maken, ik hoor graag jullie meningen.
Alvast bedankt!
Het is waarschijnlijk de antireflectie-coating (AR). De meeste horloges met deze coating hebben het aan één kant (buitenkant), sommige merken aan beide kanten.
in de coating schijnt iets van ijzer te zitten. Is volgens Ferrie daardoor licht gevoelig voor kleine oppervlakkige krasjes. De coating is wel te verwijderen evt.
Het is waarschijnlijk de antireflectie-coating
(AR). De meeste horloges met deze coating
hebben
het aan één kant (buitenkant), sommige merken
aan
beide kanten.
Buitenkant? Ik dacht dat de AR-coating standaard
aan de binnenkant zat?
Weer wat geleerd, bedankt! Maar is dat niet
bijzonder krasgevoelig?
Uit eigen ervaring:
Hangt van de vorm van het glas af, plat is weinig gevoelig, gebold kan cht een krassenmagneet zijn.
Voorts is ook niet ieder A/R coating even hard. Sommige zijn relatief zacht (haal je er zelf in 2 minuten af) en andere zijn net zo hard als het saffier zelf (=> 2000 Hv). Enkele Sinns hebben bijv. zo’n moderne(re) coating. Zal wel wat duurder zijn denk ik, deze hebben overigens ook geen blauwe gloed meer. Er zullen ongetwijfeld andere merken zijn die ook zo’n hardere A/R toepassen.
Precies, bij veel film en fotolenzen zie je dit blauwige olie achtige effect ook. Net als bij sommige autoruiten (voor)
Maar betekent dit nu ook dat als een horloge een blauwachtige gloed afgeeft, deze betere antireflectie heeft. Uitgaande van de autoruiten en de lenzen zou je zeggen van wel, want dit soort lenzen wil het invallend licht temperen.
Maar ik ben nog niet overtuigd want ik heb bijvoorbeeld een Hamilton Jazzmaster Maestro en die doet het niet en mijn Nautica van € 200,00 doet het wel. Kortom ik heb nog niet gevoel dat ik het juiste antwoord heb en misschien krijg ik dat ook (nog) niet
lencoth Schreef:
watchagain Schreef:
Heren,
Bedankt voor de reactie’s, maar waarom geeft
het
ene glas een blauwe gloed en de andere niet
Een eventuele kleur komt door de gebruikt coating.
Net als bijv. bij fotolenzen.
De AR coating wordt opgebracht dmv opdampen.
Dit is een vrij kostbaar proces, en vaak zowel aan de binnen als aan buitenkant.
bij beschadiging zijn heldere streepjes te zien.
een glas wordt door een AR coating zomaar 100 tot soms wel 150 duurder door dit proces
De AR coating wordt opgebracht dmv opdampen.
Dit is een vrij kostbaar proces, en vaak zowel aan
de binnen als aan buitenkant.
bij beschadiging zijn heldere streepjes te zien.
een glas wordt door een AR coating zomaar 100 tot
soms wel 150 duurder door dit proces
Gr jan Ubels
Bedankt voor de info. Ik vraag me dan af wat de blauwe gloed is op bijvoorbeeld sommige goedkope Parnis horloges (met mineraalglas) van een paar tientjes. Is dat anders gedaan of doen ze het voor minder in China?
een aantal jaren geleden vond ik op internet in amerika een firma die flacons verkocht met een zogenaamde AR coating.
Een collega van mij heeft dit aangeschaft, maar bleek geen succes.
Dit was een blauwachtige coating die je er zo weer af kon polijsten.
ik denk dat dit ook met de goedkopere glazen wordt gedaan.
Ik ben er wel van overtuigd gezien mijn ervaringen, dat deze glazen met coating in de toekomst goedkoper gaan worden.
Ik ken een bedrijf in Azie die dit al goedkoper aanbied.
wanneer je dit wilt doen is 1 glas natuurlijk geen optie
Persoonlijk vind ik een AR coating wel mooi, maar wanneer deze laag beschadigd is, is dit niet mooi.
in veel gevallen betekent het dan of de laag verwijderen of een nieuw glas.
De Milgaus heeft een groene glaspakking.
Een transparante AR coating is het mooist, maar veel mensen willen een blauwe coating zodat het zichtbaar is dat het saffier is.
Er zijn ook groene, bruine, paarse, oranje etc. coatings, dus je kan helemaal los gaan (wel minimaal een boel bestellen, van dezelfde maat.
Een Seiko Sumo heeft overigens een AR coating op het hardlex.
AR coating aan buitenkant moet je alleen van Zwitserse leverancier nemen, die zijn nog een beetje duurzaam. Vanuit Verre Oosten komt coating die je er makkelijk afpoetst, is goed voor binnenkant.
Maar volgens opgave heeft mijn Nautica A20024G mineraalglas en die is zo blauw als wat
Dan zou jouw stelling dat mensen willen laten zien dat het saffierglas is, niet opgaan.
Of zou het dan toch saffierglas zijn? ik kan het in ieder geval niet vinden.
Of kan mineraalglas ook door een AR coating zo blauw, of wat voor kleur ook, worden gemaakt.
Groet, Frits
robbie409 Schreef:
De Milgaus heeft een groene glaspakking.
Een transparante AR coating is het mooist, maar
veel mensen willen een blauwe coating zodat het
zichtbaar is dat het saffier is.
Er zijn ook groene, bruine, paarse, oranje etc.
coatings, dus je kan helemaal los gaan (wel
minimaal een boel bestellen, van dezelfde maat.
Een Seiko Sumo heeft overigens een AR coating op
het hardlex.
AR coating aan buitenkant moet je alleen van
Zwitserse leverancier nemen, die zijn nog een
beetje duurzaam. Vanuit Verre Oosten komt coating
die je er makkelijk afpoetst, is goed voor
binnenkant.