Blauwe stikker verwijderen (lijmresten)

de blauwe stikker zat nog op de achterkant van mijn horloge, nu wilde ik die er vanmorgen afhalen wat zeer moeilijk ging, eenmaal eraf bleef er een soort lijm op het deksel achter, wat ik er niet afkrijg (zie foto’s)
ik durf er niet met wasbenzine of thinner aan te gaan zitten vanwege de afdichtingsringen e.d. iemand hier ervaring mee hoe dit te doen.
ik wacht de antwoorden af.
vast bedankt.


Ik gebruik altijd een beetje dreft en lauwwarm water. Is wel even werken maar het moet er uiteindelijk af gaan. Succes.

Ja, daar is het mij ook al mee gelukt. Ik heb ook al eens een klein drupje wasbenzine gebruikt - maar dan ook écht maar een heel klein beetje. Dat doet 't ook wel. Maar wees zeker voorzichtig met die afdichtringen; ik heb ook geen idee of en hoe goed ze tegen wasbenzine kunnen.
Maar misschien heeft iemand anders nog betere ideeën?

Mijn beste,

Ik heb er in het verleden toch wasbenzine voor gebruikt (geen thinner is veel te sterk).
Gebruik een ‘wattenstokje’ met een beetje wasbenzine (echt een paar druppels) en draai / borstel voorzichtig vanuit het midden.

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Wat altijd werkt bij dit soort lijmresten is wat teakolie op een stukje keukenrol en even wrijven. Daarna met een stukje keukenrol met was vaatswasmiddel de vettigheid verwijderen. Lukt mij altijd, ook bij plakkertjes op glaswerk etc.

hans

Ik gebruik altijd lampolie als het minst agressieve van al deze middelen. Natuurlijk een druppeltje op een stukje keukenrol/toiletpapier/tissue. Mijn ervaring met watten is minder goed, maar dat ligt aan mijzelf - ik heb altijd de neiging om te veel olie te gebruiken.

Eigenlijk zou elke vet de lijmresten verzachten/oplossen, ook zonnebloemolie of olijfolie. Gewoon niet te veel gebruiken (zoals ik dat doe :().

Groet,
Alex

wd-40

Wasbenzine werkt prima. Beetje op een wattenstaafje doen dan kom je zeker niet tegen de afdichtingsringen aan.
Insmeren met een beetje boter helpt ook wel en even laten intrekken. Door het vet kun je het zo afvegen.

nagellakremover

ether :slight_smile:

Moet echt niet veel zijn, op een wat.

Kontakt chemie 90 - spray om videokoppen te reinigen. Lost zeer goed lijmresten op en is uiterst vluchtig. (tu)

Wel opletten, want deze bevat isopropanol (soort thinner) en kan eventueel de rubberen dichtingen aantasten.

Maar zoals gezegd, het product is zeer vluchtig, en mits je het met wat gezond verstand gebruikt, is het zeer effectief en relatief onschadelijk. Ten minste voor horloges. Voor de ozonlaag, dat is een ander paar mouwen … :smiley:

beste mensen, bedankt voor alle goede tips.
ik heb de lijmresten er afgekregen door verschillende tips te kombineren;)
ziet er weer netjes uit.

grt arie.

Wij gebruiken in de winkel altijd wasbenzine, op een doek en dan maar wrijven.